Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
secesjonista

Muhammad Bakir al-Madżlisi a szkoła Mira Dimada

Rekomendowane odpowiedzi

Na czym polegał ów spór?

Jakie idee próbował forsować Al-Madżlisi?

Jakie idee proponowała szkoła rozwijana w Isfahanie i mułła Sadra?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Wspomniana szkoła zajmowała się filozofią mistyczną w nurcie szyizmu.

Dimad i Sadra poddali krytyce zarówno nauki sufich jak i ulemów. Tych pierwszych za niedocenianie i dyskredytację racjonalizmu, tych drugich znowu za umniejszanie znaczenia intuicji mistycznej. Uznawali, że prawda (boska) nie podlega ograniczeniu a jedna interpretacja Koranu nie jest wystarczająca. Zatem wciąż są konieczne nowe poszukiwania.

"Prawdziwy filozof winien stać się tak racjonalny jak Arystoteles, a potem postawić kolejny krok i pojąć prawdę również poprzez ekstazę i wyobraźnię. Obaj myśliciele podkreślali rolę nieświadomości, którą przedstawiali jako sferę pojawiającą się pomiędzy sferami zmysłowej percepcji i intelektualnej abstrakcji".

/K. Armstrong "W imię Boga. Fundamentalizm w judaizmie, chrześcijaństwie i islamie", Warszawa 2005, s. 91/

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Sadra ze swą nauką popadać zaczął w coraz większy konflikt z ówczesnymi ulemami, w konsekwencji mułła został wygnany z Isfahanu. Zamieszkawszy w niewielkiej wioseczce, nieopodal Kum, zaczął praktykować mistyczne techniki koncentracji. Za ich pomocą począł wchodzić w swoje alam al-mithal - czyli to co wcześniejsi suficcy mistycy nazywali: "światem ideału". Co można by określić jako praktykowanie wizji sięgających od podświadomości do obszaru świadomego umysłu. Efekty swych dziesięcioletnich praktyk podsumował w dziele zatytułowanym "Al-Asfar al-Arba'at" ("Cztery podróże duszy")

Sadra uznał, że doskonałość jest dostępną na tym (realnym) świecie, stąd mistycy nie musieli się wcale wyrzekać świata doczesnego. W świetle jego dzieła doskonalenie życia społecznego musiało iść w parze z indywidualnym rozwojem duchowym. Do czego nie wystarczyło studiowanie prawa (fikh) czy nauka teologii.

Sadra przedstawił w swej nauce mowy model przywództwa politycznego, gdzie przywódca musi przebyć podróż (jak to stoi w tytule jego dzieła) drogę od człowieka do Boga, a jego ostatecznym sensem (jak to przedstawia czwarta podróż) jest głoszenie słowa bożego i stanowienie porządku zgodnego z wolą Boga. Pomimo tych politycznych powiązań, Sadra stanowczo się przeciwstawiał próbom siłowego narzucania poglądów i praktyk religijnych (stąd i konflikt z ulemami). Szczególnie mocno przeciwstawiał się nowemu prądowi, który począł być popularnym w Persji w XVII w., który tworzyli ulemowie mówiący, że większość wyznawców Allacha nie jest w stanie samodzielnie interpretować usul - podstaw religii. Stąd konieczny jest wybór mudżtahida - zdolnego do praktykowania idżtihadu - wysiłku twórczego, a reszta muzułmanów miała starać się formować swe zachowanie wedle jego decyzji prawnych.

Słabnąca potęga Safawidów sprawiła, że w społeczności szyickiej pojawiać się zaczęły nowe podziały, w opozycji do usulitów zaczęła się rozwijać myśl akbarytów...

Co ciekawe Al-Madżlisi również starał się wprzęgnąć szyitów w ramy działań politycznych, atoli jego wizja była diametralnie różna od tej proponowanej przez szkołę z Isfahanu.

Z literatury:

M. Momen "An Introduction to Shii Islam: The History and Doctrines of Twelver Shiism"

M. Baktash "Taziyeh and its Philosophy", w: "Ta'ziyeh: Ritual and Drama in Iran" red. P.J. Chełkowski

"Religion and Politics in Iran: Shiism from Quietism to Revolution" wyd. N.R. Keddie

G.S. Marshall Hodgson "The Venture of Islam: Conscience and History in a World Civilization"

M. Bayat "Misticism and Dissent: Socioreligious Thought in Quajar Iran".

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.