Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Witmann

Bf 109 czy Fw 190 - który lepszy?

Rekomendowane odpowiedzi

Shadow   

Hej

Probably they ment to be Bf 109 G more maneuverable than FW 190 A

Zależy w jakim względzie; z tego co pobieżnie dowiedziałem się o tych dwóch myśliwcach to Bf 109 mógł w teorii skręcać ciaśniej od Fw 190A, jednak w praktyce przewaga ta limitowana była do przedziału niskich prędkości lotu. W owym zakresie przewagę Bf 109 wynikała między innymi z posiadania automatycznych slotów. Przy wyższych prędkościach siły na drążku w kabinie Bf 109 wzrastały w stopniu znacząco większym niż w Fw 190, przez co manewrowanie (w sensie zakrętów poziomych) było utrudnione.

Inna kwestia to prędkość kątowa przechylenia czyli tzw. rate of roll - pod tym względem Fw 190A stanowił klasę sam w sobie do końca wojny wyraźnie wyróżniał się na tle wszystkich konstrukcji, nieźle bijąc na głowę Bf 109 w całym zakresie prędkości.

Piloci walczący ba Zachodzie do wysokości ok 7500 m. twierdzili że lepszy jest FW, powyżej Bf 109, co oznacza, że "190-tka" był samolotem bardzo dobrze sprawdzającym się na średnich wysokościach.

Co pokrywałoby się z tym wykresem:

bmw801d.th.jpg

przedstawiającym moc silnika BMW 801D w zależności od ustawienia mocy oraz wysokości lotu.

Pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
učitel   

Zależy w jakim względzie; z tego co pobieżnie dowiedziałem się o tych dwóch myśliwcach.......

I agree, naturally.

Well, does your information comes from British sources (Lt. Faber´s FW 190 A-3 - tested by test pilot Wilson, or A-4 - tested by Eric Brown; Sicilian Bf 109 G-2, or Manston´s G-6 - tested by Eric Brown too).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
FSO   

Witam;

Shadow: małe pytanie co to jest owa prędkość kątowa przechylenia? Czy jest prędkość z jaką samolot mógł lecieć prostopadle do ziemi wykonując równocześnie skręt?

W kwestii samej wysokości problem okazał się na tyle poważny, że bardzo szybko musiano z nim walczyć, a ów spadek mocy był o wiele silniejszy niż w Bf 109, gdzie decydowano się montować większą sprężarkę [wersja /AS] niż w oryginale, co w pewnym stopniu wyeliminowało owe problemy.

Patrząc na ów wykres nawet przy obrotach maksymalnych powyżej 7000 tysięcy samolot w zasadzie nie miał czym latać, a powyżej 8 - nie latał w ogóle... do dyspozycji miał ok 1000 KM... czyli w najlepszym razie nieco ponad połowę mocy maksymalnej i tylko 2/3 z tego co było do dyspozycji 1500 m niżej...

pozdr

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Shadow   

Hej

Shadow: małe pytanie co to jest owa prędkość kątowa przechylenia? Czy jest prędkość z jaką samolot mógł lecieć prostopadle do ziemi wykonując równocześnie skręt?

Nie, zresztą taka umiejętność wydaje się być wątpliwie przydatna ;). Rozchodzi się tutaj o to, jak szybko samolot, z wykorzystaniem lotek (czy jak obecnie również przy pomocy różnicowo wychylanych sterów wysokości) może obrócić się wokół osi podłużnej. Jeżeli można podać jakiś prosty manewr lotniczy, w którym owa prędkość kątowa przechylenia ma duże znaczenie to z całą pewnością może to być np. beczka.

Patrząc na ów wykres nawet przy obrotach maksymalnych powyżej 7000 tysięcy samolot w zasadzie nie miał czym latać, a powyżej 8 - nie latał w ogóle... do dyspozycji miał ok 1000 KM... czyli w najlepszym razie nieco ponad połowę mocy maksymalnej i tylko 2/3 z tego co było do dyspozycji 1500 m niżej...

Cóż, silnik BMW 801D zaczynał gwałtowanie tracić moc na wysokości ok. 5400 - 5600 m, w przypadku silników DB 605 DB/DC wysokość przy której silnik zaczął tracić moc to zdaje się 6800 m.

Pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
FSO   

Witam;

ze spraw technicznych: zostały usunięte dwa posty. Jeden antydachrisa - który przy okazji zarobił ostrzeżenie nr 3, oraz odpowiedź secesjonisty. Prosiłem w takim wypadku jak posty antydachrisa wysłać info na p.w. a nie bawić się w pyskówkę na forum.

Prośba moja nadal jest podtrzymana.

pozdr

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.