Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
Jarpen Zigrin

Horatio Nelson

Recommended Posts

Najsłynniejszy admirał w historii floty brytyjskiej, który dwukrotnie pokonał flotę Francji. W walce o Korsyke prawie stracił oko. Podczas nieudanego ataku na port Santa Cruz de Tenerife ma Teneryfie stracił prawą rękę. Nie zdołał powstrzymać francuskiej floty w drodze do Egiptu. Przez 2 lata blokował okręty francuskie w Tulonie. Ranny w bitwie pod Trafalgarem zmarł. Dziś o jego zasługach w Londynie przypomina wystawiony mu pomnik na Trafalgar Square.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Paweł   

Nelson tak wyszkolił swoich kanonierów,że okręty Royal Navy oddawały 3 salwy w 5

minut,okręty francuskie oddawały 1 salwę co 3 minuty a hiszpanie 1 salwę co 5 minut.

Na początku wojny w 1803 Royal Navy miała tylko 60 okrętów linowych, wiosną 1804r.-

135, a pod koniec 1804-190 linowców. Początkowe braki ilościowe anglicy nadrabiali jakością (należy pamiętać,że część tej floty pod postacią różnych eskadr była rozsiana po całym świecie broniąc interesów Korony). W 1814r. (już po bitwie pod Trafalgarem) pomimo strat Royal Navy liczyła

240 okrętów liniowych (w tym 70 pryzów Hiszpańskich,Duńskich i Francuskich-te pryzy

to głównie zasługa Nelsona)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z admirałem związana jest pewna legenda, że umieszczono ciało Nelsona do beczki z rumem, aby się zakonserwowało i mogło w dość dobrym stanie powrócić do Anglii. Marynarze nie wiedząc o tym... zakradli się do ładowni i popijali sobie rum z... Nelsonem w środku od tamtej pory Angole nazywają rum "krwią Nelsona".

Share this post


Link to post
Share on other sites
Amilkar   

Niby taki slawny i wielki admiral a podobno byl "zwariowany" jak mowili na niego podwladni.

W pewnej bitwie morskiej pocisk karabinu trafil go w noge i nieznacznie zranił ale admiral zacząl sie wydzierac ze zaraz umrze i okazalo sie ze nelson mial hopla na punkcie śmierci.

Mala rana on myslal ze umiera.Dopiero jak pod trafalgarem dostal smiertelna rane byl dumny z tego ze umarl za ojczyzne i kazal sie zaopiekowac jego dzieckiem i zoną.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Początkowe braki ilościowe anglicy nadrabiali jakością (należy pamiętać,że część tej floty pod postacią różnych eskadr była rozsiana po całym świecie broniąc interesów Korony).

Hmm, dośc kontrowersyjna to teza. Anglicy raczej nigdy w dzidzinie okretów nie stawiali na jakość, a raczej na ilość - wymagały tego względy obrony gigantycznego imperium i zapewnienia bezpieczeństwa linii żeglugowych wyspiarskiej przecież metropolii. Oczywiście, ich okręty nie były jakimś szajsem, jak to się czasem przedstawia, ale jednsotki francuskie czy hiszpańskie konstrukcyjnie raczej w niczym im nie ustepowały, często górując nad jednostkami Royal Navy rzomiarami czy indywidualną siłą ognia. Inna rzecz to wyszkoelnie marynarzy - tu przewaga Royal Navy była bezapelacyjna.

ps. witam wszystkich na forum!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z uporem maniaka twierdzę i twierdzić będę pomimo piorunującego ostrzału z wszystkich dział burtowych zwolenników Nelsonów, de Ruyterów itp. że najsłynniejszym admirałem (przy całym bezapelacyjnym szacunku dla przystawiającego do pustego oczodołu lunetę admirała z pod Kopenhagi, ironicznie maskującego niesubordynację "przecież mogę nie widzieć") angielskim winien być niedoszły profesor filologii klasycznej (czy filozofii?) z Oxfordu Robert Blake.

Horatio całe życie spędził na morzu, był wilkiem morskim. Robert był całkowitym laikiem jeśli chodzi o morze i posiadał wrodzony talent. Jego sukcesy powinny być przypomniane.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lynx   
Nelson tak wyszkolił swoich kanonierów,że okręty Royal Navy oddawały 3 salwy w 5

minut,okręty francuskie oddawały 1 salwę co 3 minuty a hiszpanie 1 salwę co 5 minut.

Co do wyszkolenia kanonierów, to Brytyjczycy mieli celniejsze salwy (zazwyczaj), co do szybkości to bym polemizował. We flocie Angielskiej bardzo restrykcyjnie przydzielano proch, kapitanowie nie mogli sobie pozwolić na jego marnowanie i nie trenowali tak często jak by chcieli. Naturalnie można trenować na sucho ale to nie to samo. Jeśli kapitan był bogaty sam kupował proch a jeśli nie no to brak częstego treningu odbijał się na wyszkoleniu i szybkości załogi. Zazwyczaj było tak że Anglicy byli szybsi ale nie aż tak, Anglicy 1 salwa co 1min 40 sek, Francuzi 1 salwa na 2 min a Hiszpanie 1 na 2,5min

Jeśli ktoś lubi XVIII i XIX wieczne klimaty morskie to polecam książki Patricka O'Brian. Naprawdę świetne, cykl powieści zaczyna sie od HMS "Surprise".

Share this post


Link to post
Share on other sites
Amilkar   

We flocie Wlk. Bryt. restrykcyjnie przestrzegano też szyk liniowy , niektórych generałów za złamanie szyku karano śmiercią w wypadku przegranej bitwy. Nelson łamał ten szyk aby znowu do niego potem powrócić w czasie bitwy , tylko po to by wbić się w szyk wroga , tak było pod Trafalgarem. Warto tu wspomnieć o korsarzu Sourcoufie , którego Anglicy nigdy nie złapali , a on wygubił setki ich statków.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.