Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Semper

O grafice i rysowaniu dla zaawansowanych

Rekomendowane odpowiedzi

Semper   

Metodologia, metoda i terminologia grafiki i rysunku

Teoria i praktyka

redakcja naukowa Jolanta Talbierska

ISBN 978-83-7507-290-7

format A4, s. 504, ilustr.,

indeks nazwisk, oprawa twarda

Czy możemy mówić o wspólnej teorii rysunku i grafiki, wspólnej metodologii i metodzie? Czemu służy i czy w ogóle jest potrzebna krytyczna teoria, a zwłaszcza krytyczna terminologia grafiki i rysunku? W ostatnich dziesięcioleciach XX w. badania nad rysunkiem i grafiką, wpisane w ogólną teorię i metodologię historii sztuki, rozwinęły się bardzo dynamicznie i podążają obecnie w dwóch głównych kierunkach. Pierwszy z nich, niezwykle rozpowszechniony, wykorzystuje przedmiotowo rysunki, a zwłaszcza ryciny, tworząc narzędzie ikonograficzne, metodę stosowaną nie tylko w historii sztuki i architektury, lecz również w historii książki, ilustracji, w archeologii czy wreszcie w samej historii (...). Drugi kierunek, znacznie ważniejszy, choć o mniejszym zasięgu, będący częścią ogólnej historii sztuki, stanowi samodzielny obszar badań dzieł na papierze, posługując się rozbudowanymi metodami (jak filigranistyka) i wieloma perspektywami badawczymi, przy czym najważniejsze światowe dokonania w tym zakresie (także w refleksji teoretycznej) powstają w wyniku współpracy kustoszy i akademików. Jest to rezultatem powrotu do ostro krytykowanej swego czasu doktryny koneserstwa (nigdy w pełni niezaniechanej), lecz również do badań materiałowych i dzieła samego w sobie, przy czym ta tendencja jest wyraźna w obecnej historii sztuki nie tylko dla dzieł na papierze. [Jolanta Talbierska]

Spis treści

Wprowadzenie

Tadeusz J. Żuchowski, Between Connoisseurship and Science

Jolanta Talbierska, Krytyczna teoria i terminologia rysunku i grafiki

Paweł Ignaczak, Teoria grafiki autorskiej i jej wpływ na twórczość malarzy‐rytowników francuskich XVIII wieku

Maciej Jarzewicz, Rysunek i grafika w dyskusji historyczno‐artystycznej ostatnich 40 lat

Joanna A.Tomicka, Nowożytna grafika europejska w badaniach ostatnich 30 lat. Zarys problematyki –kierunki, metody, postulaty

Katarzyna Kulpińska, Polska grafika artystyczna dwudziestolecia międzywojennego. Spór o miejsce wśród sztuk plastycznych w ówczesnej teorii i krytyce

Małgorzata Micuła, Między grafiką, rysunkiem a malarstwem. Monotypia w grafice nowoczesnej i współczesnej

Sebastian Dudzik, Twórcza autonomia powielania i odbijania. Zmiana statusu elementów procesu graficznego i wynikające z niego perturbacje w klasyfikacji i terminologii

Anna Żakiewicz, Grafika i rysunek dzisiaj. Zarys problematyki terminologicznej

Anna Manicka, Współczesny drzeworyt polski. Nowa terminologia i metodologia badań

Arkadiusz Wagner, Ekslibris jako dziedzina grafiki w sferze zainteresowań historii sztuki i bibliologii

Katarzyna Krzak‐Weiss, Wyposażenie graficzne polskich edycji modlitewnika Hortulus animae. Problemy i perspektywy badawcze

Maria Cubrzyńska‐Leonarczyk, Izabela Wiencek, Grafika polska w starych drukach – terra incognita? Z problemów rejestracji i opracowania

Kamilla Pijanowska, Polskie wydawnictwa z reprodukcjami dzieł sztuki około połowy XIX wieku – funkcje i problemy badawcze

Małgorzata Komza, Ilustracja jako instrument kształtowania świadomości zbiorowej w XIX wieku

Michał Zawada, Opłakiwanie Wita Stwosza jako symptom i otwarcie historii w kontekście teorii obrazu Georges’a Didi‐Hubermana

Albert Boesten‐Stengel, Hidden Lines. Creative Process and Genetic Criticism. On Drawings of Leonardo da Vinci and Filippino Lippi

Barbara Hryszko, A Painter as a Draughtsman. Typology and Terminology of Drawings in Academic Didactics and Artistic Practice in France in 17th Century

Grażyna Maria Hałasa, Reedycja – edycja. Interesujący aspekt twórczości graficznej Rembrandta

Agnieszka Salamon‐Radecka, Reprodukcja czy interpretacja? Kilka uwag na temat graficznych wersji dzieł Jana Matejki

Erik Hinterding, Investigation into Paper and Watermarks as a Research Method in Prints and Drawings

Peter Fuhring, Print Publishers and their Stocklists: a New Approach toward the History of Prints and Printmaking

Marzenna Ciechańska, Papierowe obicia ścienne – kołtryny i tapety. Rozważania o terminologii w świetle technologii wytwarzania

Małgorzata Biłozór‐Salwa, Podłoża inne niż papierowe w europejskiej grafice nowożytnej. Rola, funkcja i znaczenie

Małgorzata Maria Grąbczewska, Niebezpieczne związki dagerotypii z grafiką. Problemy badawcze z pogranicza dziedzin

Izabela Zając, Ilustracje fotomechaniczne vs albumy fotograficzne oraz z pocztówkami. Identyfikacja, konserwacja, terminologia

Magdalena Grenda, Metody reintegracji wizerunku w konserwacji i restauracji obiektów zabytkowych na podłożu papierowym. Próba klasyfikacji

Karolina Rajna, Grafika – narzędzie do rekonstrukcji dzieła

Renata Sulewska, Oddziaływanie wzorów graficznych na sztukę nowożytną w Rzeczypospolitej – jeszcze jedno spojrzenie

Krystyna Jackowska, Honorata Bartoszewska‐Butryn, Między oryginalnością a powtórzeniem. Refleksje nad graficznymi widokami Gdańska z XVI i XVII wieku

Agnieszka Gronek, Ryciny jako źródło nowych przedstawień w sztuce cerkiewnej pierwszej Rzeczypospolitej

Iwona Bińkowska, Pomiędzy wyobrażeniem a dokumentacją. Znaczenie rysunku i grafiki w badaniach nad sztuką ogrodową (na przykładach śląskich)

Dominik Zieliński, Grafika jako narzędzie badawcze. Pierwowzory dekoracji malarskiej pałaców w Linderhof i Herrenchiemsee

Maria Romanowska‐Zadrożna, Ryciny i rysunki jako przekaz ikonograficzny zaginionych dzieł sztuki. Na przykładzie dokumentacji strat wojennych w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Agnieszka Wiatrzyk, Ne farò quanti, ne potrò avere, e dei più belli...Techniki rysunkowe w rzymskich wedutach Giovanniego Antonia Dosio (1533‐1611)

Emilia Olechnowicz, Palladianizm i powrót do Złotego Wieku. Rysunki architektoniczne i scenograficzne Inigo Jonesa

Przemysław Wątroba, Kolekcjonerstwo rysunku architektonicznego w XVIII‐wiecznej Polsce na przykładzie kolekcji Stanisława Augusta. Postulaty badawcze

Piotr Kibort, Rysunki architektoniczne w zbiorach muzealnych i gabinetach rycin w Polsce – dzieła sztuki czy archiwalia? O teorii, metodzie i praktyce opracowania zbiorów

Anna Czarnocka, Zbiory graficzne Polskiego Towarzystwa Historyczno‐Literackiego / Biblioteki Polskiej w Paryżu – zbiór emigracyjny

Emilia Ström, Polonika w Svenska Porträttarkivet (SPA). Tradycja, funkcja i interpretacja – portrety graficzne jako przekaz ikonograficzny

Justyna Guze, Andrzej Dzięciołowski, Metodaczy brak metody? O współczesnym kolekcjonerstwie rysunków na przykładzie zbiorów Andrzeja S. Ciechanowieckiego i Barbary Piaseckiej‐Johnson

Katarzyna Gieszczyńska‐Nowacka, Rekonstrukcja zbioru graficznego Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Metody badań

Piotr Borusowski, Wirtualna rekonstrukcjaj ako metodab adań nad dawnymi kolekcjami rysunków na przykładzie albumów „Desseins originaux” z Muzeum Narodowego w Warszawie

Anna Kucewicz, Problemy opracowania rzeczowego dokumentów z zakresu grafiki i rysunku

Piotr P. Czyż, Marcin Romeyko‐Hurko, Tworzenie cyfrowego środowiskai nformacyjnego w gabinecie rycin

Spis ilustracji

Indeks nazwisk

Ilustracje kolorowe

buw_m.jpg

szczegółowy opis on-line

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.