Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Julia B.

Kłopoty z poddaniem pomocy !

Rekomendowane odpowiedzi

Julia B.   

Cześć.

Mam napisać pracę na temat "Kłopoty z poddaniem". Tak naprawdę nikt do końca nie wie, o co chodzi z danym tematem. Wielokrotnie dopytywałam czy chodzi o poddanie danego władcy (w sensie rezygnacji) czy może o kłopoty z poddanymi. Facet uznał, że mamy ugryźć ten temat tak jak chcemy. Nie chce nas ograniczać, czyli możemy wybrać jedną z podanych przeze mnie dwóch opcji. Dodatkowo w mailu dostałam taką oto podpowiedź:

"(...) Aby uprościć może warto odpowiedzieć sobie na pytanie, kim jest władca w kulturze zachodu, czym jest sama relacja pomiędzy poddanymi a władcą, wiec dla zupełnego uspokojenia, propozycje podejścia do tematu zależa od Państwa, czy to jedna epoka, czy wszystko, czy konkretny władca, czy ogólny, moim zamiarem jest przede wszystkim oddania Wam władzy w zakresie tego o czym chcecie powiedzieć. Pozdrawiam serdecznie, życzac dobrego weekendu".

Korzystać mam z tekstów:

"Król mity symbole" Jean-Paul Roux (tego niestety nie mam - w internecie brak pdf, a w bibliotece wszystkie wypożyczone)

"O władzy" św. Tomasza z Akwinu

oraz "Książę" Machiavelli

Czy ktoś mógłby mi pomóc? Nie wiem co lepiej będzie napisać. Nie wiem jak zacząć pisanie takiej pracy.

No i poszukuję jakiś fajnych przykładów zarówno dotyczących "poddania" się władcy jak i relacji władcy z poddanymi.

Błagam o pomoc w nakierowaniu mnie ;) :smartass:

Edytowane przez Julia B.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Warto skorzystać z podanej pomocy i zawęzić pole badawcze pracy do jakiejś wybranej epoki, może Średniowiecze?

Można scharakteryzować ówczesne wzorcowe przedstawienia władcy, jaka była relacja władca - poddani (jakie klasy poddanych można wyróżnić i jakie występują różnice w obrębie tych kla), władca a władza kościelna i boska.

Ja bym zajrzał jeszcze do: "Władca, władza. Literackie doświadczenia Europejczyków od antyku po wiek XIX" pod red. Marty Szymor-Rólczak czy Marca Blocha "Społeczeństwo feudalne" (np. kwestia "źdźbła").

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Julia B.   

Warto skorzystać z podanej pomocy i zawęzić pole badawcze pracy do jakiejś wybranej epoki, może Średniowiecze?

Można scharakteryzować ówczesne wzorcowe przedstawienia władcy, jaka była relacja władca - poddani (jakie klasy poddanych można wyróżnić i jakie występują różnice w obrębie tych kla), władca a władza kościelna i boska.

Ja bym zajrzał jeszcze do: "Władca, władza. Literackie doświadczenia Europejczyków od antyku po wiek XIX" pod red. Marty Szymor-Rólczak czy Marca Blocha "Społeczeństwo feudalne" (np. kwestia "źdźbła").

Masz rację, najlepiej będzie skupić się na jakiejś konkretnej epoce. Może być średniowiecze - zawsze najbardziej lubiłam ten okres. Dziękuję za polecenie lektury! Mam jeszcze jedno pytanko - czy jest jakieś ciekawe miejsce w internecie, gdzie warto poczytać o relacjach władca - poddani w średniowieczu i nie będzie tam błędów? :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Warto zwrócić uwagę na uwikłanie władcy, kiedy okrzepła koncepcja rex Dei gratia, zyskał on nową legitymizację, ale i nowe ograniczenia. Władca stawał się wykonawcą woli bożej, a jeśli jej odpowiednio nie wykonywał (warto tu zadać pytanie kto był władnym by to ocenić?) tracił swe prerogatywy (por. Seduliusz Szkot "De rectoribus christianis"). Ograniczenia związane są z tym, że sakralizacja nie tyczyła władcy-osoby, a - instytucji władzy królewskiej (persona mixta), stąd władca stawał się (aż? tylko?) vicarius Dei. Zajrzeć można do opinii Jan z Salisbury, czyli czyim władca jest niewolnikiem i sługą ("Policratus").

Warto zajrzeć do:

E. Kantorowicz "Dwa ciała króla: studium ze średniowiecznej teologii politycznej"

G. Althoff "Potęga rytuału. Symbolika władzy w średniowieczu"

"Christianitas Romana",red. K. Skwierczyński

W. Sawicki "Rytuał sakry-koronacji królewskiej jako źródło prawa i ustroju", w: "Archiwa Biblioteki i Muzea Kościelne", T I-III, Stuttgart 1954-1956

J. Grzybowski "Miecz i Pastorał. Filozoficzny uniwersalizm sporu o charakter władzy. Tomasz z Akwinu i Dante Alighieri"

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
euklides   

Masz rację, najlepiej będzie skupić się na jakiejś konkretnej epoce. Może być średniowiecze - zawsze najbardziej lubiłam ten okres. Dziękuję za polecenie lektury! Mam jeszcze jedno pytanko - czy jest jakieś ciekawe miejsce w internecie, gdzie warto poczytać o relacjach władca - poddani w średniowieczu i nie będzie tam błędów? :)

Jeśli chodzi o średniowiecze to radzę zainteresować się Janem z Salisbury, autorem dzieła Policraticus i Tomaszem z Akwinu. Obaj zajmowali się kwestią tyranobójstwa. Władcę który bezprawnie objął tron nazywali tyranem-uzurpatorem a takiego który nadużywał władzy nazywali tyranem rządzącym. Na ogół uznawano że takiego można, a nawet należy, zabić. Tą kwestią zajmował się również Bartile, profesor prawa z Pizy i Perugii. Ciekawym jest Jean Petit, o ile dobrze pamiętam, profesor prawa kanonicznego z Sorbony. Zabieral głos w związku z zabójstwem diuka Orleańskiego do którego doszlo 13 listopada 1407 roku a w tle którego była rywalizacja o względy królowej mającej męża-wariata. W swych wypowiedziach szeroko głosił apologię tyranobójstwa przy tym zabójstwo diuka Orleańskiego uważał za usprawiedliwione jako zabójstwo tyrana. To ostatnie jest chyba najwdzięczniejszym zagadnieniem w w.w temecie.

Można o tym poczytać w internecie.

Edytowane przez euklides

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.