Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
Jarpen Zigrin

Jak dzisiaj można uzyskać herb?

Recommended Posts

jjkiller   

Czy w relacji rodzinnej wyszedł ktoś z Sierpowa, bo próba powiązania rodu z osobą wskazanego powstańca to trochę "przyszywanie" na siłę.

Wiem że to powiązanie może być nieco na wyrost dlatego napisałem

"najprawdopodobniej nasz przodek" bo trzeba by było sprawdzić to w jakichś księgach, ale zgadza się z nim kilka rzeczy, np. jego syn Antoni, który urodził się kilka miesięcy po zesłaniu na Syberię w 1863, Jan został zesłany jesienią a Antoni urodził się na wiosnę 1864, Jan tak samo był lekarzem (ale seniorzy rodu nie pamiętają jakiej specjalizacji) tak samo jak Jan w naszym rodzie, Obaj zmarli w 1919 i są pochowani w Krakowie, i obaj urodzili się w 1919 w Sierpowie. Ja rozumiem że przez te lata pewne dane mogą się nieco rozmijać i dlatego nie twierdzę w 100% że jest to mój przodek, ale prawdopodobieństwo jest niezaprzeczalnie spore. Jedyna rzecz która nie pasuje to to że po powrocie ten Jan z Wikipedii od razu osiadł na południu Polski, a ten o którym mówią seniorzy mojego rodu po powrocie z Syberii wrócił na Mazowsze, do kobiety z którą miał syna Antoniego (Emilia Fiuk) lecz ta przez czas pobytu Jana na Syberii związała się z innym (Franciszek Sitarz) i w 1870 urodziła Barbarę Sitarz a w 1871 Krystynę Sitarz. Niestety Nie znalazłem żadnej informacji odnośnie "wikipediowego" Jana Jodłowskiego i historii jego rodziny, co też nieco by się zgadzało bo dziadek twierdził że Jan po opuszczeniu Emilii i wyjeździe do jakiejś rodziny w okolicach Krakowa nigdy się nie ożenił.

Sporo zbieżności ale też i kilka nieścisłości bo prapradziadek po powrocie już był lekarzem i ponoć nie szkolił się dalej tylko pracował w szpitalu. Niestety nikt nie pamięta kim byli rodzice prapradziadka, a i o tym z Wikipedii też tej informacji nie znalazłem bo to mógł być właśnie ten "ktoś" kto ponoć herb szlachecki otrzymał

Share this post


Link to post
Share on other sites

(...)

obaj zmarli w 1919 i są pochowani w Krakowie, i obaj urodzili się w 1919 w Sierpowie. Ja rozumiem że przez te lata pewne dane mogą się nieco rozmijać

A to chyba niemożliwe?

Ojciec i syn urodzili się w tym samym roku... i w tym samym zmarli?

Jan został zesłany jesienią

Chyba latem?

i o tym z Wikipedii też tej informacji nie znalazłem bo to mógł być właśnie ten "ktoś" kto ponoć herb szlachecki otrzymał

Jeśli liczyć na opowieść rodzinną: to nie mógł.

A ten Antoni to skąd?

Share this post


Link to post
Share on other sites
jjkiller   

Ojciec to Jan 1841 - 1919, a Antoni to jego syn 1864 - 1942. Porównanie że obaj urodzili się i zmarli w tych samych latach odnosi się do Jana, o którym mówił mój dziadek i Jana o którym pisze Wikipedia a nie o Janie i jego synu Antonim. Przecież to chyba logiczne że syn i ojciec nie mogli urodzić się i umrzeć w tych samych latach...

Co do zesłania na Syberię to dokładnej daty nikt nie zna, ponoć prapradziadka zesłano jesienią 1863.

Trudno trochę to pokleić wszystko do kupy bo rozbieżności opowiadających czasem są spore i sami między sobą nie potrafią się dogadać co, gdzie, kiedy. Ja staram się to wszystko zebrać do kupy, i pewnie jeszcze mi się zejdzie

Share this post


Link to post
Share on other sites

W Volumina Legum kompletnie nie wiem jak się odnaleźć, za to w linkach zapodanych przez @Capricornus znalazłem Jodłowskich, muszę tylko z seniorami porozmawiać na temat osób pobocznych od tych Jodłowskich czy są znane, to może być jakiś trop. Wydaje mi się że ów imć Gozimierski mógł się "wżenić" w naszą rodzinę i stąd te legendy...

W tomie ostatnim Vol.Leg. nie ma nobilitacji Jodłowskiego o ile dobrze je przejrzałem.

Imć Gozimierski "bohater PSB, skarbnik Wschowa" wżenić się raczej nie mógł, bogobojnie związał się li tylko z jedną kobietą - Urszulą Bnińską z Łodzi, kasztelanką szremską a wdową po Andrzeju Chwałkowskim.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co do Jana z Wikipedii, nie wydaje się by miał on rodzinę w okolicach Krakowa.

W 1909 roku z drukarni Wojciecha Lenika w Krośnie wyszła skromna książeczka pod tytułem "Wspomnienia z Dalekiej Północy". Rzecz wyszła nakładem autora, który podpisał się pseudonimem "DR. J.J.", a dochód z niej miał pójść na "Dochód Weteranów z Roku 1863". Rzecz o charakterze etnograficznym, z licznymi wątkami myśliwskimi. Autor w zasadzie nie podaje żadnych szczegółów biograficznych. Domyślamy się, że był zesłańcem: "Odbywszy drogę nie arcywygodną i nie z własnej chęci - pieszo - od Tobolska pod opieką troskliwego konwoju, która trwała ośm (8) miesięcy, dobiłem się do miejsca przeznaczenia, wsi S...., leżącej w guberni jenisiejskiej - i powiecie tego imienia". Opowieść kończy się, kiedy z fałszywymi papierami ucieka i wreszcie dociera do Krakowa.
Jak widać kilka szczegółów pasuje do Jana z Wikipedii.

Dodatkowo odnajdujemy Dr. Jana Jodłowskiego, "specjalizującego" się w pisaniu o myślistwie ludów syberyjskich, który pisał dla lwowskiego "Łowcy", np. cykl artykułów pt. "Myślistwo w Syberyi" (rozpoczęty w nr 11, R. VIII, z 1 listopada 1885). Cykl wyszedł w roku następnym jako odbitka wydana przez Galicyjskie Towarzystwo Łowieckie, z rozszerzonym tytułem: "Myślistwo w Syberyi. Wspomnienia z tajgi jenisejskiej".
Nie przedłużając, "DR. J.J." został rozszyfrowany (wedle PseudPP) jako urodzony 1841 r. Jan Stanisław Jodłowski. Z zapisków w książce nie wynika by kierował się do Krakowa z racji posiadanej tam rodziny. Raczej z tej przyczyny, że na tym kierunku miał namiary na osobę, która miała przeprowadzić go przez granicę.

Proponuję wstawić na forum drzewo genealogiczne skonstruowane na podstawie wspomnień rodzinnych. Z ustaleniem rodziców osoby zmarłej w 1919 r. (czyli naszego powstańca) nie powinno być problemów. Wtedy można próbować dopasować go do swej rodziny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.