Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Furiusz

Jak doszło do porozumienia łacińsko-kumańskiego?

Rekomendowane odpowiedzi

Furiusz   

W drugiej połowie lat 30. XIII w. stosunki bułgarsko-kumańskie uległy załamaniu. dzięki relacjom Jerzego Akropolitesa i Jana z Joinville wiemy, że łacinnicy już w okresie od marca do grudnia 1237 r. porozumieli się ze "Scytami", czyli zapewne Kumanami, którzy tym samym przestali zasilać armię bułgarską. Układ przetrwał do początku lat 40. XIII w. i został potwierdzony przez cesarza Baldwina II pod koniec 1239 r., zapewne w czasie przemarszu przez Bałkany - Z. Pentek, Wlachowie i Kumani w służbie bułgarskiej za Asenowiczów, "Balcanica Posnaniensia", t.16 (2007), s.132

Wiemy coś więcej na temat tego w jaki sposób dokonał się ten zwrot?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
jancet   

Jeżeli ci Kumanowie to po węgiersku Kunok, a po słowacku Plavci, to można tu dostrzec pewną zbieżność czasową z nadaniem im dość rozległych ziem przez króla Węgier Wojciecha IV (IV. Béla).

Część z tych ziem znajduje się dziś na terenie Węgier między Dunajem a Cisą. Zwyczajowo do dziś mówi się o nich "Kunság" - kraj Kumanów. Np. miejscowy PKS zwie się Kunsági Volán. Wiele miejscowości ma tam nazwy, zaczynające się od Kun- (kumański), ewentualnie Kiskun- (małokumański)lub Nagykun- (wielkokumański). Kiedyś spędziłem kilka miłych dni nad jeziorem Kiskinfehérto, czyli Małokumańskie Białe Jezioro.

Duże skupisko Kumanów osiedlono na terenie dzisiejszej Słowacji, a ówczesnym pograniczu węgiersko-czeskim, czyli na zachodnich stokach Małych i Białych Karpat. Tam zwano ich "Plavci", a znajdujące się tam miejscowości zaczynają swe nazwy od przydawki "plavecký". Mamy Plavecký hrad, a zatem i Plavecké Podhradie, Plavecký Štvrtok, Plavecký Mikuláš, Plavecký Peter.

Podobno osadzono też Kumanów tuż przy polskiej granicy, nad Popradem w okolicach dzisiejszej miejscowości Plaveč. Jeśli to w ogóle prawda, to długo tam jednak nie pozostali.

Te nadania miały miejsce pod koniec lat 30-ych i w latach 40-ych XIII w. Może więc to o to chodzi.

Ps. Jeden z XIII-wiecznych madziarskich władców, Ładysław IV (IV. László, nie mylić z Władysławem) tak bardzo opierał się na kumańskich wojownikach, że nadano mu przydomek Kun László. Natomiast związku pomiędzy Kunami a ciekawym etnograficznie okręgiem Hollókö, opisanym na naszej Wiki, się na razie nie doszukalem.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Furiusz   
Jeżeli ci Kumanowie to po węgiersku Kunok, a po słowacku Plavci, to można tu dostrzec pewną zbieżność czasową z nadaniem im dość rozległych ziem przez króla Węgier Wojciecha IV (IV. Béla).

Ciż sami - Połowcy innymi słowy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
euklides   

W drugiej połowie lat 30. XIII w. stosunki bułgarsko-kumańskie uległy załamaniu. dzięki relacjom Jerzego Akropolitesa i Jana z Joinville wiemy, że łacinnicy już w okresie od marca do grudnia 1237 r. porozumieli się ze "Scytami", czyli zapewne Kumanami, którzy tym samym przestali zasilać armię bułgarską. Układ przetrwał do początku lat 40. XIII w. i został potwierdzony przez cesarza Baldwina II pod koniec 1239 r., zapewne w czasie przemarszu przez Bałkany - Z. Pentek, Wlachowie i Kumani w służbie bułgarskiej za Asenowiczów, "Balcanica Posnaniensia", t.16 (2007), s.132

Wiemy coś więcej na temat tego w jaki sposób dokonał się ten zwrot?

Chyba nie można mylić Kumanów ze Scytami. W każdym razie w armii bizantyjskiej ich rozróżniano. Co do tego sojuszu to pisze coś na ten temat francuski historyk Du Cange, ale on umieszcza te wydarzenia w latach 1240 – 1241.

Wygląda na to że autorem tego sojuszu był łaciński pan, Narjot de Toucy. Po śmieci cesarza, Roberta de Courtenay, został regentem cesarstwa i miał ogromny wpływ na jego politykę. W 1240 roku pojął za żonę córkę chana Kumanów znanego pod zlatynizowanym nazwiskiem, Jonas. To chyba wówczas a nie w 1737 roku doszło do tego sojuszu któremu towarzyszyła stosowna ceremonia: między dwie ustawione naprzeciw siebie armie wypuszczono psa który przebiegł między nimi następnie tego psa w okrutny sposób rozdarto by zademonstrować każdemu jaki los czeka tych którzy tego sojuszu nie dotrzymają. Ci Kumanie jak tylko zawarli sojusz z Łacinnikami przybyli do Konstantynopola z całymi rodzinami.

Zaraz też cesarz łaciński, Baudoin, ze swoją armią oraz z dowodzonymi przez Jonasa i Soroniusa Kumanami, wyruszył przeciw cesarzowi nicejskiemu Watatzesowi. Wojska łacińskie odniosły sukces, zdobyły twierdzę Chiori, ale cesarzowi łacińskiemu zabrakło pieniędzy, jego armia zaczęła się dezintegrować a chan Kumanów, Jonas, zmarł w niewyjaśnionych okolicznościach. Dla Łacinników był to cios, bowiem stracili przez to przyjaciela i dobrego sojusznika a władzę po nim przejął Soronius, który za Łacinnikami nie przepadał, tym bardziej że nie mieli czym płacić. Prawie równocześnie z Jonasem zmarł jego zięć, Narjot de Toucy. Kumanie przeszli wówczas na stronę przeciwnika Łacinników, cesarza nicejskiego Watatzesa.

Opuszczony przez Kumanów cesarz łaciński Baudoin rozpoczął starania o pokój na który Watatzes przystał ponieważ chciał zająć się przejęciem tronu Bułgarii, po zmarłym niedawno carze Bułgarii, Iwanie II Asenie. Swoją armię, w której byli Kumanowie dowodzeni przez Soroniusa, skierował do Tessalii i jego wojska weszły tam latem 1241r. Wtedy to dotarła wieść, że Tatarzy napadli na Kapadocję i sułtanat Choni, co skłoniło Watatzesa do wycofania się powrotem za Cieśniny. Czy Kumanie nadal mu towarzyszyli, nie wiem.

Edytowane przez euklides

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Furiusz   
Chyba nie można mylić Kumanów ze Scytami. W każdym razie w armii bizantyjskiej ich rozróżniano.

Nikt nie myli, to kwestia optyki źródeł - w antyku i wczesnym średniowieczu często nowe ludy nazywano starym mianem byleby geograficznie się zgadzało. Gotów też nazywano Scytami.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×