Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
FSO

U-Boot typ VII

Rekomendowane odpowiedzi

FSO   

Witam;

za wiki: Typ VII – typ niemieckich okrętów podwodnych. Największa seria okrętów, zbudowana kiedykolwiek na świecie, ok. 700 jednostek. Główna siła bojowa niemieckiej U-Bootwaffe. Wprowadzony do służby w '36 r, wycofany ostatecznie w '70 ["mutacja" U-573 - Hiszpania].

Istniało kilka wersji:

A: wywodzący się bezpośrednio z bardzo udanej klasy UB III (budowanej w latach pierwszej wojny światowej). Typ VIIA był jednostką półtorakadłubową ze zbiornikami balastowymi wewnątrz kadłuba. Okręt posiadał zdolność do błyskawicznego zanurzenia - głębokość 200 m osiągał w 50 sekund. Posiadał 4 wyrzutnie torped (dziobową, dwie burtowe i rufową) i zabierał 11 torped. Rufowa wyrzutnia umieszczona była w kadłubie lekkim i można jej było użyć tylko w wynurzeniu. W służbie 10 okrętów

B: Podwójny ster umieszczono za śrubami. Na miejsce zwolnione w kadłubie sztywnym przeniesiono rufową wyrzutnię torpedową, w w jej miejscu w kadłubie lekkim można było przechowywać dodatkowe 2 torpedy. Zwiększono zasięg (dwa zbiorniki bunkrowe) oraz prędkość maksymalną (sprężarka). Dzięki zwiększeniu zbiorników balastowych okręty tego typu mogły zanurzyć się na głębokość 200 m już w 30 sekund. W służbie 24 jednostki

C: Przedłużenie kadłuba o jedną wręgę (60 cm) umożliwiło nie tylko zainstalowanie nowej aparatury [sonar aktywny S-gerat], lecz także na powiększenie zbiorników paliwowych (zwiększenie zasięgu) oraz dołożenie kolejnych zbiorników szybkiego zanurzania. Maksymalna głębokość zanurzenia wynosiła 280 m, w praktyce kadłub pozwalał na osiągnięcie większych głębokości. W służbie 568 jednostek tego typu. KM podjęło próbę zmodyfikowania kilku jednostek tego typu na tzw. U-flak - na pokładzie zainstalowano 2 poczwórne działka plot. Flakvierling oraz eksperymentalne działko automatyczne 37 mm. Celem tych modyfikacji było przystosowanie okrętów do służby eskortowej w Zatoce Biskajskiej. Eksperymentowano nawet, bez powodzenia, z baterią 86 mm rakiet przeciwlotniczych odpalanych z zanurzenia.

C/41: Większą prędkość nawodna, grubszy pancerz umożliwiający głębsze zanurzanie się. Zmieniono także kształt dziobu w celu zmniejszenia oporów. Ogółem zbudowano 91 jednostek tego typu.

U-995 przetrwał do dzisiaj. Po zakończeniu powojennej służby w norweskiej flocie, został zakupiony (za symboliczną markę) przez swojego ostatniego dowódcę Hansa-Georga Hessa i stał się okrętem-muzeum w Laboe.

D: za kioskiem dodano prawie 10 metrową sekcję zawierająca pięć pionowych pojemników na miny (każdy na 3 sztuki). Tak znaczne wydłużenie okrętu znacznie poprawiło zasięg zmniejszając jednak prędkość. W służbie 6 jednostek

F: w zasadzie transportowiec surowców w Norwegii, w służbie 4 jednostki.

Oprócz tego istniało kilka innych projektów, ktore z racji zmian w taktykach walk i innych "okolicznościach" wojennych nie weszly do produkcji a zamówienia anulowano: m.in C/42 , C/43 i in.

Jak należy oceniać tą serię i typ okrętów, jak spelniał swoją rolę, czy fakt tak dużych zmian oznaczał że projekt się "zestazał" w czasie walk, czy może mial jeszcze jakieś perspektywy rozwoju.

pozdr

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   

Zmiany wynikały raczej z chęci przystosowania pierwotnego projektu do dłuższych i dalszych patroli.

Późniejsze modyfikacje i przeróbki na "U-booty przeciwlotnicze" to efekt desperacji.

W czasie gdy Alianci dokonali olbrzymiego skoku jakościowego, ilościowego i organizacyjnego niemiecka machina podwodna w zasadzie się nie zmieniła. Jedyne zmiany to zainstalowanie kilku mniej lub bardziej użytecznych gadżetów.

U-booty VII to nieznacznie ulepszona idea z I wojny i taka pozostała praktycznie do końca. Mogły one zadać nieprzygotowanemu przeciwnikowi bolesne straty ale w miarę jak obrona krzepła robiły się bezsilne.

Trzeba podziwiać ludzi którzy w takich warunkach potrafili odbywać kilku, kilkunasto-tygodniowe patrole i zachować potencjał bojowy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.