Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/

Rekomendowane odpowiedzi

To może jeszcze za panowania Napoleona ?

Tomaszu, przeczytaj wcześniejsze posty :wink:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tomasz N   

O fakt, piszesz XVIII w.

Więc szczerze mówiąc nie wierzę. Francuzi mają kompleksy wobec Anglików, i słusznie bo tu im się nie udało. Gdzieś tu zarżnąłem temat (przepraszam) pokazując, że o wieku pary w transporcie zadecydował postęp nie w samych maszynach parowych, tylko w kotłach. A na tym Francuzi polegli. Ich ciągnik parowy jechał 50 - 70 m a potem kończyła się para w kotle. Czyli nic użytecznego, ot jarmarczna zabawka.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Tomaszu, ponieważ pytanie długo wisi, a Ty byłeś najbliższy prawdy, więc przejmij palmę pierwszeństwa i zadaj kolejne pytanie. Poniżej, dlaczego byłeś najbliższy prawidłowej odpowiedzi :wink:

Z początku XVIII wieku francuski fizyk Denis Papin oraz Anglik, Thomas Savary niemal jednocześnie wystąpili z ideą zastosowania pary w żegludze. W roku 1707 odbyły się na Elbie doświadczenia z czterokołowym statkiem projektu Papina. Z Papinem współpracował angielski mechanik, wspomniany Thomas Newcomen, autor jednego z pierwszych projektów maszyny parowej. Statek poruszany mechanizmem zaprojektowanym przez Newcomen'a zbudował w roku 1736 angielski zegarmistrz, Jonathan Hulls. Oficjalnie, nie wiedzieć czemu, Francuzi uważają za wynalazcę statku parowego markiza Claude de Jouffroy. Zbudowany według jego pomysłu parowiec rzeczny w roku 1783 (więc dużo później niż omawiane przypadki) miał ok. 45 m. długości i pływał przez półtora roku.

Zadawaj Tomaszu ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tomasz N   

A to ciekawe. powinienem na to wpaść od razu. Jedyny Francuz zapisany w historii kotlarstwa to Papin. ten od kociołka Papina, czyli obecnego szybkowaru.

No to pytanie w temacie. Watt skonstruował dwie maszyny parowe. Czym się różniły ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Czyli chodzi o napęd. Pierwsze, których używano do pomp miały napęd góra-dół, czyli równoległy, kolejne miały ruch obrotowy, więc bardziej uniwersalne zastosowanie. Nie wiem czy tu coś ze słownictwem nie namieszałem, ale pamiętam z rysunków :wink:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tomasz N   

Też nie o to, ale blisko. Podpowiem, chodzi o czynnik "roboczy".

Ruch obrotowy od początku był przeznaczeniem maszyny parowej, ale ponieważ ktoś inny opatentował w Anglii mechanizm korbowy, Watt musiał sobie na początku radzić bez niego. Dopiero chyba po wygaśnięciu tego patentu, powstała ta klasyczna ponadczasowa maszyna parowa. Ale to była już ta druga.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

No to już nie wiem... Skoro nie skraplacz, skoro nie ruch, to nie mam pomysłów... :wink:

Co to może być to "blisko"...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Chyba już wiem o co chodzi. W 1783 roku Watt skonstruował maszynę o tzw. "podwójnym działaniu" (potem standard), para była wprowadzana do cylindra raz z jednej, raz z drugiej strony tłoka, za każdym razem wypuszczana potem do skraplacza. Ta zmiana umożliwia wykorzystanie koła zamachowego przekazującego stały ruch obrotowy kontrolowany przez regulator odśrodkowy. Czy tak?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tomasz N   

Prawie o to. Tak naprawdę chodzi mi o to co pchało tłok.

Ta druga maszyna Watta była tak naprawdę pierwszą maszyną parową. bo tam para pod ciśnieniem pchła tłok.

Pierwsza maszyna, podobnież jak ta Newcomena, były maszynami atmosferycznymi w których powietrze pchało tłok. Para służyła jedynie do wytworzenia próżni (jak w słojach Wecka) po jego drugiej stronie. Robiło się to w ten sposób, że wprowadzało parę pod tłok, a następnie tryskało wodą do cylindra ( lub osobnego kondensatora, co wymyślił Watt), co powodowało schłodzenie i skroplenie pary i ruch tłoka w kierunku pustki. Ta maszyna była zatem podciśnieniowa i działała w zakresie ciśnień od zera do ciśnienia atmosferycznego. Maksymalna ciśnienie na tłoku mogło wynosić zatem jedną atmosferę i osiągnięcie siły i mocy wymagało ogromnych cylindrów.

Stąd ta druga maszyna to była dopiero rewolucja. Była maszyną nadciśnieniową. Ciśnienie mogło być większe, cylindry przy tej samej mocy mniejsze, sprawność i zużycie paliwa mniejsze, co pozwalało ją zastosować w transporcie.

Pytanie jest twoje.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

No i to drugie rozwiązanie umożliwiło właśnie ruch obrotowy, dzięki temu maszyna parowa znalazła szerokie zastosowanie w przemyśle. Faktycznie trochę krążyłem :wink:

To może teraz proste pytanie i z innej beczki.

W listopadzie 1920 roku ewakuowała się z Krymu armia generała Wrangla. Większość wojska i cywilów wyjechała do Turcji, gdzie założono obozy przejściowe. Gdzie był największy obóz i kiedy go zlikwidowano, tzn. opuścili go ostatni Rosjanie?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
dzionga   

Dowództwo wyjechało do Konstantynopola, więc może tam był obóz przejściowy... Chociaż to mało prawdopodobne...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.