Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Jarpen Zigrin

Ślub i wesele w antycznej Grecji

Rekomendowane odpowiedzi

Achilles   
Macie jakiekolwiek informacji dt. ślubu i wesela w antycznej Grecji?

Oczywiście! ;)

Bóstwem opiekującym się ceremoniami ślubnymi był Hymen. Oczywiście nad kobietami czuwała również Hera, niekiedy Artemida. Najważniejszym elementem owego sakramentu był ognień (pobocznie przypominamy sobie o Hestii). Jeżeli jego płomień był lichy, znaczyło to, iż małżeństwo zawarte między owymi dwojga będzie nieudane, a jeśli wręcz przeciwnie - współżycie będzie obfitować w łaskach, dobrach i samych szczęściach. Poza tym po całej uroczystości i wystawnej uczcie przyszedł czas na kulminacyjne zapalanie ognia domowego. Od teraz, do końca związu (który przerwać miała tylko śmierć) osłaniała swą dziewiczą postawą najstarsza siostra Zeusa - Hestia.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Albinos   
i wystawnej uczcie

Troszkę inaczej wyglądało to w Sparcie. Tam ślub mężczyzna zawierał mniej więcej w wieku 20 lat. Była to jednak uroczystość skromna i smutna. Nie oznaczała przecież początku życia rodzinnego. Młody Spartanin jeszcze 10 lat musiał spędzić w gronie swoich towarzyszy, razem z nimi spożywając posiłki, polując i walcząc.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Amica   

Zanim doszło zawarcia małżeństwa miały miejsce zaręczyny-engyesis. Przyrzeczenie w imieniu dziewczyny były składane przez jej ojca bądź też brata jeśli była sierotą. Było to ważne wydarzenie ponieważ wtedy ustalano m.in. wysokość posagu.

W dniu ślubu dom panny młodej był wystrojony kwiatami. Rano dziewczyna brała kąpiel z miejscowego źródła. W Atenach było to źródło Kallirhoe. Wodę przynosiły młode dziewczyny zwane lutrophoroi . Później pannę młodą przystrajano. Po przybyciu gości składano ofiary bogom. Panna młoda miała obowiązek złożyć swoje zabawki i pukiel włosów. Po tych ceremoniach ojciec oddawał córkę przyszłemu zięciowi wypowiadając odpowiednie formuły. Odtąd dostawała się pod jego władzę. Później był czas uroczysty pochód i przyjęcie na które oficjalnie zapraszano gości. Wzór takiego zaproszenia zawarty został w papirusie z Oxyrynchos, z III wieku n.e.

Zaprasza cię Heraisna ucztę z okazji wesela swych dzieci w domu, na jutro, tj. 5, począwszy od godziny dziewiątej.

W razie nieobecności gość przesyłał życzenia i gratulacje (tekst pochodzi z wyżej wymienionego papirusu)

Heraklides pozdrawia syna Her asa.

Przede wszystkim pozdrawiam cię i cieszą się wraz z Tobą z powodu zawartego przez ciebie dobrego, bogobojnego i szczęśliwego małżeństwa, zgodnie z naszynii wspólnymi życzeniami i modłami, których bogowie wysłuchali i które spełnili. I my, choć nieobecni, słysząc o tym, radowaliśmy się odświętnym nastrojem, jak byśmy przy tym byli, składając życzenia na przyszłość, i pragniemy być u Was i urządzić sobie podwójną ucztę weselną

Oto jakie rady daje Platon odnośnie uczty weselnej

Na gody weselne nie należy zapraszać więcej osób niż pięciu przyjaciół pana młodego i pięć przyjaciółek panny młodej i tyluż krewnych i domowników jednej i drugiej strony. Koszty uczty muszą być dostosowane do stanu majątkowego każdego obywatela i mają wynosić, jeżeli jest w posiadaniu największego majątku, jedną minę, następnie połowę tej sumy, i zmniejszać się w tym stosunku w zależności od przynależenia do niższej klasy majątkowej. Na powszechną pochwałę zasłuży ten, kto się okaże posłuszny temu prawu, kto zaś nie posłucha, ściągnie na siebie karę strażników praw i uznany zostanie za prostaka, który się nie rozumie na prawach weselnych Muz. [Pić aż do upijania się nie przystoi w ogóle, chyba podczas święta boskiego wina5, i nie jest dla nikogo rzeczą bezpieczną, a już najmniej dla tych, którzy przystępują do zawarcia małżeństwa. W pełni świadomości bowiem powinni być wtedy oblubieniec i oblubienica, zdając sobie sprawę, że jest to chwila wielkiej zmiany w ich życiu, i ze względu na dziecko także, które się ma z nich urodzić, ażeby się poczęło z rodziców będących jak najbardziej w posiadaniu rozumu ? a nie wiadomo przecież, która noc lub światło dnia da z woli bożej początek nowemu życiu. Nie wolno płodzić dzieci wtedy, gdy na skutek upicia się zakłócona została równowaga ciała, bo mocny i zwarty musi być zalążek poczynającego się istnienia, ażeby mógł, tak jak powinien, kształtować się spokojnie i pewnie... Niebezpiecznym i złym siewcą życia jest człowiek pijany: niezrównoważone i chwiejne będzie według wszelkiego prawdopodobieństwa to, co się z niego urodzi Dlatego jak rok długi w ciągu całego życia a zwłaszcza w tym czasie, gdy się płodzi dzieci, uważać trzeba bardzo, żeby z własnej woli nie zrobić nic takiego, co szkodzi zdrowiu lub łączy się z butą lub nieprawością. Odbije się to bowiem z pewnością i wyciśnie swe piętno na duszy i ciele potomstwa, tak że z gorszymi pod każdym względem zadatkami będzie ono wtedy przychodziło na świat (Prawa VI 775).

Jednym z elementów poprzedzających fiestę było uroczyste przeprowadzenie młodej panny z domu rodziców do domu jej męża. Panna młoda wraz z mężem jechała na wozie a towarzyszył jej drużba nymphios. Za nimi szła cała rodzina a matka panny młodej niosła zapaloną pochodnię by później rozniecić ogień na ognisku w domu młodych małżonków. Podczas pochodu śpiewano W czasie tego obrzędu byli obsypywani daktylami figami orzechami. Ten zwyczaj zwany catdchysma miał gwarantować dostatek. Następnie rozniecano ogień w ognisku domowym a młodzi rozpoczynali wspólne życie od złożenia ofiar bogom i spożycia chleba i owocówki. Wtedy dopiero zasiadano do uczty. Po przyjęciu młoda pani była wprowadzana do komnaty małżeńskiej. Młodzież śpiewała wtedy pieśń weselną hymnos epithalamios a goście obdarowywali podarkami.

na podst. Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu Lidia Winniczuk, Państwowe Wydawnictwo Naukowe Warszawa 1983

Edytowane przez Amica

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ciekawy   
zona miala prawo do jednego stosunku w miesiacu

??? Czy mógłbyś podać źródło tej "rewelacji" ? Czy było chociaż słówko o tem w prawie zwyczajowym ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Amica   

Nie sądzę aby była to prawda. W społeczeństwie patriarchalnym jakim była Grecja to to mąż/głowa rodziny decydował o ilości stosunków seksualnych :mellow: Kobieta nie miała tu nic do gadania.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.