Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Narya

Jak powinna wyglądać lekcja historii wg Ciebie?

Rekomendowane odpowiedzi

FSO   

Witam;

uwag dwie:

1. Zmuszenie do nauki czegoś co ktoś nie lubi nie istnieje. będzie trzy "z" nic więcej. Stąd konieczność wciągnięcia wszystkich do dyskusji, nauki i poniekąd zabawy.

2. Tak dyskutowałem, był taki jeden gość, mój imiennik zresztą. Bardziej na prawo i antyrosyjsko się już nie dało, więc z moimi poglądami bywało wesoło. To czy inni korzystali z tej słownej szermierki nie wiem... nie sprawdzałem i sprawdzić się nie dało, gdyż akurat historyk byl z tej grupy, co to po zmianach się przeflancowała na nowe, a on zawsze "cichym szeptem...". Lubił mieć spokój i przewidywalność... A tu klops.

pozdr

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Leuthen   

Niedawno Gazeta Wyborcza "Wrocław" opublikowała mój list będący reakcją na artykuł w tejże gazecie. Zainteresowanych odsyłam tu

http://m.wyborcza.pl/wyborcza/1,105709,10031614,Nauczyciele_na_bezrobociu__mlodych_usuwa_sie_pierwszych.html

Jestem historykiem po specjalizacji nauczycielskiej, nie pracującym w zawodzie (po szczegóły odsyłam do powyższego linka). Wiem jednak, że młodzież można zaciekawić - choćby udowadniając im, że za posągowymi bohaterami (Piłsudski, Kościuszko, Kazimierz Wielki) kryją się ludzie z krwi i kości (by wspomnieć tu stan trzeźwości Kościuszki pod Maciejowicami :thumbup: ), a podręcznikowa wersja wydarzeń czasem jest bardzo daleka od rzeczywistości (choćby Turcy i rzekomo wymuszone przez nich wielkie odkrycia geograficzne u schyłku średniowiecza).

Kiedyś na lekcję wychowawczą, którą prowadziłem robiąc praktykę w LO, przyniosłem swój mundur używany podczas rekonstrukcji. Zacząłem im opowiadać o inscenizacjach, o znalezieniu się w centrum szarży ułanów nad Bzurą, o jeździe transporterem opancerzonym, o tym, co mógł czuć zwykły żołnierz ("szał bitewny" rekonstruktorów) itp. W klasie było słychać przelatującą muchę! A jak jeszcze powiedziałem, że chętni mogą przymierzyć mundur, to był szał :B):

Na innej lekcji wychowawczej spytałem innych uczniów - czy historia wpływa jakoś na nasze współczesne życie. Powiedzieli, że nie. Wtedy spytałem o doniesienia mediów nt. "teczek". Trochę ich zgasiło :lol: Potem było pytanie, czy historia będzie miała wpływ na ich życie. Znów zaprzeczyli. Wtedy spytałem, czy ktoś z nich wybiera się na medycynę. Zgłosiła się jedna dziewczyna. Pogratulowałem jej ambitnych planów i powiedziałem: na pierwszym roku będziesz zdawała egzamin z historii medycyny. Nie była zachwycona ;)

Miałem na studiach świetnego dydaktyka historii, dr. Karola Sanojcę. Nauczył nas, jak prowadzić lekcje ciekawie. Wcale nie każda lekcja ma być "show" z fajerwerkami. Nawet nie powinna! Nie powinna również być zanudzaniem stertą szczegółów!

Historia powinna uczyć myślenia. Trzeba ją najpierw rozumieć. Ucząc licealistów na praktyce, dałem im np. zadanie domowe (lekcja z reformacji): wyobraź sobie, że jesteś papieżem Leonem X i właśnie dowiedziałeś się o wystąpieniu Marcina Lutra. Napisz do niego list, w którym ustosunkujesz się do głoszonych przez niego poglądów. Haczyk: ja znałem historyczną odpowiedź :) Oni musieli kombinować. Rezultaty były różne - a ile miałem ubawu sprawdzając potem ich prace. Przykłady:

"Do ojca dyrektora Marcina Lutra"

"Jak nie spełnisz mojej drobnej prośby [chodzi o zdjęcie z drzwi katedry w Wittenberdze 95 tez i zaprzestanie ich głoszenia], to rzucę na Ciebie klątwę. Ja bym ją spełnił, panie Luter!"

"Niniejszym zostajesz skazany na śmierć przez spalenie na stosie. Od tego wyroku nie przysługuje odwołanie"

:clap: :clap: :clap:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Narya   

Byłoby miło, gdyby ten list Leuthena pojawił się na portalu historia.org.pl, oczywiście, jeśli Leuthen zechciałby (nieśmiało uważam, że redakcja z przyjemnością by ten list opublikowała).

A problem jest poważny. I ma rację autor listu (choć nie wyczytałem bezpośrednio o tym).

Studentów historii zachęca się, tworząc świat wyidealizowany. Zresztą nie tylko historii, ale także innych kierunków. Wmawia się nam, że "wszystko pięknie, ładnie", ale świat realny sprowadza z obłoków na ziemię i to bardzo brutalnie.

Na pocieszenie dodam, że za jakieś 5, 10 lat sytuacja może się zmienić. W chwili obecnej w szkołach dominują nauczyciele 50-60 lat. Za 10 lat będzie więc "masowa emerytura".

No tak, ale jak "przeżyć" te 10 lat? :-P

Pracą za najniższą krajową niezgodną z swoim wykształceniem. Za coś trzeba kupić ten chleb i wodę, nie? :-P

Leuthen podaj z łaski swojej link do tego listu. To go sobie "swtwittuję" (twitter.pl). Z góry dzięki! :-P

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Leuthen   

Link podałem w pierwszym poście, ale dla Ciebie podam poniżej raz jeszcze ;)

http://m.wyborcza.pl/wyborcza/1,105709,10031614,Nauczyciele_na_bezrobociu__mlodych_usuwa_sie_pierwszych.html

Póki co, od jesieni zeszłego roku, mam pracę, z której jestem zadowolony (miejsce pracy podane w liście :) ), gdzie mogę czasem wykorzystać swoją wiedzę historyczną ku pożytkowi tzw. "ogółu". Pensja nie jest wysoka, ale na życie i dwie moje pasje (historia oraz góry) w zupełności starcza. Nie mam "kompleksu Damoklesa", w przeciwieństwie do wielu Polaków...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.