Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
666

Czy F-35 jest porażką?

Rekomendowane odpowiedzi

666   

Najnowszy amerykański myśliwiec F-35 rozczarowywuje.

Maszyna rozwija maksymalną prędkość zaledwie 1,67 Macha, a więc niewiele więcej niż pochodzący z 1962 roku F-5 który rozwija maksymalnie 1,64 Macha.

Co ciekawe, F-5 mający powierzchnię płatów nośnych wynoszącą 17 metrów kwadratowych od spodu daje słabsze odbicie radarowe niż F-35 w przypadku którego są to 42 metry kwadratowe, mimo że F-5 nie jest myśliwcem stealth.

W porówaniu z innymi współczesnymi myśliwcami, F-35 dysponuje bardzo niską mocą w stosunku do masy (zaledwie 0,84 kilograma ciągu na kilogram masy), co oznacza że w walce manewrowej "na noże" F-35 prawdopodobnie przegrałby z maszynami takimi jak F-16 i MiG-29.

Innym poważnym problemem okazała się być bardzo wysoka cena wynosząca 192 miliony USD za egzemplarz.

Owa cena w połączeniu z globalną recesją gospodarczą która nastąpiła w wyniku kryzysu z 2008 roku sprawia że spośród państw które wyraziły zainteresowanie F-35, prawdopodobnie jedynie Wielka Brytania i Izrael zdecydują się na nabycie niewielkiej liczby egzemplarzy (20-30 sztuk).

Tak więc superdrogi program JSF w gruncie rzeczy jest porażką.

Nawet siły zbrojne Stanów Zjednoczonych prawdopodobnie nie zamówią więcej niż 500 egzemplarzy (tyle potrzeba aby przezbroić superlotniskowce klasy Nimitz z F-18 na F-35).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Najnowszy amerykański myśliwiec F-35 rozczarowywuje.

Maszyna rozwija maksymalną prędkość zaledwie 1,67 Macha, a więc niewiele więcej niż pochodzący z 1962 roku F-5 który rozwija maksymalnie 1,64 Macha.

Co ciekawe, F-5 mający powierzchnię płatów nośnych wynoszącą 17 metrów kwadratowych od spodu daje słabsze odbicie radarowe niż F-35 w przypadku którego są to 42 metry kwadratowe, mimo że F-5 nie jest myśliwcem stealth.

W porówaniu z innymi współczesnymi myśliwcami, F-35 dysponuje bardzo niską mocą w stosunku do masy (zaledwie 0,84 kilograma ciągu na kilogram masy), co oznacza że w walce manewrowej "na noże" F-35 prawdopodobnie przegrałby z maszynami takimi jak F-16 i MiG-29.

Innym poważnym problemem okazała się być bardzo wysoka cena wynosząca 192 miliony USD za egzemplarz.

Owa cena w połączeniu z globalną recesją gospodarczą która nastąpiła w wyniku kryzysu z 2008 roku sprawia że spośród państw które wyraziły zainteresowanie F-35, prawdopodobnie jedynie Wielka Brytania i Izrael zdecydują się na nabycie niewielkiej liczby egzemplarzy (20-30 sztuk).

Tak więc superdrogi program JSF w gruncie rzeczy jest porażką.

Nawet siły zbrojne Stanów Zjednoczonych prawdopodobnie nie zamówią więcej niż 500 egzemplarzy (tyle potrzeba aby przezbroić superlotniskowce klasy Nimitz z F-18 na F-35).

A o jakim samolocie piszesz?

Trochę, jako laik się pogubiłem...

Co ciekawe, F-5 mający powierzchnię płatów nośnych wynoszącą 17 metrów kwadratowych

Notrhrop F-5 i jego odmiany mają raczej rozpiętość tak mniej więcej: 7,7 m

O jakim więc F-5 piszesz?

Najnowszy amerykański myśliwiec F-35 rozczarowywuje

Pewnie jak zawsze masz rację florku-xxx, tylko o której odmianie piszesz?

Najnowszy amerykański myśliwiec F-35 rozczarowywuje

Jestem drogi florku-xxx nie tylko rozczarowany samym F-35, ale i rozczarowany Twoim; bez wątpienia przypadkowym; przeoczeniem, który takiemu znawcy nie powinno się zdarzyć.

F-35 nie jest samolotem amerykańskim, z tytułu tego iż:

"Udziałowcy programu JSF, czyli Wielka Brytania, Włochy, Holandia, Kanada, Norwegia, Dania, Australia i Turcja wniosły do programu 4,375 miliarda dolarów. Dodatkowym atutem jest udział tych krajów w produkcji F-35 w znaczącym stopniu (Wielka Brytania, Turcja) lub drobnym (Holandia, Dania).

Najważniejszym partnerem jest Wielka Brytania, której firmy BAE Systems oraz Rolls-Royce są współproducentami samolotu. Brytyjczycy zainwestowali w JSF ok. 2,5 miliarda dolarów. Udziałowcem drugiego stopnia są Włochy ? 1 miliard dolarów inwestycji, Holandia ? 800 milionów dolarów. Udziałowcy trzeciego stopnia to: Kanada (440 mln), Turcja (175 mln oraz produkcja elementów kadłuba a od 2013 r. całych samolotów), Australia (144 mln i ), Norwegia (122 mln) oraz Dania (110 mln).

Poważnym udziałem w programie zainteresowany jest Izrael. Na razie zainwestował ok. 20 milionów dolarów (tzw. wpisowe do fazy rozwoju i demonstracji systemowej)".

/za Gazetą Internetową Redakcji Wojskowej/

Pomimo wzrostu zakładanych kosztów inwestorzy zagraniczni jeszcze się nie wycofali (chodzi o rozważające to Danię i Holandię, stan na 09 VII 2010).

Co ciekawe, F-5 mający powierzchnię płatów nośnych wynoszącą 17 metrów kwadratowych

A to chyba nie całkiem prawda, rozpiętość zależy od odmiany F-35 i może wynieść znacznie mniej niż podałeś.

Bo pewnie pisząc F-5 masz na myśli F-35, rozumiem że to skrót myślowy, typowy dla wielkich i otwartych umysłów, ale my laicy możemy się w tym pogubić.

Edytowane przez secesjonista

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lu Tzy   

Secesjonisto, znowu mam przykrosc wystepowania w obronie pana F. z twojego powodu.

Mylisz rozpietosc skrzydel z powierzchnia plata...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
666   

Dokładnie.

I wcale się nie przejęzyczyłem. Wspomniałem o dwóch różnych maszynach - F-5 i F-35.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
666   

Dokładnie.

I wcale się nie przejęzyczyłem. Wspomniałem o dwóch różnych maszynach - F-5 i F-35.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Secesjonisto, znowu mam przykrosc wystepowania w obronie pana F. z twojego powodu.

Mylisz rozpietosc skrzydel z powierzchnia plata...

Mam niezwykłą przykrość stwierdzić, iż masz oczywistą rację... nie wiem czy zrzucić to na upały, czy na to że jestem laikiem. :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokładnie.

I wcale się nie przejęzyczyłem. Wspomniałem o dwóch różnych maszynach - F-5 i F-35.

A tak dokładniej o jakim F-5, może podaj inne kodowe oznaczenie?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lu Tzy   

Florek, piszesz, ze tego mysliwca wyprodukuje sie 500 + 20-30 sztuk.

To ma byc porazka??? No ja bardzo przepraszam, ale mamy zgola odmienne podejscie do pojecia "porazka".

Edytowane przez Lu Tzy

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Shadow   

Witam

Najnowszy amerykański myśliwiec F-35 rozczarowywuje.

Zależy kogo, takich znawców jak Ty zapewne, ale o tym poniżej.

Maszyna rozwija maksymalną prędkość zaledwie 1,67 Macha, a więc niewiele więcej niż pochodzący z 1962 roku F-5 który rozwija maksymalnie 1,64 Macha.

Porównywanie maksymalnych prędkości bez porównywania konfiguracji bojowych jest głupotą. Zacznijmy od tego, że F-35 może osiągnąć taką prędkość w konfiguracji bojowej to znaczy z pełnym zapasem paliwa oraz standardowym uzbrojeniem. W jakiej konfiguracji bojowej wspominany przez Ciebie F-5 osiąga owe 1.64 Ma?

Co ciekawe, F-5 mający powierzchnię płatów nośnych wynoszącą 17 metrów kwadratowych od spodu daje słabsze odbicie radarowe niż F-35 w przypadku którego są to 42 metry kwadratowe, mimo że F-5 nie jest myśliwcem stealth.

Poproszę źródło owych rewelacji. Mam tylko nadzieję, że to nie jest czasem Twoje wnioskowanie, gdzie opierasz wnioski o sygnaturze radarowej myśliwca tylko na podstawie całkowitej powierzchni nośnej skrzydeł.

W porówaniu z innymi współczesnymi myśliwcami, F-35 dysponuje bardzo niską mocą w stosunku do masy (zaledwie 0,84 kilograma ciągu na kilogram masy), co oznacza że w walce manewrowej "na noże" F-35 prawdopodobnie przegrałby z maszynami takimi jak F-16 i MiG-29.

Po pierwsze: gdybyś prawidłowo obliczył stosunek moc/ciężar na podstawie dostępnych danych to powinno Ci wyjść 0. Po drugie: w przypadku myśliwców odrzutowych można podawać stosunek ciąg/ciężar (T/W), nie mniej jednak jest to wielkość może być myląca z racji podawania przez producentów silników ciągu statycznego niezainstalowego.

Odnośnie możliwości manewrowych F-35 poczytaj tutaj:

http://www.livescience.com/technology/0811...ghter-jets.html

Nawet siły zbrojne Stanów Zjednoczonych prawdopodobnie nie zamówią więcej niż 500 egzemplarzy (tyle potrzeba aby przezbroić superlotniskowce klasy Nimitz z F-18 na F-35).

A te łączne ponad 2400 F-35 (z tego coś ponad chyba 1700 F-35A dla USAF) oficjalne podawane to skąd się bierze?

Pozdrawiam

Edytowane przez Shadow

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
666   

Te 2443 egzemplarzy które planuje się wyprodukować, to moim zdaniem czysta fantazja.

W przypadku samych USA skończy się - mojej ocenie - na najwyżej 500 maszynach.

Da to dochód 90 miliardów USD, podczas gdy koszt programu JST to 323 miliardy USD.

Moim zdaniem program F-35 to typowy przykład wyprzedzenia przez technologię wojskową warunków ekonomicznych, co w konsekwencji oznacza finansową porażkę programu.

Tak samo było z okrętami podwodnymi klasy Seawolf, bombowcami B-2 i myśliwcami F-22.

Rosja poniosła w ciągu ostatnich 20 lat dwie podobne porażki odnośnie okrętów podwodnych projektu 955 i 885.

A spośród możliwości rozwoju sytuacji, mój powyższy scenariusz i tak jednym z tych bardziej optymistycznych.

Istnieje bowiem możliwość że produkcja seryjna F-35 nigdy się nie rozpocznie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Shadow   

Witam

Te 2443 egzemplarzy które planuje się wyprodukować, to moim zdaniem czysta fantazja.

Całe szczęście, że Amerykanie nie myślą tak jak Ty.

W przypadku samych USA skończy się - mojej ocenie - na najwyżej 500 maszynach.

Z całym szacunkiem, ale Twoja ocena w tym temacie jest tyle tylko warta, aby ją wypowiedzieć na forum -a zupełnie nie mam pojęcia na czym ją opierasz. Skoro USAF, US Navy oraz USMC chcą zamówić łącznie ponad 2400 F-35 to naprawdę nie wiem czemu nagle liczba ta miałaby spaść nagle ponad 5 krotnie.

Moim zdaniem program F-35 to typowy przykład wyprzedzenia przez technologię wojskową warunków ekonomicznych, co w konsekwencji oznacza finansową porażkę programu.

Tak było, jest i będzie w przypadku projektowania nowej maszyny, a zwłaszcza skomplikowanej konstrukcji jaką jest myśliwiec.

Istnieje bowiem możliwość że produkcja seryjna F-35 nigdy się nie rozpocznie.

Owszem istnieje, a realne szanse że tak się stanie są porównywalne do szans, że Polska w przeciągu 10 lat stanie się mocarstwem na skale światową albo że Polacy wyjdą z grupy na Euro 2012.

Przy okazji: ciągle czekam na odpowiedź odnośnie kwestii technicznych, np. prędkości i RCS myśliwca F-5. Podejrzewam jednak, że takie odpowiedzi się nie doczekam, bo o technice lotniczej masz pojęcie takie hmmm nie dokończę.

Pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Najnowszy amerykański myśliwiec F-35 rozczarowywuje.

Co ciekawe, F-5 mający powierzchnię płatów nośnych wynoszącą 17 metrów kwadratowych od spodu daje słabsze odbicie radarowe niż F-35 w przypadku którego są to 42 metry kwadratowe, mimo że F-5 nie jest myśliwcem stealth.

I tu ciekawy problem mamy, ponieważ nikt prócz, producenta i niektórych wojskowych w USA, nie wie jakie odbicie radarowe daje F-35.

Nawet dr. Carlo Kopp z organizacji Air Power Australia zrzeszającej przeciwników zakupu F-35, w swych analizach co do tego aspektu, mówi jedynie o swych przypuszczeniach, które biorą się z analizowania kształtu F-35, a nie jakichś twardych danych empirycznych:

"W podsumowaniu specjalista Air Power Australia nie kwestionuje, że F-35 charakteryzuje się mniejszą powierzchnią odbicia fal radarowych, niż większość klasycznych konstrukcji. Jednak przyjmuje, że w połowie przypadków obserwacji, z boku, Lightning II zapewnia jedynie zmniejszoną powierzchnię odbicia, w przypadku obserwacji z tyłu wartość ta jest niska, a jedynie z przodu można mówić o bardzo niskiej, właściwej dla dedykowanych samolotów, wykonanych technologii stealth".

To może kolega florek-xxx wreszcie poda konkretnie jaki jest ów RCS F-35, w zależności od typu radaru, w zależności od kąta padania fal itp.

Edytowane przez secesjonista

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ArekII   

Bubel Florek <_<

Tylko on pewnie patrzy z wikipedii... Znalazłem chyba błąd. O F 35 piszę prędkość max 1,8 Ma (1931 km/h) a prędkość F 18 wynosi 1,8 Ma (2250 km/h). Błąd? A skąd wiesz że tylko wyprodukuję 500? F 35A ma zastąpić F 16 A-10. F35B ma być zakupione przez Piechotę morską USA. ma zastąpić Harriery pionowego startu i krótkiego startu. F 35C ma być zakupiony przez marynarkę wojenną który ma zastąpić F 18 A,B,C,D i dodatkowo wiele sił powietrznych różnych krajów planuję zakup tego samolotu to na pewno będzie jeszcze nie raz modernizowany i prędkość się na pewno zwiększy. Jak wiadomo nie wkroczył jeszcze w seryjną produkcję a więc czym się tutaj martwisz? :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Shadow   

Hej

Odnośnie możliwych do osiągnięcie prędkości przy locie z 1 G (czyli lot poziomy ustalony) warto przyjrzeć się tym wykresom, pochodzących z manuala do F/A-18 E (a właściwie w tej jednej stronie):

f18ea.th.jpg

Jak widać, w najbardziej korzystnej konfiguracji tj. 2xAIM-9 + 2xAIM-120 + 60% całkowitej ilości paliwa (w zbiornikach wewnętrznych) oraz maksymalnym ciągu silników owy F/A-18 jest w stanie osiągnąć niewiele ponad 1,6 Ma.

Pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
666   

Na chwilę obecną jest wysoce prawdopodobne że program F-35 zostanie anulowany i maszyna nigdy nie wejdzie do produkcji seryjnej.

F-35 skończy jak RAH-66.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.