Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Furiusz

Papież Grzegorz I a misjonarstwo chrześcijańskie

Rekomendowane odpowiedzi

Furiusz   

J. Strzelczyk, Apostołowie Europy, Poznań 2010, s.78-81 - stwierdza, że początek zorganizowanej działalności misyjnej, ujętej w karby organizacyjne kościelne, wiąże się z działalnością Grzegorza I. Mimo tego, a może właśnie dzięki temu, pierwsza misja św. Augustyna zakończyła się fiaskiem a sam misjonarz wysłany przez papieża nie opuścił nawet kontynentu. Później poszło oczywiście lepiej. Dodatkowo papież miał tez nakreślić nowe, odmienne od poprzednich, sposoby prowadzenia ewangelizacji ludów pogańskich - gdzie w początkowym okresie należało zachować pewne elementy pogańskie (jak świątynie czy zwyczaje związane z ucztowaniem) o ile nie stoją w jawnej sprzeczności z chrześcijaństwem i przerobić je tak by odpowiadały nowym potrzebom. W ten sposób mieliby poganie stopniowo poznawać nauczanie chrześcijańskie.

Co wiemy więcej o początkach odgórnie organizowanych wypraw misyjnych? Jak przebiegała ewolucja tej działalności, co o tym wiemy?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
jakober   

Zachęcam do "Kościół i nauka. Dzieje pewnego niezrozumienia. Od Augustyna do Galileusza" autorstwa Georges Minois.

Co wiemy więcej o początkach odgórnie organizowanych wypraw misyjnych?

początki: Mk 16,15-18 a tam między innymi: "Idźcie na cały świat i głoście Ewnagelię" - w świetle wiary chrześcijańskiej bardziej odgórnie się tego zorganizować nie da.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Akurat wspomniana pozycja nie wnosi nic do poznania nowych reguł ewangelizacji wprowadzonych przez Grzegorza I Wielkiego, postać ta występuje na kartach książki raptem dwa razy:

"Grzegorz Wielki i Izydor z Sewilli także potępiają literaturę pogańską literaturę. Są to jednak czcze słowa; sami nią nieświadomie przesiąknęli poprzez lekturę swoich poprzedników, Ojców Kościoła"

/wyd. z 1995 r., s. 63/

i

"Mimo bardzo ograniczonych środków, chrześcijanie przystąpią do tej działalności - poczynając od samego papieża Grzegorza Wielkiego, współczesnego Izydorowi. Jednak przy swej ograniczonej kulturze naukowej, nie znając zapewne greki, ten były mnich, siłą wprowadzony na tron św. Piotra (590-604) rozwinął przede wszystkim, idąc w tym za Orygenesem i świętym Augustynem, mistyczną i symboliczną arytmetykę, którą trochę wzbogacił w 'Komentarzu do Księgi Hioba'".

/s. 130/

Jak pamiętamy wspomniany papież musiał rozwikłać spór wokół ikonoklazmu, jednym z powodów dla których opowiedział się za ikonofilią było znaczenie obrazu dla pogan:

"Poza Rzymem ludy pogańskie cechowała naturalna predylekcja do sztuk zdobniczych. Takie nastawienie wykorzystał Kościół w ich ewangelizacji, tolerując używanie obrazów (...)

dając misjonarzom wskazanie, iż właśnie malarstwo może być dla pogan nie znających pisma tym, czym dla czytających są litery – quedam lettere illiterato".

/R. Knapiński "Po co Kościołowi obrazy?", "Nauka", 3/2005, s. 144/

Co do szczegółów, istotne są instrukcje, jak np. ta jaką papież przesłał do opata Mellitusa, gdzie jak najbardziej pozwalał na akceptowanie lokalnej obyczajowości. Skoro Anglowie tradycyjnie odprawiali obrzędy w rytmie zmian w przyrodzie - zalecał by w te dni ustalać uroczystości kościelne. Nawet zgadzał się na ofiary ze zwierząt, tylko miały być one odprawiane na chwałę Bożą.

/za: O. Cyrek "Aktywność pastoralna i misyjna wczesnośredniowiecznych mnichów i pierwszych organizatorów życia monastycznego od IV do VII w.", ""Studia Paradyskie", T. 22, 2012/

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Czy Partenon w Atenach i rzymski Panteon zostały przekształcone w kościoły przed pontyfikatem Grzegorza?

Z literatury:

M. Ożóg "Kościół starożytny wobec świątyń oraz posągów bóstw".

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.