Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
secesjonista

Thingspiele, U-Boot Drama - teatr w służbie propagandy

Rekomendowane odpowiedzi

Początkowo naziści wspierali nurt Thingspiele nazywając go "specyficznie narodowosocjalistycznym, a twórcy w tym stylu cieszyli się znaczną popularnością. Apogeum, a zarazem łabędzi śpiew, to wystawienie "Frankenburger Würfespiel" Eberharda Wolfganga Möllera, w roku olimpijskim, na nowo zbudowanej Dietrich-Eckart-Bühne w Berlinie.

A potem wszystko się zmieniło, w 1937 Thing-Theater zniknęła z desek, a z czsem nawet z oficjalnego słownictwa nowej Rzeszy. W 1939 r. PROMI zakazało stosowania zwrotów: "Thingstätte", "Kultisch", "Kultstätte".

Co spowodowało ten nagły zwrot?

Co propagowano po wybuchu wojny?

Jaką popularnością cieszyły się wspomniane U-Boot Drama?

Kto święcił tryumfy na deskach teatrów, jakich sztuk i tematów unikano?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Thingspiele były to monumentalne widowiska z narratorami, chórem, licznymi statystami. Na potrzeby wystawiania tego typu widowiska musiano często budować specjalne miejsca, sztuki wymagały sceny mogącej pomieścić tysiące aktorów, a widownia miała liczyć kilkadziesiąt tysięcy.

Pierwszym, do cenionym przez nową władzę, twórcą tego kierunku był Richard Euringer, twórca słuchowiska "Deutsche Passion" wystawionego na "Reichsfestspiele" w Heidelbergu w 1933 r. "Deutsche..." wydano w formie książki, którą uznano za najlepszą pozycję tego roku, uzyskując jako pierwsza w III Rzeszy nagrodę państwową.

Czy za upadkiem tego stylu kryły się problemy natury technicznej - związane z monumentalnością widowiska, koniecznością korzystania ze skomplikowanej maszynerii oświetleniowej i akustycznej?

Czy może chodziło o to, że w oprawie inscenizacyjnej korzystano z wzorów liturgii chrześcijańskiej?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ciekawą formą teatralną by wspomniany U-Boot-Drama, autor sztuki "Die Wölfe" - Hans Rechberg materiały zbierał jako korespondent na łodzi podwodnej. Sztuka weszła na deski teatru we Wrocławiu, w ostatnim sezonie.

Tematykę marynarki wojennej (doby I w.św.) podejmowano już wcześniej m.in. w: "Brand am Skagerrak" Leo de Laofrgue (Berlin 1934), "Skagerrak" Waltera Looschena (Berlin 1935), "Fahrt nach Orplid" Bernda Hofmanna (Berlin 1936). Bodajże najgłośniejszą sztuką o tej tematyce był dramat poświęcony wydarzeniom w Scapa Flow - Karla Lerbsa "U-Boot 116".

Sztuka Rechberga była to jedna z tych sztuk, które cieszyły się szczególną uwagą dowództwa armii. Podobnie jak dramat "Generalmajor Björn" Karstena Pagela (właśc. Alexander Paul, uczestnik walk pod Dunkierką), której tematem była zdrada w 1940 r. Norwegii przez Anglików. Sztukę wystawiono jednocześnie w trzech teatrach (w styczniu 1942 r.) w: Greifswald, Karlowych Warach i Magdeburgu, wcześniej jednak tekst był przeglądany i konsultowany w Oberkommando der Wehrmacht i w urzędzie Komisarza Rzeszy w Norwegii.

Edgar Kahn w "Die ewige Kette" zajął się walkami na froncie francuskim, jako że premiera miała miejsce już w 1942 r. (w Bremie), sztuka pozbawiona była szczególnie wrogich akcentów względem Francuzów. Ten sam autor podjął się gloryfikacji włoskiego sojusznika w tragedii "Oberst Vittorio Rossi".

/za: B. Drewniak "Teatr i film Trzeciej Rzeszy"/

Skąd pomysł PROMI - pomimo często negatywnej oceny sztuk pod względem artystycznym, promowania tzw. "realizmu heroicznego"? Czy rzeczywiście brakowało odpowiednio dobrych dramaturgów?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.