Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
peca

Lotnisko na placu Grunwaldzki we Wrocławiu - ciekawy artykuł

Rekomendowane odpowiedzi

Leuthen   

Nie polecam lektury tego artykułu. Dlaczego? Zawiera sporo błędnych informacji.

1) „Gdy jednak do władzy doszła NSDAP, plany urbanistyczne miasta nieco się zmieniły. Pierwotna wersja mówiła o decyzji władz centralnych. Odgórne zarządzenie z Berlina miało wnosić obowiązek wybudowania w każdym większym niemieckim mieście lotniska wojskowego.”

We Wrocławiu w latach trzydziestych XX wieku istniało już lotnisko wojskowe – na Strachowicach (istnieje zresztą do dzisiaj). Problem polegał na tym, że w 1945 r. zostało dość szybko zajęte przez oddziały radzieckie

2) „Jednak z dokumentów znalezionych po wojnie jednoznacznie wynika, że decyzję podjął ówczesny komendant Festung Breslau, gauleiter Karl Hanke”

Karl Hanke nie był komendantem Festung Breslau, a gauleiterem NSDAP Dolnego Śląska.

3) „Początkową lokalizacją był Gądów, lecz tam niemieckie wojska dość szybko zaczęły ponosić tam straty z racji niekorzystnego położenia w niecce oraz braku dobrych pozycji dla artylerii przeciwlotniczej.”

Na Gądowie istniało już w latach dwudziestych XX w. lotnisko cywilne. Podczas oblężenia Wrocławia było ono wykorzystywane do zaopatrywania miasta drogą lotniczą (lądowały tam maszyny typu Ju-52). Problem polegał na tym, że ze względu na bliskość linii frontu było ono pod ostrzeliwane przez radziecką artylerię i bombardowane z powietrza, a 5 kwietnia 1945 r. zajęły je oddziały radzieckie.

4) „Wtedy właśnie rada miasta podjęła decyzję o wyburzeniu znacznej części kamienic i utworzeniu pasa przelotowego od mostu Grunwaldzkiego (Kaiserbrucke) do mostu Szczytnickiego.”

Decyzję o wyburzaniu zabudowy na obecnym pl. Grunwaldzkim podjął gauleiter Hanke, a nie rada miejska (autor artykułu sam o tym pisze wyżej). Swoją drogą mógłbym się dowiedzieć, co to jest „pas przelotowy”? Na pl. Grunwaldzkim zrobiono pas startowy…

5) „w ciągu 2 miesięcy cała uniwersytecka zabudowa zniknęła z powierzchni ziemi”

O jakiej uniwersyteckiej zabudowie mowa? Na obszarze ob. Pl. Grunwaldzkiego zniszczeniu uległo 2 kościoły (im. Lutra oraz św. Piotra Kanizjusza), klasztor Dobrego Pasterza, budynek archiwum miejskiego oraz 150 domów mieszkalnych.

6) „Zniszczeniu uległ pas długości 1300 m i szerokości 300 m, umożliwiający start awionetkom oraz samolotom wojskowym o ładowności kilkunastu bomb.”

Od kiedy ładowność samolotów wojskowych podaje się w bombach? Ja myślałem, że w tonach…

7) „Jako że Festung był odcięty od zaopatrzenia od strony obozów pracy (w tym Rogoźnicy)”

W Rogoźnicy to akurat istniał obóz koncentracyjny (KL Gross-Rosen).

8) „Budowali wspólnie Niemcy, Polacy (powstańcy warszawscy), Włosi i Francuzi, Czesi, Holendrzy, Żydzi.”

Wg tego, co wiem, powstańcy warszawscy stanowili znikomy procent Polaków zmuszonych do budowy lotniska. Gros stanowili robotnicy przymusowi.

9) „Lotnisko było gotowe do użytku w styczniu 1945 roku.”

Trochę to dziwne, zważywszy że domy na pl. Grunwaldzkim zaczęto wyburzać z rozkazu Hankego dopiero 23 lutego 1945 r.

10) „Niemcy przegrywali już wojnę i nie przerzucono do Breslau żadnych eksadr lotniczych.”

Lotnisko na pl. Grunwaldzkim nie miało być wcale wykorzystywane jako baza eskadr lotniczych, a jako lądowisko samolotów przylatujących z zaopatrzeniem dla oblężonego miasta i wywożących rannych żołnierzy.

11) „Jak twierdzą historycy i świadkowie, z pasa startowego na Kaiserplatz odleciał tylko jeden samolot. Jego pasażerem był niejaki gauleiter Karl Hanke, uciekający z upadającej twierdzy dzień przed jej kapitulacją, 5 maja.”

Hanke uciekł z Wrocławia nie 5, a 6 maja 1945 r. Startował nie z pl. Grunwaldzkiego, a spod Hali Stulecia. Na pasie startowym na pl. Grunwaldzkim wylądował za to co najmniej jeden samolot transportowy typu Junkers Ju-52, który zabrał na pokład 22 rannych żołnierzy i odleciał. Na tym pasie lądowały także niemieckie szybowce wiozące zaopatrzenie dla obrońców Festung Breslau.

Reasumując: jak na tak krótki artykuł zdumiewająco dużo błędów. Widać autor nie przyłożył się zbytnio do pracy…

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Andreas   

Grupy zajmujące się opróznaniem budynków i ich niszczeniem, złozone z saperopw, nazywały się Sprengskommando, a nie jak tam napisano, Brandskommando.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.