Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Estera

Wynalazek R. Fultona. Napoelon odrzuca napęd parowy.

Rekomendowane odpowiedzi

Estera   

R. Fulton w 1804 r. przeprowadzał na Sekwanie próby, najczęściej z pomyślnym skutkiem. Zaproponował Francji przebudowę statków. Chciał wykorzystać w tym napęd parowy. Napoleon i ministrowie odrzucili pomysł.

W 1807 r. na rzece Hudson ruszył parowiec Fultona- "Clermont"...

Czy decyzja Napoleona była słuszna? Czy odrzucenie techniki w dobie rywalizacji z potężną na morzu Anglią było słusznym posunięciem? Czy Francja mogła zyskać dzięki Fultonowi czy raczej stracić?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Amilkar   
Czy decyzja Napoleona była słuszna? Czy odrzucenie techniki w dobie rywalizacji z potężną na morzu Anglią było słusznym posunięciem? Czy Francja mogła zyskać dzięki Fultonowi czy raczej stracić?

Nie wiem czy na takie rozwiązania nie było trochę zawcześnie, ale w dobie gdy Francja rozbudowywała swą flotę , mogła zainwestować w statki mogące dogonić brytyjskie żaglowe ciężkie liniowce. Ale zapewne wymagało by to dużych nakładów finansowych.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Akurat w tym przypadku Napoleon miał chyba rację.

Jak pokazały kolejne lata, na pełnosprawne okręty wojenne z napędem parowym trzeba było długo poczekać, co najmniej do lat 30-tych.

Powodów było kilka - zawodność samego napędu, kłopoty z "przełożeniem" uzyskanej pary na prędkość, niewielki lub żaden przyrost prędkości.

Pod pojęciem "przełożenia" rozumiem sposób napędzania okrętu - śruba przyjęła się powszechnie i w dobrej formie dość późno. Pierwszym dużym okrętem śrubowym był dopiero liniowiec "Le Napoleon" z 1847!!!, wcześniej stosowano koła boczne - były dość szybkie, niezawodne i odporne na uszkodzenia, ale zabierały ogromną ilość miejsca - fregata "Terrible" z 1845 roku miała kadłub wielkości 74-działowego liniowca a uzbrojona była w... 19 armat!

Ewentualne twierdzenie o niezależności od wiatru jest w tym przypadku niewiele warte, bo nawet unieruchomiony flautą 74-działowiec rozniesie bocznokołową fregatę niemal z każdego kierunku (za wyjątkiem może dziobu, nawet od rufy ma czym się bronić).

Jedynym plusem podjęcia tematu, byłoby przyspieszenie prac nad mechanizmem parowym dzięki dotacjom i państwowej pomocy. Ale to nie daje natychmiastowych efektów ani gwarancji sukcesu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
dzionga   
Czy decyzja Napoleona była słuszna? Czy odrzucenie techniki w dobie rywalizacji z potężną na morzu Anglią było słusznym posunięciem?

Kiedy Fulton pierwszy raz pływał po Sekwanie prędkość statku parowego osiągała prędkość piechura, więc nie dziwię sie Napoleonowi, że nie chciał tracić na to pieniędzy. Poza tym te statki były zawodne.

W 1807 r. na rzece Hudson ruszył parowiec Fultona- "Clermont"...

Ale był to statek, który przwoził pasażerów z Nowego Jorku do Alabamy, a nie statek przystosowany do rywalizacji z taką potęgą morską jaką była Wielka Brytania. Myślę, że Napoleon zrobił dobrze.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.