Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
secesjonista

Zmiany w koloniach brytyjskich po I wojnie światowej

Rekomendowane odpowiedzi

Czy system indirect rule spełniał swe funkcje?

Jak na życie w koloniach wpłynęło powstawanie quasi parlamentarnych struktur?

Jak przebiegał proces przenikania rdzennych Afrykanów w struktury władzy.

Czy misjonarze; co paradoksalne; przyczynili się do rozbudzenia nastrojów nacjonalistycznych?

Zapraszam do dyskusji.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Czy misjonarze; co paradoksalne; przyczynili się do rozbudzenia nastrojów nacjonalistycznych?

A to pytanie jest chyba retoryczne , oczywiście ze tak .

Misje to chrześcijaństwo , chrześcijaństwu to równość wobec Boga . Misje to również szkoły , stypendia .

Wykształcony Afrykanin , znający dobrze język kolonizatorów , mający dostęp do gazet książek , czasami mający możliwość wyjazdu do Metropolii , zdawał sobie sprawę z własnego upośledzenia , co więcej zaczynał rozumieć , ze jedyna przyczyna tegoż jest kolor jego skory , oraz ze biali koloniści , tez bywają głupi , tępi i leniwi , taki człowiek odczuwał potrzebę zmian , rozumiał ze system jest wobec niego niesprawiedliwy .

Dla Białego Kolonisty najlepszym rozwianiem byłby zakaz rozpowszechniania chrześcijaństwa w Czarnej Afryce i całkowity zakaz szkolnictwa dla Afrykanów , tylko wcześniej czy później musiano sięgnąć do miejscowej warstwy wykwalifikowanych pracowników , a ze taka nie istniała , należało ja wykształcić , sprzeczność nie do pogodzenia .

Edytowane przez lancaster

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Dla kogo retoryczne, dla tego retoryczne, zapewniam cię lancasterze, że i na tym forum znajdziesz ludzi upatrujących w misjonarzach wyłącznie narzędzie kulturowego ucisku. ;)

Faktem jest, że nawet zdaniem działaczy murzyńskich (choćby George Padmore "Africa; Britain's Third Empire") misje wzniosły podwaliny pod ruch antykolonialny i pobudzenie ruchów nacjonalistycznych.

Co ciekawe już od początku XX wieku narastała tendencja do tworzenia niezależnych kościołów, o charakterze separatystycznym. Stąd powstanie tzw. "etiopizmu" zbliżonego do Kościoła Metodystów, głoszącego nie tylko odbudowę stosunków braterskich, ale i wyzwolenie spod jarzma ucisku. Podobne cechy miały także Narodowy Kościół Nigerii, Mała Społeczność Kościoła w Niasie, Narodowy Kościół Kamerunu itd.

/szerzej T. Hodgkin "Nationalism in Colonial Africa"/

Zachodzą dwa pytania, czy indirect rule, wzmocniony podbudową teoretyczną przez Frederica Lugarda: "The Dual Mandate" z 1922 r., prowadził do zwiększenia samorządności?

W ówczesnych czasach system ów był niezwykle mocno krytykowany za swój antydemokratyczny charakter, w debacie parlamentarnej podnoszono, że "popiera stare tradycje i instytucje, które związane są z grupą zacofana, nie stanowią więc składnika postępu w kierunku wyższej cywilizacji". Michael Crowder stwierdza, że przed II w.św. żadna polityka rządowa nie wywoływała takiej niechęci wśród brytyjskiej elity, jak problem władzy pośredniej.

/L. Hailey "An Africa Survey", London 1957, s. 460, M. Crowder "West Africa under Colonial Rule"/

Z drugiej strony: to czy nie był to w jakimś zakresie punkt wyjścia do uniknięcia znacznie późniejszych konfliktów plemiennych toczących kontynent.

Lugard sprawując urząd gubernatora w Nigerii podzielił kraj na jednostki administracyjne na zasadzie etnicznej lub plemiennej. Każdy taki obszar miał własną administrację kierowaną przez wodza (w prowincjach północnych - sułtana). Native administration w swych uprawnieniach miała zarząd nad infrastrukturą, usługami, zbieraniem podatków.

/M. Perham "Native Administration in Nigeria"/

Jak oceniać akty typu Native Authority Ordinance w Tanganice (z 1921 i 1923 r.), czy umową z władcą Bugandy Kabaką - w postaci Buganda Agreement z 1900 roku, w odniesieniu do rodzących się ciał quasi-parlamentarnych?

Czy rzeczywiście ciała te stały się miejscem wytworzenia późniejszych instytucji przedstawicielskich?

/L. Mair "African Kingdom", H. Gailey "Sir Donald Cameron, Colonial Governor"/

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.