Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
secesjonista

Trwoga milenijna

Recommended Posts

W innym temacie napisano:

(...)

Problem w tym, że nie chodziło o okrągłe daty, wystarczy wspomnieć niepokój w starożytnym Rzymie wokół "mistycznej liczby" i ew. przepowiedni dwunastu orłów ogłoszonej Romulusowi. Dlaczego Klaudiusz zorganizował Igrzyska Sekularne w... 47 roku.

Panika związana z bliskim końcem świata wybuchła w Konstantynopolu w 398 roku. Uczniowie Joachima z Fiore wysnuli wniosek (fałszując jego komentarze) co do końca i wskazali na rok 1260. Fra Dolcino wskazał na 1305 rok, list z Toledo z XII w. wskazywał na 1186 rok. W czasach bliższych Edgar Whisenant wskazywał na rok 1988, potem na 1989. Hart Armstrong szef Christian Communications z Wichita wskazał na święto Trąb 29 i 30 października 1988 roku, w tymże roku tyle, że miedzy 11 a 13 września "nadejścia" oczekiwano wedle Trinity Broadcasting Network itd.

Akurat wzmianka o wyznawcach islamu jest nietrafna - badacze millenarystycznych ruchów zaobserwowali niepokój związany z rokiem 2000 nie tylko pośród chrześcijan, czy użytkowników kalendarza rzymskokatolickiego.

(...)

Jak to zatem wyglądało z tą trwogą wokół "okrągłych" (i nie tylko) dat w różnych kulturach?

Share this post


Link to post
Share on other sites
konti2   

W innym temacie napisano:

Jak to zatem wyglądało z tą trwogą wokół "okrągłych" (i nie tylko) dat w różnych kulturach?

Osobiście spędziłem ten Sylwester w pracy. Nic się nie stało ale zobaczenie dawnego bossa z nową dziewczyną a akurat on obchodził żydowski Nowy Rok trochę wcześniej 5x i raczej zaniepokojony nie był więc wiedziałem, że to piece of sh..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy można powiązać owe trwogi z niektórymi dawnymi teoriami o cykliczności dziejów, jak choćby w "Sudar-nask"?

Choćby ze średniowiecznym "czytaniem" Platona i ideą Wielkiego Roku?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   
Dlaczego Klaudiusz zorganizował Igrzyska Sekularne w... 47 roku.

A zatem napisano, że pierwsze cztery wieki trwały po sto lat, piąty sto dwadzieścia trzy, szósty sto dziewiętnaście tyle samo siódmy, wreszcie ósmy wciąż trwa. - Censorynus, Księga o dniu urodzin dla Kwietusa Caerlliusza, XVII.6 tłum. B.J. Kołoczek. To odnosi się do wieku etruskiego a dalej jest o święcie sekularnym ale zbyt długo by cytować - jak chcesz mogę Ci na maila wysłać skan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciekawe tylko jakie jest uzasadnienie dla tak różnych długości tych okresów?

"Pierwsze igrzyska sekularne na wielką skalę zorganizował Oktawian August w 17 roku p.n.e, sprawdziwszy w księgach sybillińskich, że saecula trwa 110 lat, a obecna jest piątą od założenia Rzymu. Nie przeszkodziło to wcale Klaudiuszowi ogłoszeniu następnych igrzysk w 47 roku n.e.; czyniąc tak, zlekceważył zasadę, by poprzednie igrzyska nie odbywały się za ludzkiej pamięci. Ale Klaudiusz wyszedł z innego założenia: odwołując się do koncepcji stuletnich epok, zorganizował swoje igrzyska sekularne dla uczczenia osiemsetlecia Rzymu".

/D. Thompson "Koniec czasu", s. 40/

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   
Ciekawe tylko jakie jest uzasadnienie dla tak różnych długości tych okresów?

Sposób liczenia, by oddać głos Censorynusowi po raz kolejny: W owych księgach spisane zostało, że początki wieków ustala się w następujący sposób: okres pierwszego wieku kończy dzień śmierci najdłużej żyjącego człowieka spośród tych, którzy urodzili się w chwili założenia miasta i państwa i tak samo znowu końcem drugiego wieku jest śmierć tego, kto przeżył najdłuższą liczbę lat ze zrodzonych w państwie w dniu śmierci tego pierwszego. - Censorynus, Księga o dniu urodzin dla Kwietusa Caerlliusza, XVII.5 tłum. B.J. Kołoczek no ale dalej autor tłumaczy, że pamięć ludzka jest zawodna i dlatego zsyłane są boskie znaki. Tyle pomysły które autor przypisuje Etruskom. Dalej tłumaczy, że wiek państwowy (rzymski) to równiutkie sto lat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To pytanie, jak znajdowano tych ostatnich żyjących: jeszcze w dniach tego pierwszego...?

A trwogi lat: 1651 r., 1656 r. czy 1657 roku? Skąd się wzięły?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   

Kluczowe wydają się być owe boskie znaki (choć nie wiadomo jakie), co mimochodem sugeruje Censorynus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Do opinii, że jeśli chodzi o rok "tysięczny" żadnej trwogi nie było przychyla się i Marc Bloch:

"Zależnie od prowincji albo od kancelarii rok określany jako tysięczny zaczynał się w sześciu albo siedmiu różnych terminach, które - licząc według nowego kalendarza - przypadać mogły od 25 marca r. 999 do 31 marca r. 1000 (...)

A zatem w rzeczywistości dla bardzo wielu ludzi Zachodu 'rok tysięczny', który, jak chciano nam wmówić, miał być przeniknięty wielką grozą, nie kojarzył się z żadnym dokładnie sprecyzowanym okresem w paśmie mijających dni".

/tegoż, "Społeczeństwo feudalne", Warszawa 1981, s. 109/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.