Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
saturn

Mistycyzm zbrodniarzy w stosunku do ofiar

Recommended Posts

saturn   

Fragment "Zlikwidować na miejscu" - Romana Kiełkowskiego - "Październikowym pogromem w getcie na Podgórzu kierował Sturmbanfuhrer Willi Haase, szef sztabu dowódcy SS i policji dystryktu krakowskiego. Charakterystyczną relację przekazał o nim Michał Weichert, przewodniczący Żydowskiej Samopomocy Społecznej.

Haase, ojciec kilkorga dzieci, łączył z okrucieństwem, z którego słynął, skłonności do mistycyzmu, wzorem fuhrera i niektórych jego paladynów, wiernych klientów różnego typu wróżbitów i astrologów. Toteż zdumiewajacy był nie tyle charakter tej skłonności, co fakt, że o względy w tej mierze zabiegał u osoby najmniej się tego spodziewającej.

W przeddzień akcji październikowej Haase zjechał do getta w towarzystwie kilku oficerów SS. Oprócz rozpoznania terenu program przewidywał spotkanie z przebywającym od pewnego czasu w krakowskim getcie znanym i niezmiernie przez współwyznawców poważanym cadykiem z Bełżca, z którym Haase, za posrednictwem konfidenta Spitza, umówił się na spotkanie w lokalu OD. W toku rozmowy z rabinem Haase, świadomy, że nazajutrz umoczy ręce po łokcie w żydowskiej krwi, poprosił przerażonego cadyka o udzielenie mu błogosławieństwa, zapewniajac solennie, że święcie wierzy w dobroczynną dla swego losu aktu tego skuteczność.

Cadyk - zeznaje dr Michał Weichert - nie wiem, czy szczerze, ale na pewno pod przymusem coś bąknął,jakby dał błochowieństwo, i w nagrodę za to usyskał wraz z Lejzorem Landauem z Bochni możność wyjazdu z Generalnej Guberni, skąd wyjechał do Palestyna

Wiadomo, że mistycym w niektórych kręgach esesmańskich (choćby mających bezpośredni kontakt z Himmlerem) występował dosyć często. Czy w stosunku do Żydów wywodząych się z elit duchownych mieli jakiś specyficzny stosunek, podobnie jak powyższy Willi Haase? Znane są inne relacje, gdzie esesmani postępowali z takimi duchownymi "niestandardowo"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Historia prawdopodobna, choć kilka szczegółów budzi podejrzenia.

Weichert opowiada o słynnym cadyku, a nie wymienia go z nazwiska? To trochę tak, jakby Polak spotkał w 1855 roku Mickiewicza w Konstantynopolu i zapisał: "spotkałem znanego polskiego pisarza". Cadyk to nie rabin, choć cadyk może być rabinem a rabin cadykiem (rebe - to nie zawsze rabin). Osoba Lejzora Landaua (pytanie: jakiego? Bo to dość popularny zestaw "personaliów żydowskich") przewija się w kilku wspomnieniach z getta krakowskiego, problem w tym, że w żadnej z nich nie wyjechał za zgodą władz niemieckich do Palestyny (za to w większości ma mniej lub bardziej ciemne sprawki na sumieniu w postaci współpracy z Niemcami). Wypada też sobie zadać pytanie co miał wspólnego Landau z Bochni z cadykiem z Bełżca by zasłużyć na "wyzwolenie" za sprawą błogosławieństwa cadyka? Najbardziej pasującym tu cadykiem jest: Aharon Rokeach, tylko że on nie wyjechał a uciekł na Węgry, podobnie w jednej z relacji o Lejzorze - ten też uciekł na Węgry. Linia słynnych cadyków z Bełżca jest znana, problem w tym że ten wspomniany przeze mnie nie uciekał/wyjechał z krakowskiego getta a tego w Bochni.

Znamy innych chasydzkich cadyków z Bełza w krakowskim getcie?

Z literatury:

Świadectwo złożone przez Grinberg Idę w Yad Vashem.

W.W. Mędykowski "Sylwetki: Przeciw swoim: Wzorce kolaboracji żydowskiej w Krakowie i okolicy", "Holocaust Studies and Materials (Zagłada Żydów. Studia i materiały)", Issue: 2, 2006.

Share this post


Link to post
Share on other sites
saturn   

Moge jedynie zawezic ramy czasowe na podstawie przypisu (amerykanska klawiatura bez polskich liter):

Protokol przesluchania dr. Michala Weicherta, spisany w Prokuraturze Specjalnego Sadu Karnego w dniu 24 lipca 1946 roku, sygn. Tom I NTN 406/46.

Dr M. Weichert w cytowanych zeznaniach podal, ze opisane zdarzenie mialo miejsce "w przeddzien jednej z akcji zydowskich w Krakowie, albo w czerwcu, lub w pazdzieniku 1942 r." Poniewaz jednak akcja czerwcowa kierowal nie Haase,lecz jego szef J. Scherner, wypowiedz swiadka dotyczy niewatpliwie akcji pazdziernikowej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.