Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Bruno Wątpliwy

ANBO-VIII na próbach

Rekomendowane odpowiedzi

Przedwojenna Litwa posiadała relatywnie rozwinięty przemysł lotniczy (szczególnie biorąc pod uwagę wielkość tego kraju). I wybitnego konstruktora - Antanasa Gustaitisa. Który, skądinąd walczył - już jako lotnik - w roku 1920 z Polakami (wojskami Żeligowskiego). Zob. W. Rezmer, Litewskie lotnictwo wojskowe... (książka wskazana poniżej), s. 116-125.

Myślę, że warto przypomnieć tą postać i - szerzej nieznane w Polsce - litewskie, przedwojenne konstrukcje lotnicze.

Gustaitis zaprojektował szereg, generalnie udanych samolotów. Ciekawostką jest ich nazwa - ANBO ma oznaczać Antanas Nori Būti Ore (Antanas chce być w powietrzu) lub - co podobno bardziej prawdopodobne - Antanas Bronė (imiona konstruktora i jego żony).

Ostatnim projektem Gustaitisa był lekki bombowiec ANBO-VIII. W internecie można znależć unikalny film z jego prób (po raz pierwszy samolot wystartował 5 września 1939 roku). Zakończyło się na jednym egzemplarzu. Wkrótce nadeszły wydarzenia roku 1940 i śmierć Gustaitisa z rąk radzieckich (październik 1941).

Szerzej o tym typie samolotu w: W. Rezmer, Litewskie lotnictwo wojskowe 1919-1940, Toruń 1999, s. 239-242.

Zob. także:

J. Rutkiewicz, W.N. Kulikow, Wojsko litewskie 1918-1940, s. 40-41.

Wzmianki o Gustaitisie we wspomnieniach polskiego attaché wojskowego w Kownie: L. Mitkiewicz, Wspomnienia kowieńskie 1939-1939, Warszawa 1990, s. 87 i 125-126.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Święta prawda. Poziom rozwojowy "Karasia", może - ewentualnie - "Suma". Coś w rodzaju polskiego samolotu liniowego.

Ale to:

1. Niewielka Litwa, kraj raczej nie kojarzony z przemysłem lotniczym.

2. W tym momencie ich lotnictwo bombowe (tzn. Grupa Bombowa - 3 i 4 eskadra) miało najbardziej przestarzały sprzęt z całego lotnictwa - latało na Ansaldo A.120 (pierwszy lot tego samolotu to 1925 rok). Także postęp byłby oczywisty. I do tego - sprzęt własnej produkcji.

3. Jak widać na przykładzie polskiego "Suma", Litwini nie byli odosobnieni w trzymaniu się tradycyjnych rozwiązań.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dodajmy taką ciekawostkę, że Gustaitis trafiło do sztuki, jakiej?

Gustaitis nie tyle trafiło :) , co trafił do sztuki. Z tego co wiem, przynajmniej jednej: „Mergaitė, kurios bijojo Dievas“.

Ma także np. „swój” instytut i miał (?) „swój” samolot w litewskich liniach lotniczych.

Natomiast Antanas Gustaitis, ale nie ten, o którym mowa trochę sztuk napisał. Najbardziej znana to „Silvestras Dūdelė”. Chyba pierwsza sztuka w historii Litwy wystawiona w teatrze lalkowym (prawdopodobnie 1936 rok).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

No ja bym nie był pewien czy ta moja pomyłka nie jest jednak trafna (freudowska?), ta dwuaktówka trochę jest słaba. Zwłaszcza ten fragment o Gagarinie co to nie odnalazł Boga.

Ale to O.T.

A co do do tematu: czytałem, że Litwini zwrócili się z apelem o pomoc w rekonstrukcji jakiegoś ANBO, czy doszło to do skutku?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Istnieje inicjatywa rekonstrukcji ANBO-41. Nie orientuję się, jak dalece są zaawansowane prace.

Link - http://www.straipsniai.lt/en/Aviation/page/7725

Dopisek:

Jakaś kopia (raczej model w skali 1:2 ???) ANBO-41 wisi najprawdopodobniej w kowieńskim porcie lotniczym.

Linki:

http://en.wikipedia.org/wiki/ANBO_IV

http://lt.wikipedia.org/wiki/ANBO-41

http://www.plienosparnai.lt/page.php?543

W muzeum wojskowym im. Witolda Wielkiego w Kownie jest (był)1. oryginalny ANBO-I (pierwszy projekt Gustaitisa, który wzbił się w powietrze w 1925 roku).

Linki:

http://www.limis.lt/detali-paieska/perziura/-/exhibit/preview/190000001462740?s_id=7AFxCoxylxb1w80A&s_ind=27

http://www.plienosparnai.lt/page.php?237

http://www.plienosparnai.lt/page.php?27

W muzeum lotnictwa w Kownie jest natomiast replika samolotu "Lituanica", sporządzona na potrzeby filmu "Skrydis per Atlantą"- bodajże w 1982 lub 1983 roku. Samolotu Steponasa Dariusa i Stasysa Girėnasa, którym przelecieli w 1933 roku Atlantyk (i rozbili się w okolicach dzisiejszego Myśliborza).

http://www.plienosparnai.lt/page.php?1210

http://pl.wikipedia.org/wiki/Pszczelnik

http://it.wikipedia.org/wiki/Lituanica

A tu tragiczna ciekawostka - najprawdopodobniej ostatnie zdjęcie Gustaitisa - z moskiewskiego więzienia Łubianka lub Butyrki:

http://www.plienosparnai.lt/news.php?item.144.1

1. Jeżeli dobrze pamiętam, był pomysł, aby przenieść ANBO-I do muzeum lotnictwa w Kownie, także nie wiem, gdzie ostatecznie się znajduje. Być może jest wypożyczany między muzeami wojska i lotnictwa.

Edytowane przez Bruno Wątpliwy

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.