Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Furiusz

Uczty ze szkieletami

Rekomendowane odpowiedzi

Furiusz   

Plutarch, Uczta siedmiu mędrców, 2 tłumaczenie Z. Abramowiczówna, Wrocław 1954 (Ossolineum) pisze: Szkielet, który Egipcjanie mają zwyczaj wnosić w czasie uczy i przypominać obecnym, że wkrótce będą sami tak własnie wyglądać (...) do tego przypis 16 - Zachowały się z czasów hellenistycznych i rzymskich kubki biesiadne, mozaiki itp. z wyobrażeniami szkieletów.

Wiemy coś więcej na temat tego, dość niezwykłego zwyczaju? Miał on miejsce rzeczywiście czy jedynie w sztuce?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Chyba jednak chodzi o rzeczywistą ceremonię:

"Uczta pogrzebowa to bardzo popularny motyw, pojawiający się w sztuce różnych regionów świata antycznego. Przedstawienia zmarłego, siedzącego przed zastawionym pożywieniem stołem ofiarnym, na zabytkach z Egiptu występują już w sztuce Starego Państwa. Począwszy od Okresu Ptolemejskiego upodobniły się one do tego typu przedstawień z terenów Grecji (np. pod względem ubioru przedstawianych na nich postaci, a także ich ułożenia na łożu biesiadnym), pozostawały jednak formalistyczne, a sposób stylizacji ciała ludzkiego

był charakterystyczny dla kanonu sztuki egipskiej (...)

Przedstawienie uczty pogrzebowej na stelach z Kom Abu Billo (ryc. 2) mogło być powiązane z nadaniem nowego znaczenia symbolicznego obyczajowi, który wywodził się co najmniej z okresu hellenistycznego, a możliwe, że był obecny również we wcześniejszych okresach. Jego występowanie na terenie Egiptu potwierdza odkrycie przy grobach hellenistycznych tzw. „domów pogrzebowych” z charakterystycznymi łożami do ucztowania (ang. kline) odnalezionymi między innymi przez polską misję prowadzącą badania w Marina elAlamein".

/A. Czerwinski "Synkretyzm religijny w Egipcie w Okresie Rzymskim – próba charakterystyki w oparciu o analizę stel grobowych z cmentarzyska w Kom Abu Billo", "Medżat - Studia Egiptologiczne", T. II, Warszawa 2014, s. 140-141/

A jako ciekawostkę dodam, że w odległej Japonii co prawda nie ucztowano ze zmarłymi, za to sypiano:

"Jeszcze w okresie Meiji na terenach rozciągających się od północnej części prefektury Hyōgo do wschodniej części Tottori najbliższy krewny miał obowiązek przez jedną noc spać w jednym pomieszczeniu z ciałem zmarłego".

/J.A Ciesielska "Obrządek ciałopalny w tradycji starożytnej i współczesnej Japonii", "Antropologia Religii", V, 2013, ps. 50/

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.