Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
mch90

Porty "Mullbery"

Rekomendowane odpowiedzi

mch90   

Sztuczne porty "Mullbery", rozłożone pod Arromanches i przy plaży "Omaha", są jednymi z najbardziej charakterystycznych przedsięwzięć aliantów, kojarzących się z bitwą o Normandię. Jestem ciekaw, jak oceniacie ten projekt? Czy porty spełniły swoje zadanie?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Albinos   

A tak z ciekawości. Jakie były założenia/przewidywania co do wydajności tychże portów, i na ile one sprawdziły się w rzeczywistości?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mch90   
A tak z ciekawości. Jakie były założenia/przewidywania co do wydajności tychże portów, i na ile one sprawdziły się w rzeczywistości?

Według założeń "Mullbery" miały być główną punktem zdolnym przyjmować zaopatrzenie dla walczących wojsk do czasu zdobycia Cherbourga i uruchomienia jego portu. W istocie średnio się sprawdziły- ich całkowity udział w tonażu przeładowywanego na plażach Normandii zaopatrzenia nie przekroczył 15%. Stało się to głównie z powodu, że płaskodenne barki desantowe typu LST i inne, bardziej wyspecjalizowane, były zdolne wyładowywać oddziały i zaopatrzenie bezpośrednio na plaże, bez konieczność wykorzystywanie sztucznej redy i kei.

Inna sprawa, że porty te w dużym stopniu zostały zniszczone w wyniku sztormu 19 czerwca- amerykański "Mullbery" został w jego efekcie doszczętnie zniszczony, a brytyjski- poważnie uszkodzony.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   

Amerykański rzeczywiście spłukało ale brytyjski pracował coś ponad pół roku i z tego co pamiętam to przyjął spore ilości ludzi i sprzętu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mch90   
Amerykański rzeczywiście spłukało ale brytyjski pracował coś ponad pół roku i z tego co pamiętam to przyjął spore ilości ludzi i sprzętu.

Trzymając się kwestii sztormu z końcówki czerwca ’44 („najsłynniejszego sztormu od czasów Wielkiej Armady” jak nazwał go anonimowy oficer brytyjski- za: „Caen. Droga do zwycięstwa”, str. 122), największym problemem z nim związanym był fakt, że improwizowane porty Mulberry nie były wówczas jeszcze ukończone, co gorsza, zła aura nastała w najbardziej krytycznym momencie montażu, gdy wiele elementów składowych płynęło przez kanał.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   

Warto dodać, ze improwizowane porty były wspomagane przez podwodny rurociąg który na bierząco dostarczał do Francji materiały pędne.

PS.

Uważam, że termin "Sztuczny port" jest mylący. Sztuczny czyli jaki? Z papieru? To były jak najbardziej rzeczywiste, prawdziwe porty! Tyle, że zbudowane z klocków Lego (w pewnym sensie) w tempie ekspresowym.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.