Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/

Rekomendowane odpowiedzi

Chciałbym poruszyć kwestię domniemanego Boga, Chorsa. Miał on istnieć w "Panteonie włodzimierzowym". Łowmiański twierdzi (do czego się przychylam), że Chors to bujda na resorach. Dażbog z irańskim imieniem. Gieysztor zaś pisze, że Chors mógłby być Bogiem srebrnego globu. W sumie nie byłoby to taki głupie, bo dla agrarnego ludu księżyc jest dość ważnym wyznacznikiem czasu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Furiusz   
Miał on istnieć w "Panteonie włodzimierzowym".

Nie miał on istnieć a istniał - w innym temacie już cytowałem odpowiedni fragment z Nestora, imię jest więc źródłowo poświadczone. Imię pojawia się jeszcze w Słowie o wyprawie Igora.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Pytanie tylko czy istniał jego kult:

"Mokosz, jak już wspomniałem, należał do świata demonów, zaś Chors, Stribog i Siemargł o trudnych do zetymologizowania i od dawna podejrzanych o genezę irańską imionach byli obcym wtrętem, mającym na celu literackie wbogacenie zestawu bóstw ruskich. Łowmiański uważa, że wprowadził je do Kroniki pierwszy jej redaktor igumen peczerski Nikon, piszący zwod w latach 1069-73, który przebywał jakiś czas (1062-1067) w Tmutarakanie i rekonstruując staroruskie pogaństwo wzbogacił je o try obce teonimy".

/L. Moszyński "Przedchrześcijańskie religia Słowian na Pomorzu na tle ogólnosłowiańskim", "Studia Gdańskie", T. IX, Gdańsk-Oliwa 1993, s. 28/

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Furiusz   

No tylko tu jest problem, bo jeśli uznać ich "obcość" względem tekstu - czyli owo wzbogacenie, to trzeba by odpowiedzieć skąd pan igumen Nikon znał perski. Chorsa wywodzi się czasem od hvarny tudzież xarnah/xarneh/farrah - choć z tą propozycją spotkałem się tylko raz. Nie wiem, jak dla mnie szansa, że taki byt w wyobrażeniach Słowian wschodnich istniał, jest spora. Czy był bogiem czy może jakimś bytem magicznym albo duchem przodków - tego nie wiem.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Perskiego nie musiał znać, wystarczyło by znał miano i "funkcję" danego bóstwa.

Nie jest przecież rzadkością, kiedy kronikarze nie znają danego, języka co nie przeszkadzało im zapisywać brzmienie miejscowych nazw własnych.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Furiusz   

Fakt, mógł mu ktoś powiedzieć. No tak w tym wypadku farr(ah) musi odpaść z rozumowania - światłość, blask, chwała różnie się to tłumaczy. Tyle, że to nigdy nie było bóstwo, było to przedstawiane czasem jako dysk ze skrzydłami silnie kojarzony z postacią króla (choć występuje też w imionach teoforycznych np Vindafarnah czyli ten który znajduje farrach). No i występuje w dialektach irańskich jako farrah chyba tylko w Aweście jako xarnach -pisał o tym G. Gnolli ale teraz nie mogę znaleźć gdzie, co jest o tyle problemem, że do przejścia w formę Chors potrzeba jest owego x. Nie wiem, możliwości zaistnienia takiego bytu magicznego w świadomości Słowian nie odrzucałbym zbyt pochopnie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ja nie wykluczam, wskazuję jedynie na jak kruchych podstawach formułuje się nasza wiedza.

Dla jednych badaczy tytułowe bóstwo jest tożsame z bóstwem związanym ze Słońcem, dla innych związane jest z Księżycem - trudno chyba w religioznawstwie o większą rozbieżność.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Furiusz   

Ehhh Tyberiuszu a dla łowców-zbieraczy nie? Jak najbardziej też, zwłaszcza księżyc. Słońce i księżyc to raczej przeciwstawne siły w wielu kosmogoniach i mitologiach.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.