Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Norton

Tank Piłsudskiego

Rekomendowane odpowiedzi

Norton   

Czy słyszeliście coś o tym projekcie to ponoć jakiś samochód pancerny ciekawią mnie jego losy, słyszałem, że to coś oryginalnego.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Nie tyle: 'projekt", co: efekt improwizacji.

"Broń pancerna powstawała spontanicznie, często na skutek inicjatywy oddolnej, w miejscach, gdzie toczyły się walki o niepodległość. Jednym z takich miejsc
był Lwów. 1 listopada 1918 roku Ukraińcy, dążący do zbudowania własnego państwa, opanowali przez zaskoczenie Lwów. Do walki z wrogiem stanęła młodzież i polskie organizacje niepodległościowe. Brak wyszkolenia i wrodzona młodym ludziom ciekawość powodowały nieproporcjonalnie duże straty wśród najmłodszych obrońców. Właśnie te straty wśród młodzieży natchnęły już 2 listopada profesora Antoniego Markowskiego do zaproponowania dowódcy obrony szkoły Sienkiewicza, kpt. Mieczysławowi Boruta-Spiechowiczowi, budowy auta pancernego. Opancerzony pojazd miał zapewnić możliwość zwalczania broni maszynowej przeciwnika i osłonę własnej piechoty.
Po otrzymaniu stosownych rozkazów prof. Markowski wraz z grupą mechaników wyruszył na zdobycznym samochodzie ciężarowym na Dworzec Główny do warsztatów kolejowych, gdzie sporządził rysunki i obliczył ciężar pancerza. Dzięki pomocy zastępcy zawiadowcy stacji, Rudolfa Winnickiego, który zebrał robotników oraz dostarczył materiały i narzędzia, do pracy przystąpiono jeszcze tego samego dnia. W dniach 3-5 listopada powstał pojazd opancerzony nazwany przez budowniczych „Józef
Piłsudski”, a przez żołnierzy „Tank Piłsudskiego”.
 Auto pancerne (w tym okresie nie używano jeszcze określenia „samochód pancerny”) zbudowane na podwoziu samochodu ciężarowego nieustalonej marki miało
kształt prostokątnego pudła z nieco obniżoną częścią przednią. Kierowca prowadził obserwacje przez szczelinę w przedniej części pancerza, a wchodzenie oraz opuszczanie pojazdu odbywało się przez pancerne drzwi w boku pojazdu. Pancerz wykonano z blach stalowych, które przed rozpoczęciem budowy poddano testom ostrzeliwując z karabinu maszynowego. Pojazd był uzbrojony w 4 karabiny maszynowe, po jednym z każdego boku oraz z przodu i tylu. Załogę stanowiło 8 żołnierzy...
".

/W. Ławrynowicz "Początki broni pancernej", "Glaukopis", nr 4, 2006, s. 220/

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Speedy   
W dniu 13.03.2019 o 11:59 AM, secesjonista napisał:

Pancerz wykonano z blach stalowych, które przed rozpoczęciem budowy poddano testom ostrzeliwując z karabinu maszynowego.

Ciekawe, jakich blach, z jakiego karabinu i jaką amunicją. Te rzeczy pewnie są już dzisiaj nie do ustalenia, no ale można sobie pospekulować... 

 

Samochód opancerzono w warsztatach kolejowych. Standardowo płaskie elementy konstrukcyjne XIX-w. parowozów wykonane były z walcowanej stali miękkiej (konstrukcyjnej, "żelaza") grubości 3/8 cala (ok. 9,5 mm) lub mniejszej. Ten sam Glaukopis, który cytowałeś, wymienia inny jeszcze samochód pancerny, zbudowany we Lwowie w tym samym okresie - "Kresowiak", trójkołowiec na bazie ciągnika rolniczego Praga. I pada tam takie zdanie: Do budowy użyto 10 mm blachy żelaznej[...] 

 

Pocisk karabinowy zwykły kal. 7,92x57 (sS), do kb Mauzer, przebijał pod kątem prostym 10 mm żelaza z odległości aż 300 m. Mannlicherowy 8x50R był balistycznie dużo słabszy i pewnie radził sobie gorzej. Z drugiej strony Austriacy jako pierwsi, bardzo wcześnie wprowadzili pociski przeciwpancerne (chyba jeszcze przed I ws, a może nawet w XIX w., piszę z pracy, nie mam tu jak sprawdzić, ale pamiętam że to wcześnie było). Rosyjski 7,62x54R (do kb Mosin) którego też można by się spodziewać w tamtych stronach był znowuż nabojem stosunkowo mocnym, na poziomie tego mauzerowskiego. 

 

Karabin masz. to najprawdopodobniej Schwarzlose, broń wyróżniająca się stosunkowo krótką jak na tamte czasy lufą (530 mm). W połączeniu ze wspomnianym wcześniej niebyt mocnym nabojem być może sprawiało to, że 10 mm płyta była przed nim jakąś osłoną. Ale wielkiego zaufania bym do niej nie miał. 

 

Z krótkiego opisu (tenże sam Glaukopis) potyczki z udziałem "Tanka Piłsudskiego", próby natarcia przez Ogród Jezuicki (nieudanej, aczkolwiek samochód przetrwał) wynika, że i przeciwnik nie miał za bardzo pomysłu na jakąś choćby improwizowaną broń i taktykę przeciwpancerną. Samochód panc. był ostrzeliwany z bliska zmasowanym ogniem broni strzeleckiej i tyle. Nawet nie było to całkiem bezskuteczne, załoga miała straty w rannych, strzelców pokładowych km-ów (co swoją drogą nie za dobrze świadczy o konstrukcji ich jarzm, że miały jakieś luki czy szczeliny przez które można było dostać kulkę), ale wóz unieruchomiony nie został. Nie było na szczęście środków w rodzaju koktajli Mołotowa czy wiązek granatów, boby się to wszystko skończyło gorzej... 

 

Dodam jeszcze, że znacznie lepiej mieli pod tym względem powstańcy śląscy. W uprzemysłowionym regionie o wszelkie materiały, stal taką i owaką, było dużo łatwiej. Budowane tam wówczas improwizowane samochody pancerne i pociągi panc. bardzo często miały pancerz poskładany z tzw. tarcz okopowych (pancerzy okopowych), powszechnie stosowanych w warunkach wojny pozycyjnej i produkowanych w Niemczech na ogromną skalę. Tarcze były z prawdziwej stali pancernej, a więc były naprawdę jako tako kuloodporne,  miały fabrycznie wykonane otwory obserwacyjne i strzelnicze o odpowiedniej geometrii. Pancerz z nich wykonany był z pewnością o wiele lepszej jakości. 

Edytowane przez Speedy

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.