Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Eizo

Skagul Toste = Mieszko I?

Rekomendowane odpowiedzi

Eizo   

Czy doszło do pomylenia postaci, czy może Mieszko I był wikingiem, a jego imię brzmiało wśród ludów północy Skoglar Toste? Przeglądając stronę geni natrafiłem na to: http://www.geni.com/people/Sigrid-Tostesdotter-the-Haughty-Storr%C3%A5de/347655337870012697

Podobno Sygryda była córką Mieszka I i Dobrawy, a według informacji zawartych na stronie geni, jest córką wikinga Skoglara Toste i Dobrawy z dynastii Przemyślidów. Ale na Wiki jest napisane:

Świętosława jest postacią, która pojawia się w wielu nordyckich sagach i kronikach historycznych. Nie jest do końca pewne, czy żyła naprawdę, czy też postać ta jest połączeniem kilku innych kobiet żyjących w tamtym okresie. Istnieje możliwość, że Sygryda, druga żona króla Danii Swena Widłobrodego, córka szwedzkiego wodza Skagula Tostea została pomylona z pierwszą żoną Swena, księżniczką polską Świętosławą, która po ślubie zmieniła imię na Gunhilda.

Czy więc doszło do pomyłki? Czy Mieszko I to Skoglar Toste, a może to dwie osobne postacie historyczne? Osbiście skłaniam się ku temu, że są to dwie osobne postacie, ale co Wy o tym myślicie?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach


Furiusz   

Thietmar w swojej kronice wspomina córkę Mieszka a siostrę Bolesława która miała być matką Knuta Wielkiego i Haralda II ale bez podawania jej imienia. Adam z Bremy podaje zbliżoną historię i w końcu Gesta Cnutonis Regis ks I. 2 podaje Hoc Cnuto audiens fratremque recte loquutum tacite perpendens: Hoc tempore de hoc sileamus, inquit, Deus enim rectius fortasse hoc solus ordinabit. Talibus aliisque diversis sermonibus colloquentes conviviisque regalibus convivantes, aliquanto tempore simul manserunt, et naves meliorantes exercitum restauraverunt. Pariter vero Sclavoniam adierunt, et matrem suam, quae illuc morabatur, reduxerunt. Podkreślmy jeszcze raz - Pariter vero Sclavoniam adierunt, et matrem suam, quae illuc morabatur, reduxerunt.

O jej szwedzkim pochodzeniu podaje jedynie Heimskringla - wydaje mi się, że sama Świętosława i pani wymieniona w tymże poemacie to albo dwie różne postacie albo licentia poetica autora poematu.

Sam zaś Toste wiele wspólnego z ziemiami słowiańskimi nie miał - raczej pływał na Wyspy Brytyjskie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Furiusz   

Thietmar, Kronika, VII. 39(28) (...) czyli o synach onegoż Swena - prześladowcy. Urodziła mu ich córka księcia Mieszka i siostra jego syna i następcy Bolesława. Wygnana przez męża na długi okres czasu (...). Następnie zaś VII.41 - Tymczasem obaj bracia (Harald i Kanut - przyp. mój) (...). Zaczęli zbierać (...) kogo tylko mogli, dla obrony ojczyzny i ocalenia matki.

Adam z Bremen, Gesta Hammmaburgensis ecclesiae pontificum II. 39

Generalnie więc historia w trzech źródłach się zgadza - była sobie córka Mieszka a siostra Bolesława która urodziła Swenowi Haralda II i Kanuta Wielkiego, następnie z różnych przyczyn wylądowała w kraju Słowian - zapewne u swego ojca/brata skąd sprowadzili ją synowie. Opowieść jest taka u Thietmara, Adama z Bremy i Gesta Cnutonis Regis. jedynie inaczej przedstawia to Heimskringla - nota bene tylko to źródło podaje imię owej księżniczki. Dość powszechne i chyba słuszne jest domniemanie, że saga zwyczajnie dla lepszego udramatyzowania zmieniła nieco historię.

Nota bene w sadze drugi mąż Sygrydy Storråda czy też Świętosławy wysyłał księciu Słowian Burislavowi swoją córką na żonę ale ta zwiała po drodze. Tez pewnie dla dramatyzmu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Problem w tym, że owa strona nie podaje źródeł na których opiera się stworzona koligacja, zatem jak ją zweryfikować?

Jak często w źródłach z epoki mamy taki rozdźwięk: Mieszko - Skoglar Toste?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Na łamach "Roczników Historycznych" (R. LXX, 2004) próbę rozszyfrowania tożsamości i zawiłości koligacyjnych związanych z domniemaną Świętosławą zaprezentował Rafał Prinke w artykule "Świętosława, Sygryda, Gunhilda. Tożsamość córki Mieszka I i jej skandynawskie związki". Jak dla mnie całkiem przekonująco. Artykuł jest dostępny w zasobach cyfrowych www.wbc.poznan.pl.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×