Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
fodele

Starożytny teatr grecki - głośniki (kotły) z brązu

Recommended Posts

fodele   

Czytając książkę "Ταξίδια και έρευνες στην Κρήτη του 1850" (w oryginale "Travels and Researches in Crete"), której autorem jest Thomas Abel Spratt, natknęłam się na od dawna nurtującą mnie informację.

Otóż Spratt, cytując zapiski Onorio Belli (przyrodnika włoskiego, który odwiedził Kretę końcem XVI wieku), przywołuje opis jednego z teatrów zbudowanych w starożytnym Ierapetra. Pisze: "Teatr miał co najmniej jeden rząd głośników wykonanych z brązu, na co wskazują miejsca ich usytuowania, należą one do najlepiej zachowanych. Mieszkańcy wyspy, którzy nie wiedzieli czym jest teatr, nazywali je piecami."

Tego typu zapisków nie było już we wspomnieniach późniejszych podróżników jak Tournefort czy Pashley. Mimo to kapitan Spratt postanowił osobiście sprawdzić jak wygląda teren niegdysiejszego teatru w czasach sobie współczesnych, czyli w drugiej połowie XIX wieku. Okazało się, że nie było widać już nawet siedzisk teatralnych. Z jego zapisków wynika, że nie było też widać nisz, w których miały się znajdować owe "naczynia do przesyłania dźwięku". Nadmienia jednak, że zależnie od zasobności danej okolicy naczynia te wykonane były z ceramiki bądź metalu... Nie wiem na jakiej podstawie wysnuł ten wniosek. Sugerował również, że była to specyfika teatrów kreteńskich. Mylił się ponieważ nie jest to odosobnione odkrycie, słyszy się o tym również w przypadku innych teatrów antycznych.

Architekt i archeolog, Georgios Karadedos, który początkiem XXI wieku badał teatr starożytny w Dion twierdzi, że takie same naczynia posiadał przybytek tego starożytnego miasta Pierii. Powołuje się przy tym na Arystoksenosa z Tarentu, który miał dokładnie wyjaśnić sens i położenie poszczególnych kotłów wzdłuż diazomata widowni teatralnej.

I do tej pory wszystko pasuje, choć nie wiem, czy było to regułą. Bardziej jednak interesuje mnie co innego: nigdzie nie mogę się doszukać informacji jak konkretnie wyglądały te "kotły", jaka była ich wielkość i kształt. Jeżeli były metalowe, to na pewno stanowiły pokusę dla okolicznej ludności i logicznym jest, że nie przetrwały. Ale co stało się z tymi ceramicznymi? Dlaczego miałyby się nie zachować do naszych czasów?

Czy ktoś z szanownych Forumowiczów ma pojęcie gdzie można znaleźć ilustrację takiego antycznego głośnika? Będę wdzięczna :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może coś będzie w wynikach badań N. Declercqa i C. Dekeyser, czy J.S. Bradley'a, H. Sato, M. Picard?

Publikowali prace o akustyce starożytnych teatrów na łamach "The Journal of the Acoustical Society of America".

Ewentualnie zajrzeć do M. Kocur "Rekonstrukcje teatru antycznego", w: "Teatr. Rekonstrukcje" red. J. Krakowska.

Można poszukać w materiałach pokonferencyjnych "The Acoustics of Ancient Theatres" zorganizowanej przez European Acoustics Association i Hellenic Institute of Acoustics.

Zwróciłbym uwagę na artykuł: Tilemachos Zakinthinos , Dimitris Skarlatos "The effect of ceramic vases on the acoustics of old Greek orthodox churches" - może są elementy wspólne?

Warto przejrzeć łamy periodyku: "Acta Acustica united with Acustica".

Warto przeszukać zasoby internetu pod kątem: "rezonator Helmholtza".

Ciekawy artykuł (dostępny w sieci): "A study on Aristoxenus acoustic urns" autorstwa P. Karampatzakis, V. Zafranas, S. Polychronopoulos, G. Karadedos.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Amica   

Ave :rolleyes:

Tak na szybko znalazłam coś takiego, czyżby właśnie chodziło Ci o takie ceramiczne "wazy" akustyczne?

During the last decade, the acoustic potteries inserted into the walls and roofs of

medieval and modern churches became again the focus of scientific curiosity after

a long time of relative silence. Traditionally, authors from middle age to present

time, considered that Vitruve1 has established the relation between the “vasa

aerea” (bronze vessels)2 in ancient Greek theater and the “fictilibus doliis” (earthen

vessels). Actually, based on Aristoxene’s theory, the physical explanation of “vasa

aerea” given by Vitruve is related to structural acoustics because he stated “ … the

voice which issues from the scene, expanding as from a centre, and striking against

the cavity of each vase, will sound with increased clearness and harmony …”. Later

in chapter 5, he compared them to potteries inserted in walls which cannot have

any vibration but only acoustic amplifications or absorptions as Helmholtz

resonators. Earlier, authors as Mersenne3 stated that Vitruve misunderstood the

Aristoxene’s theory and was very doubtful about the Vitruve’s explanation of the

“vasa aerea” that he compared to bells.

Considering the recent research of C. Saliou4, Vitruve had a “romantic” view of the

ancient Greek civilization and had a bad opinion of his own period of life (Roman

Empire) in terms of architecture. “The ten books of Architecture” is a work to the

glory of ancient Greek architecture and he encouraged Roman builders to copy

them. Until today, the problem of “aerum vasis” as described by Vitruve in ancient

Greek theater is still an open question for specialists. In our opinion, the testimony

of Vitruve is mainly an evidence that potteries inserted in walls were already used

at the first century before J.C., as he said in the final sentence: “Many clever

architects who have built theatres in small cities, from the want of other, have

made use of earthen vessels, yielding the proper tones, and have introduced them

with considerable advantage”. In the presentation, we will analyze the Vitruve’s in

relation with his philosophy with regards to acoustics. Then, an analysis of

medieval, modern and contemporary texts speaking about acoustic potteries will

be achieved in relation with the Vitruve recommendations. At the end, the

conclusion of the text analysis will be compared with recent measurements and

observations of acoustic potteries which still remain in churches.

1 Vitruve, Ten books of Architecture, Book 5, chapter 5, De thetri vasis …

2 Translation in English internet, university of Chicago …

3 M. Mersenne, Harmonie Universelle, de l’utilité de l’Harmonie, p. 34

4 C. Saliou, La Norme Vitruvienne

http://www.ancientacoustics2011.upatras.gr/Files/Conference%20Booklet%20Program%20v8c_with%20chairmen_.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites
fodele   

Bardzo mocno Wam dziękuję!!! Pooglądam sobie to wszystko.

Kościelne garnce dźwiękowe znam dobrze, są powszechnie stosowane w świątyniach prawosławnych.

Muszę sobie jeszcze wyobrazić starożytne głośniki :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.