Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
ojej94

Agnieszka Piastówna - córka Władysława Hermana i Judyty Marii, córki Ces.Henryka III

Recommended Posts

ojej94   

Potrzebuję informacji o tej osobie. Jestem bardzo ciekawy kim dokładnie była. Musiała się chyba jakoś wyróżniać skoro imienia jej pozostałych sióstr z tej samej mamy są nieznane. Jak coś wiecie to napiszcie. Z góry dziękuję.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tofik   

Nie wiem skąd mniemanie, że druga z kolei córka Władysława Hermana, miała na imię Agnieszka. Może znajdziesz trochę informacji w Rodowodzie pierwszych Piastów K. Jasińskiego. Może od niego pochodzą hipotezy o narodzinach Agnieszki (?) ok. 1091 r. i śmierci w 1125 r. Wiadomo też, że była opatką klasztorów w Kwedlinburgu (1103-1110) i Gandersheim (od 1110 r.).

Imię Agnieszka nie było zresztą popularne w dynastii piastowskiej. O. Balzer tworząc swoją Genealogię (nie uwzględniając linii śląskiej*) natknął się w tym rodzie na to imię tylko raz - w przypadku córki Bolesława Krzywoustego i Salomei z Bergu, urodzonej ok. 1137 r. To by sugerowało, że Krzywousty nadał to imię na cześć swojej siostry - ale przecież Bolek miał inne córki: Ryksa, Gertruda, Dobroniega-Ludgarda i Judyta. Agnieszka była tą najmłodszą.

* Nie jestem jakimś specem od pochodzenia i popularności imion na danych ziemiach, ale wydaje mi się, że to imię było szczególnie popularne w Niemczech (np. żona Władysława Wygnańca), a, że Śląsk był dzielnicą najbardziej podatną na wpływy niemieckie to to imię mogło tam występować częściej (np. Agnieszka raciborska zm. 1362). Może takie imię u najmłodszej córki Bolka III jest właśnie wynikiem wpływu Salomei z Bergu - w końcu Niemki.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ojej94   

Dlatego miała na imię Agnieszka, bo Judyta Maria była przecież Niemką, a w tym Świętym Cesarstwie to Agnieszek dużo było. Z "Pocztu władców Polski" Jerzego Wyrozumskiego wynika, że Herman z Judytą miał trzy córki. Dwie nieznane z imienia, które co ciekawe umarły w tym samym 1112 roku, która jest datą śmierci Zbigniewa, ciekawe co (nie to, żeby budować w spisek). A Agnieszka za to jest jedyną znaną z imienia i zmarła w 1125r. Po dodaniu tego forum znalazłem, też krótką notkę w wikipedii, mówiącą o tym, że między 1103, a 1110 rokiem była opatką w Kwedlinburgu, później w sporze o inwestyturę poparła swego krewnego - Henryka V, za co w 1119r. papież Kalikst II obwołał ją klątwą. Jest jeszcze mowa o tym, że wybijała jako opatka monety. Później jeszcze w 1122r. odbył się konkordat w Wormacji, na którym zniesiono spór o inwestyturę, to więc chyba wtedy papież musiał odwołać klątwę. Ciekawy jestem tego dla kogo wybijała monety, dla jakich margrabiów oraz w jakich okolicznościach zmarła. Bo dotychczas nie mogłem znaleźć żadnej na ten temat informacji

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tofik   
Dlatego miała na imię Agnieszka, bo Judyta Maria była przecież Niemką, a w tym Świętym Cesarstwie to Agnieszek dużo było.

Żony z Niemiec mieli: Mieszko I, Bolesław Chrobry, Mieszko II, Władysław Herman, Bolesław Krzywousty, Przemysł II, Kazimierz Wielki. Nie wgłębiałem się w dalsze gałęzie dynastii, zwłaszcza w śląskie (tam wynik byłby zapewne najwyższy - Henryk Brodaty, Władysław Wygnaniec itd.), wymieniłem tylko tych bardziej znanych, którzy rządzili całym krajem/Krakowem. Mamy pewność, że córka Bolesława Krzywoustego miała na imię Agnieszka, możemy mieć podobną pewność co do córki Władysława Hermana (choć nie znam argumentacji tego autora, który nazywa ją Agnieszką). Jednak na kilkanaście niemieckich żon 7 mężów mamy tylko dwie Agnieszki - mizerny wynik. Stąd też moje twierdzenie, że posiadanie matki Niemki nie oznacza zaraz pewności co do otrzymania imienia Agnieszki :lol:

Dwie nieznane z imienia, które co ciekawe umarły w tym samym 1112 roku, która jest datą śmierci Zbigniewa, ciekawe co (nie to, żeby budować w spisek).

Po pierwsze, nie wiem jak jest z ostatnią córką, ale co do pierwszej - nie można uważać, że na pewno zmarła w 1112 r. Najprostszą drogą do określenia tego może być udowodnienie kto był jej mężem. Tą drogą poszedł m.in. O. Balzer, którego ustalenia uznał zaakceptował np. M. Plezia. Gall pisze, że "wyszła za mąż na Ruś". Balzer przyjął tym księciem był niejaki Jarosław Wołyński, który był jednym z mediatorów (obok biskupa Baldwina) w sporze Bolesława ze Zbigniewem. Jeżeli uznać to za prawdę (a przecież nie musi się tak zrobić, bo to nadal nieprzekonujące udowadnianie...) to córka Hermana na pewno umarła PRZED lub W 1112 r., bo Nestor pisze, że "Lata 6620 [1112] Jarosław syn Świętopełka [...] pojął sobie za żonę córę Mścisławową [...] miesiąca maja dnia 12" (cyt. za Monumenta Poloniae Historica, t. 1).

Po drugie nie znamy daty śmierci Zbigniewa. Na pewno była po 1109 r. i IMHO tyle pewnego można o tym powiedzieć. Nawet Kosmas pisze tylko o pozbawieniu starszego brata oczu. To ostatnie mogło mieć miejsce najpóźniej w 1113 r., ale Zbyszko mógł jeszcze trochę pożyć. Długosz zapisuje datę jego śmierci pod r. 1116, ale to oczywiście tylko jego wyobraźnia, skoro żadne wcześniejsze źródła o tym nie piszą. Nie twierdzę, że Zbigniew nie umarł gdzieś w przedziale lat 1111-1113, ale uważam, że w związku z jego śmiercią nie można powiedzieć nic pewnego.

w jakich okolicznościach zmarła.

Czemu by nie założyć, że naturalnie?

Data śmierci zazwyczaj podawana jest dzienna: 29 grudnia 1125 r. Pewnie wzięła się z jakiegoś niemieckiego rocznika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.