Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
puella

Pozamilitarne funkcje armii rzymskiej

Rekomendowane odpowiedzi

Lu Tzy   

Tzn. chodzi o rozrywki? Rzymska armia i w czasie pokojowym miala co robic...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ktoś oprocz niewolnikow musiał przecież budować drogi i mosty ;) Jak wiadomo żołnierz ktory nie wojuje się nudzi, ergo jest niebezpieczny więc trzeba mu było znaleźć zajęcie

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lu Tzy   

Ale budowa drog to tez militarne zajecie. Przecie te drogi byly przeznaczone wylacznie do uzytku armii i funkcjonariuszy panstwa.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

W sumie masz rację, tego typu budowy służyły potem celom militarnym, ale przynajmniej dawały zajęcie legionistom gdy nie mieli w kogoś rzucać pilum ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

A, co tą drogą nie mógł iść cywil, zakaz był? One miały na celu szybką komunikację w Imperium nie tylko legionów, ale też np. kurierów.

Do zajęć pozaleginowych pewnie zaliczało się zaczepianie dziewcząt z okolicznych wsi i masteczek o ile takie były, a potem ślub i małżeństwo, bo chyba było to dozwolne w legionach, zwłaszcza potem, gdy osiedlane były na stałe?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lu Tzy   
A, co tą drogą nie mógł iść cywil, zakaz był?
Ano byl zakaz. Kurier mogl przejsc, jako funkcjonariusz panstwa. Takoz i cesarze i ich rodziny, senatorowie i te de.

Te wspaniale drogi byly niedostepne dla zwyklych smiertelnikow. Przynajmniej w teorii. Dlatego wlasnie obrastaly siecia rownoleglych drog lokalnych.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
puella   
Tzn. chodzi o rozrywki? Rzymska armia i w czasie pokojowym miala co robic...

Rzymskie chłopaki rozrywki sobie w "funkcjach militarnych" zapewniali. Trzeba sobie było jakoś radzić, a chłopaków pod dostatkiem były rzesze... :P Z jednym ale - pod groźbą kary zakazane było kupczenie usługami swymi, tzn. nie wolno było pobierać żadnych gratyfikacji.

Taki jeden z przykładów rozrywek.:D

Ktoś oprocz niewolnikow musiał przecież budować drogi i mosty ;) Jak wiadomo żołnierz ktory nie wojuje się nudzi, ergo jest niebezpieczny więc trzeba mu było znaleźć zajęcie

Ja tam sie podpisuje pod tym co Kadrinazi napisał. Trzeba było tą tania siłę roboczą jakoś pożytecznie, coby sie nie rozleniwiła się za bardzo i o dyscyplinie zapomniała.

A, co tą drogą nie mógł iść cywil, zakaz był?
Ano byl zakaz. Kurier mogl przejsc, jako funkcjonariusz panstwa. Takoz i cesarze i ich rodziny, senatorowie i te de.

Te wspaniale drogi byly niedostepne dla zwyklych smiertelnikow. Przynajmniej w teorii. Dlatego wlasnie obrastaly siecia rownoleglych drog lokalnych.

Lu Tzy, mam nadzieję, że nie jesteś zły na mnie, że tak sie czepiam, ale znowu ni jak się zgodzić z Tobą nie mogę, gdyż:

drogi rzymskie dzieliły sie na następujące klasy:

Viae publicae - drogi publiczne, wybudowane na gruncie publicznym, tj. należącym do państwa, miasta albo na gruncie wywłaszczonym dla użytku ogólnego (stąd nazwa viae ordinariae, viae vulgares). W zależności od tego, kto je budował, nazywały się: viae regiae, regales albo viae consulares czy viae praetoriae. Do dróg państwowych zaliczano również viae militares, wybudowane dla użytku wojska.

Viae vicinales, vicinae, paganicae - drogi drugorzędowe, lokalne, stanowiące uzupełnienie dróg sieciowych głównych. Prawie zawsze miały charakter dróg publicznych, niekiedy jednak drogami prywatnymi były, wybudowane na potrzeby właścicieli (rodzaj viea agrariae)

Viae urbicae, vici - ulice miejskie, oczywiście tez pod kategorie viae publicae podlegały.

Viae privatae, privati iuris, peculiares lub domesticae - drogo prywatne, wybudowane na gruncie prywatnym i na koszt właściciela. Jako typowe drogi wiejskie nazywały się viae agrariae, compestres, rusticae.

Za A. Rosset, Starożytne drogi i mosty, str. 85-86.

Jakim to sposobem publiczne drogi można było zamknąć przed ludnością cywilna? Abstrahując już od ludności powiedzmy to barbarzyńskiej chociażby, to nie zapominajmy, ze za legionami ciągnęły rzesze prostytutek, handlarzy maści różnej właśnie tymi drogami. A aprowizacja?

Co do zajęć innych poza militarnych, to wiemy, że legioniści siali zboża, które sami obrabiali, niby to na potrzeby legionu, ale ja nie umiem określić, czy było to zajęcie już pozamilitarne choć w jej ramach.

Pozdrawiam ciepło.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lu Tzy   

Droge zamknac mozna bardzo latwo. Wystarcza nieliczne patrole.

Podana gradacja drog cacy jest. Ja mowilem o tych z pierwszej kategorii, w ktorych budowie bywalo, ze uczestniczyla armia. Te drogi byly niedostepne - teoretycznie - dla osob prywatnych. W praktyce to i cursus publicus bywal naduzywany, a co dopiero drogi.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
puella   

Słońce, w Rzymie było wszystko sankcjonowane przepisami odpowiednimi. Zapodaj choć jeden mówiący o tym, że po drogach publicznych przez armię wybudowanych cywile nie mogli podróżować.

Następny problem, kto sponsorował te drogi, na czyich terenach były budowane? Jak ludność cywilna miała do legionów docierać? - na skośki jakoś przez lasy czy jak?

Podaj choć jeden odnośnik o takim używaniu dróg?

Co do nadzoru, to piszesz tak jak było, czy tak hipotetycznie?

Pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lu Tzy   
Słońce, w Rzymie było wszystko sankcjonowane przepisami odpowiednimi. Zapodaj choć jeden mówiący o tym, że po drogach publicznych przez armię wybudowanych cywile nie mogli podróżować.

Następny problem, kto sponsorował te drogi, na czyich terenach były budowane? Jak ludność cywilna miała do legionów docierać? - na skośki jakoś przez lasy czy jak?

Podaj choć jeden odnośnik o takim używaniu dróg?

Co do nadzoru, to piszesz tak jak było, czy tak hipotetycznie?

Pozdrawiam

Jam odciety od ksiegozbioru... Ale o ile pamietam, to starczy siegnac do skryptu pani profesor Jaczynowskiej. A po wiecej do pani profesor Wipszyckiej. Pozycje popularne, latwo dostepne.

Drogi, o ktorych mowie, fundowalo panstwo, na panstwa potrzeby. Na uzytek wojska, kurierow, annony i te pe.

Ruch pozostaly powinen sie odbywac siecia innych drog.

Ah, to wymaga uscislenia - rzeczy tak sie mialy za republiki i we wczesnym cesarstwie. Potem sie poluzowalo.

No i nadzor owszem, byl. Gdzieniegdzie. Rogatki drogowe.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
puella   
Jam odciety od ksiegozbioru...

Wierzę w Twój zdrowy rozsądek chłopie. :)

Drogi, o ktorych mowie, fundowalo panstwo, na panstwa potrzeby. Na uzytek wojska, kurierow, annony i te pe.

Ruch pozostaly powinen sie odbywac siecia innych drog.

No i wszystko tip top, z jednym ale - pieniądze i czas...

Budowa drogi, to był olbrzymi nakład finansowy, w czasie wojny na dodatek batalie z czasem również toczono. Po co budowano te drogi? Żeby tylko wojsko i urzędnicy z nich korzystali? A na boczku dróżki dla cywilów stawiano? Toż to się logiki, nawet babskiej, nie trzyma. :lol: A może porozmawialibyśmy sobie na konkretnych przykładach, analizując gdzie dane drogi prowadziły?

A i nie zapominajmy, że z dróg można też było kasę czesać.

No i nadzor owszem, byl. Gdzieniegdzie. Rogatki drogowe.

Za państwowe drogi i ich stan utrzymania odpowiedzialne były gminy. Budowa i utrzymanie dróg było niesamowicie sprawnie i formalnie zorganizowane.

Lu Tzy, a czy przypadkiem nie pomyliły Ci się drogi perskie? Bo te, to fakt, były budowane z myślą o administracji państwowej, choć w praktyce to wiadomo. :D

Pozdrawiam ciepło.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Explore   

Drogi drogami, a co z innymi pozamilitarnymi funkcjami armii? Przychodzi mi do głowy jeszcze rozwój gospodarki przez handel. Za legionami często podążały całe grupy kupców, którzy odkupowali on żołnierzy dzieła sztuki i inne drogocenne rzeczy zdobyte głównie w czasie rabowania miasta. Poza tym na miejscu dawnych obozów rzymskich powstawały miasta, które istnieją do dziś (np. na terenie dzisiejszej Francji).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lu Tzy   

Puella, co innego drogi z kiesy lokalnej, co innego z kiesy Imperium. Te pierwsze byly uzytkowane nazupelnie normalnie. Te drugie - w teorii przynajmniej - przeznaczone byly dla wojska i poczty.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Teodor   

Poza wojaczką rzymianie budowali, jak już wspomniano, drogi ale i akwedukty, mury miejskie, budynki użyteczności publicznej, produkowali materialy np budowlane na handel i dla użytku publicznego, pelnili slużbę policyjną, kradli, gwalcili, rabowali itd

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.