Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
adamhistoryk

Stężyca - przeszłość i ludzie z nią związani

Recommended Posts

Na pewno nie w samej Stężycy, na przykład wojewoda wileński z częścią Litwinów stanął w Rykach, jak pisał Stanisław Orzelski:

"Ciągnęły do Stężycy liczne tłumy, złożone nie tyle z Senatorów i szlachty, bo tych była ledwo dziesiąta część w porównaniu z odbytą przed dwóma laty elekcją Warszawską, jak raczej z zaciężnych hufców cudzoziemskich i najemników (...)

Te hufce nie stawały w jednem miejscu lecz mieściły się tam, gdzie przebywali ich panowie, częścią na polach do miasta przylegających, częścią zaś po wsiach i okolicach".

/tegoż, "Bezkrólewia ksiąg ośmioro...", T. II wyd. W. Spasowicz, Petersburg i Mohylew 1825, s. 90/

Jak podaje ów autor miejsce obrad, czyli szopę otoczoną rowem, starosta stężycki Bartosz Zieliński przygotował w odległości dwóch staj, na wschód od samego miasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przepraszam, że się ośmielam, ale nie Stanisław Orzelski tylko Świętosław. Mój odnośnik

A tak swoją drogą czy pozycja "Ksiąg ośmioro ..." jest do nabycia? Mam tylko fragmenty w poszczególnych bibliotekach cyfrowych, mnie chodzi jednak o całość.

pozdrawiam serdecznie

Edited by adamhistoryk

Share this post


Link to post
Share on other sites

A co tu się ośmielać? Przecież to słuszna korekta; mnie się zdaje, że na wbc.pozna.pl dostępna jest całość.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy w Stężycy była karczma? Z poprzednich postów wynika, że przyjezdni nie mieli "miejsca do spania". Ale - tak domniemywam - karczmy typu A - sień i izba karczemna - nie miały takiego miejsca.

A może spano "na sianie"? Mam na myśli nie tylko czas zjazdu stężyńskiego, tylko tak - na przestrzeni wieków. W "Ostatnia z rodu" Paweł Jasienica pisze o takim koedukacyjnym "spaniu na sianie", gdy król Zygmunt Stary w Polskę wyruszał. Z biegiem Wisły. A Stężyca leży nad Wisłą właśnie ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z poprzednich postów nic takiego nie wynika.

"Mam na myśli nie tylko czas zjazdu stężyńskiego, tylko tak - na przestrzeni wieków"

Mhmm... dziś też przyjezdnych w Stężycy lokuje się na sianie?

"Zygmunt Stary w Polskę wyruszał. Z biegiem Wisły. A Stężyca leży nad Wisłą właśnie ..."

Czyste gdybanie.

ps - chyba "stężycki", a nie: "stężyński"?

No ale ja się nie interesuję tamtejszymi okolicami, stąd pewnie się nie znam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To moja interpretacja tych oto słów: "Te hufce nie stawały w jednem miejscu lecz mieściły się tam, gdzie przebywali ich panowie, częścią na polach do miasta przylegających, częścią zaś po wsiach i okolicach". Jeśli pola, wsie i okolice - to ... siano? No, tak, ale może "trochę zbyt" za daleko pojechałem z myślami. A tak swoją drogą - to co jest "wieś i okolice"?

Dzisiaj lokuje się gości u gospodarzy. Jest jedno, jedyne gospodarstwo agroturystyczne. Też można się przyjrzeć mu - kiedy powstało, na jakich prawach itd.

Gdybanie o spaniu na sianie wziąłem z Jasienicy.

Nie będę się wypowiadać na temat błędu - błąd to błąd, trzeba go naprawić.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trudno oczekiwać by istniejące karczmy zdolne były wchłonąć taki ludzki najazd.

Byłoby dziwnym gdyby miasto i port o takim (podówczas) znaczeniu nie posiadał kilku karczm.

W artykule "Koncepcja historycznej wioski tematycznej w Stężycy" (na: www.raportrolny.pl) wspomina się:

"Powstały dwa młyny na Wiśle i Wieprzu, karczmy miejskie, plebańskie i starościńskie oraz komora celna na Wieprzu".

W połowie XVI w. Stężyca miała 239 domów i była piątym co wielkości miastem województwa sandomierskeigo.

A z ciekawostek, komisja pod przewodem wicegubernatora lubelskiego Sieleckiego, zajmując się nazewnictwem miejscowości mającej powstać guberni chełmskiej, postanowił zmienić nazwę Stężyca na Stużyca.

/za "Nowa Gazeta" z 5 sierpnia 1913 r./

Share this post


Link to post
Share on other sites

A z ciekawostek, komisja pod przewodem wicegubernatora lubelskiego Sieleckiego, zajmując się nazewnictwem miejscowości mającej powstać guberni chełmskiej, postanowił zmienić nazwę Stężyca na Stużyca.

/za "Nowa Gazeta" z 5 sierpnia 1913 r./

I zmieniła?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stężyca oddaliła się od Wisły, albo zmieniła swoje położenie. Są dwa koryta niejako - to drugie nazywa się obecnie Martwą Wisłą.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak dla zobrazowania skali problemów z rozlokowaniem podczas elekcji...

w Warszawie w XVII wieku trzeba było często szukać miejsc (nie licząc gospód i kwater w samym mieście) po blisko 250 okolicznych miejscowościach w promieniu 30 kilometrów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.