Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
dunayeR

Marksistowskie deformacje komunizmu

Rekomendowane odpowiedzi

dunayeR   

Witam. W temacie zawarłem tytuł mojej pracy licencjackiej, którą mam zamiar już teraz zacząc. Przechodząc jednak do sedna, chciałem się "poradzić" co prócz, niżej wymienionych rzeczy zawżeć w tym temacie, na co zwrócic istotną uwagę. Kwestie, które chciałbym poruszyć, to samo pojęcie i egzegeza komunizmu, począwszy od Platona kończąc na Marksie, wpływ wielorakich myśli politycznych na ostateczną teroię Marksa, "wypaczenia" takie jak leninizm, trockizm, stalinizm- choć wiem ze w tym ostatnim przypadku to tylko robocza nazwa. Z góry dziękuje za jakas kolwiek chęc pomocy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ciekawy   

Platona i Marksa łączyło jedno: obaj pisali o utopii. I o ile o wymyśle tego pierwszego czytały pokolenia, mając to za niegroźną fantazję ,o tyle w wypadku tego drugiego znalazła się grupka ludzi, którzy ową utopie chcieli wcielić w życie (z jakim skutkiem - wiadomo). Już na pierwszy rzut oka widać różnice pomiędzy tymi utopiami: o ile u Platona owym państwem mieli rządzić ludzie mądrzy (czyli filozofowie), o tyle fani Marska sami ujęli ster władzy, filozofów zastępując swoimi "skromnymi" osobami (tow. Lenin, Mao, Castro, Polpot, itp.). U Platona dóbr doczesnych wyrzeka się elita rządząca, plebs - nie, natomiast u w/w towarzyszy było wręcz odwrotnie :) Wbrew pozorom Platon nie stworzył namiastki komunizmu - przecież proponował ustrój hierarchiczny (kasty), a komuniźmie wszyscy mieli być (wedle założeń) równi :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
dunayeR   

a pomijająć juz sama osobe Platona, jak to my wyglądać względem usystematyzowania, a więc do czego sie bardziej odwoływać? czy może juz sam marksizm jest juz "patologią" sama w sobie?. Zapomniałem dodać również, że owe deformacje maja dotyczyć do momentu śmierci Stalina, więc wiadomo, że wyrzucamy tutaj pseudokomunizmy Kubańskie, Chiński itp.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Szczerze?

Sformułowanie zawarte w temacie... jest cokolwiek niedorzeczne.

Leninizm, jakby nie patrzeć na sam marksizm i go oceniać, był wypaczeniem tegoż ostatniego (przy uwzględnieniu pewnej ciągłości i kontynuacji w niektórych obszarach).

Zatem jak może to być marksistowskie wypaczenie (: przez leninizm) idei komunizmu?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

(...)

czy może juz sam marksizm jest juz "patologią" sama w sobie?.

(...)

Względem tego dylematu różne stanowiska zajęli Leszek Kołakowski i Andrzej Walicki.

Zatem warto sięgnąć po:

A. Walicki "Marksizm i skok do królestwa wolności. Dzieje komunistycznej utopii"

A. Walicki "Rosyjscy filozofowie srebrnego wieku jako krytycy marksizmu", w: "Filozofia rosyjska wobec problemów modernizacyjnych" red. W. Rydzewski, M. Bohun

G. Lukács "Historia i świadomość klasowa. Studia o marksistowskiej dialektyce"

L. Kołakowski "Główne nurty marksizmu. Powstanie-rozwój-rozkład"

J.M. Bocheński "Lewica, religia, sowietologia"

J.M. Bocheński "Marksizm-leninizm. Nauka czy wiara?"

L. Nowak "U podstaw marksistowskiej aksjologii"

L. Nowak "U podstaw teorii socjalizmu"

A. Hertz "O władzy Stalina"

J. Kucharzewski "The Origin of Modern Russia"

M. Zdziechowski "Europa, Azja, Rosja. Szkice polityczno-literackie"

J. Monnerot "Socjology of Communism"

F. Furet "Przeszłość pewnego złudzenia. Esej o idei komunistycznej w XX w."

M. Bardiajew "Źródła i sens komunizmu rosyjskiego"

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Narya   

secesjonista lubi dobijać albo zniechęcać (na jedno wychodzi), chociaż ma rację, że temat brzmi niedorzecznie (jeśli wspomni się w pamięci, że istnieją trzy główne szkoły marksistowskie, które z lubością, zawzięcie, z wielką pasją i fanatyzmem nawzajem się zwalczają: szkoła rosyjska (bolszewicy), niemiecka i francuska).

Polecam zacząć od małej książeczki E. Balibara "Filozofia Marksa".

Praca o tym temacie (tj. dalszych losach filozofii Marksa i Engelsa) sprowadzałaby się de facto do analizy tych trzech szkół.

Na dokładkę, jak się nudzi, można dorzucić jeszcze azjatyckie odmiany marksizmu (ale to i tak wchodzi w tą "rosyjską" - bo są odmianami odmiany rosyjskiej).

"deformacje" mają znaczenie pejoratywne. Coś jest złego, coś - wypaczonego. Przynajmniej tak to się odbiera. To nie buduje obiektywizmu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.