Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/

Rekomendowane odpowiedzi

To proszę wskazać kto zasiadał w pierwszym senacie i z jakiej kurii się wywodził.

To dziedziczenie (czego?) w linii żeńskiej z czego wynika?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

(...)

Ważną rzeczą jest też w tych rozważaniach legitymizacja władzy państwowej. W sumie to właśnie filozofowie greccy jako pierwsi zaczęli szukać innych jej przyczyn, niż "boskie nadawstwo". Do nadprzyrodzonych źródeł władzy państwowej i kształtu państwa jako struktury ludzkiej powstałej na wzór boskiej, powróci później św. Augustyn ("O państwie Bozym"). Poglądy jego zdominują Europę, aż do drobnej reformy myślowej Akwinaty w XIII. Rozwinięte zaś zostaną przez Hobbes'a („Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego”). Warto tez poczytać "Dwa traktaty o rządzie" Locke'a, ktore staly się jedną z podstaw współczesnego pojmowania państwa. Do tego trzeba dorzucić oczywiście "Umowę społeczną" Rousseau i Zum ewigen Frieden ("Projekt Pokoju Wieczystego") Kanta (szczególnie polecam miłośnikom masochizmu umysłowego ;) ).

Sporo się już tego zrobiło, a to tylko podstawy podstaw do głębszych rozważań, przy czym w ogóle nie otarlismy się do tej pory o Chiny i cały Wschód!

(...)

Wielu zabrakło, zwłaszcza osoby Hegla i jego dzieła pt.: "Zasady filozofii prawa", to do nie go odwoływali się wreszcie i marksiści i liberałowie.

Z bardziej współczesnych koncepcji wypada wspomnieć "poduszeczkę do igieł" Johna Schwarzmantela ("The State in Contemporary Society: An Introduction"), czy ogólnie neopluralistyczną teorię państwa (Robert Dahl: "Who governs?", "A preface to Democratic Theory", Charles Lindblom: "Poltics and Markets" czy John Kenneth Galbraith: "The New Industrial State", "The Culture of Contentment").

Wypada wspomnieć dyskurs w łonie neomarksistów toczący się pomiędzy Ralphem Milibandem ("The State in Capitalist Society") a Nicosem Poulantzasem ("Political Power and Social Classes") i głos Boba Jessopa ("The Capitalist State", "State Theory: Putting Capitalist States in Their Place").

I z zupełnie innego bieguna: William Niskanen ("Bureaucracy and Representative Government") i oczywiście - Robert Nozick i jego "Anarchia, Państwo, utopia".

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.