Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
Furiusz

Przerabianie pieczęci w środowisku egejskim w epoce brązu

Recommended Posts

Furiusz   

Ciekawy przykład omawia pan Betts w swoim artykule - J.H. Betts, Ships on Minoan seals [w:] Marine Archaeology, pod red. D.J. Blackman, Archon 1973, s.325-337. Chodzi mianowicie o odcisk pieczęci odkryty w Małym Pałacu w Knossos który wydatowano ok 1350 aC. odcisk ten, fragmentarycznie zachowany, publikował już Evans, wedle niego przedstawia on maszt od którego, pod kątem odchodzą dwie liny ożaglowania, trzecia zaś widoczna kreska to pęta konia, widocznego na środku, dużego w skali i stanowiącego w naturalny sposób centrum przedstawienia. Wedle Evansa koń ten jest przewożony na statku. Poniżej jego brzucha widać poziomą kreskę która można by interpretować jako bom, pod nią zaś trzy figury ludzkie będące najpewniej wioślarzami. Poniżej kadłuba jednostki widać paralelne linie będące zapewne wiosłami.

Wszystko byłoby proste gdyby nie pewne obserwacje Bettsa - otóż znamy inne pieczęcie minojskie na których okręt ma trzy liny ożaglowania po każdej stronie masztu a niekoniecznie dwie. Owa trzecia lina nie ma tez nic wspólnego z koniem choć biegnie w jego kierunku. Dodatkowo koń jest bardzo duży, nieproporcjonalnie wręcz w stosunku do kadłuba. Gdy przyjrzeć się bliżej okazuje się też, że jedno z widocznych kopyt jest nad pokładem, przednie zaś mimo, że znajdują się poza zachowanym fragmentem, najpewniej wychodziły poza pokład.

Autor na tej bazie dochodzi do wniosku, że mamy tu przykład przerobienia pieczęci, na której początkowo znajdował się wizerunek łodzi, po jakimś zaś czasie, z nieznanych powodów przerobiono go na konia, ale pozostawiono część starego przedstawienia.

Znamy więcej takich przypadków? Próbowano to jakoś interpretować?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.