Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
secesjonista

Śpiewacy, kompozytorzy, grajkowie - na dworach królewskich i magnackich w XVII wieku

Recommended Posts

Z początkiem XVII wieku polscy kapeliści poczęli tracić pracę na rzecz swych włoskich kolegów. Ci byli lepiej wyedukowani, niejako u źródła poznawali arkana modnego stylu - stile moderno. Jak zmieniała się za ich sprawą muzyka w naszym kraju? Zygmunt III Waza wskutek splotu okoliczności nie zdołał sprowadzić na swój dwór słynnej śpiewaczki Adriany Basile, a jacy inni znani śpiewacy (bądź śpiewaczki) gościli wówczas u nas?

Jak kształtowały się płace kapelistów a jak śpiewaków? Jaki był ich status?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na dworze Jana Sobieskiego opera proweniencji włoskiej pojawia się późno, reprezentują ją dwa dramaty spod pióra audytora nuncjatury warszawskiej Giovanniego Battisty Lampugnaniego: "Per goder in amor ci vuol costanza" i "Amor vuol il giusto". Pierwszy utwór uświetnił zaślubiny królewicza Jakuba z księżną neuburską (1691 r.), drugi zawarcie małżeństwa przez córkę królewską Teresę Kunegundę Sobieską z elektorem bawarskim Maksymilianem II (1694 r.). Sam Lampugnani stworzył też i inne, o mniej politycznym charakterze, utwory np. "Il Transito di San Casimiro Oratorio: dedicato alla Real Maesta Maria Casimira Regina di Polonia" z 1695 roku.

/por. M. Brahmer "Włoscy komedjanci króla Jana", "Pamiętnik Literacki", 1935, T. 32, nr 1/4/

W kontekście tematu, w kręgu zainteresowania stoi osoba Viviano Augustiniego,o którym wiemy, że był kompozytorem pierwszego utworu. Był on "musico della Reggia Capella", a po zgonie króla Jana, przeszedł do "Kapeli Polskiej" Augusta II początkowo na stanowisko tenorzysty, a po śmierci Jacka Różyckiego objął funkcję wicekapelmistrza. Jacy jeszcze inni komponowali dla króla Jana?

Warto tu zatrzymać się nad polityczną rolą jaką musiało podźwignąć takie, niby drobne przedstawienie. Na dworze Sobieskich królowały formy francuskie: comédie ballet. Czemu tak nagle zwrócono się do opery (włoskiej), skoro preferowano francuskie przedstawienia? Klucz może tkwić w osobach: siostry cesarzowej i elektora, którzy reprezentowali dwór cesarski.

"Widownia zamkowa, w sposób nieoficjalny, jednoczyła oba kręgi: Rzeczypospolitej szlacheckiej i dyplomację cesarską. W tej sytuacji każda próba odwołania się do formy francuskiej była nie do przejęcia, tak ze względu na osobę cesarza i etykietalny charakter opery włoskiej w Wiedniu...".

/por. W. Roszkowska "Giovanni Battista Lampugnani librecista Sobieskich", "Studia Wilanowskie", T. II, 1977, s. 11/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.