Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Furiusz

Ofiary bagienne z koni

Rekomendowane odpowiedzi

Furiusz   

Może ktoś coś zna - szukam artykułów, prac etc tyczących się bagiennych ofiar z koni, w rejonie M. Bałtyckiego. Ramy chronologiczne to epoka żelaza aż po wczesne średniowiecze. Mam niejasne wrażenie, ze nadużywany jest w przypadku tych stanowisk i ofiar, schemat rytuału zaczerpnięty z syberyjskich danych etnograficznych. Ktoś, coś wie?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Amica   
Furiusz   

Tekst pierwszy znam i jest bardzo ciekawy, zresztą autorka również zauważa, że coś z tą analogią syberyjską jest nie tak. Dodajmy, ze jest ona w użyciu i dla wczesnego środowiska ale już dla ludów bałtyjskich.

Drugi tekst wiele nie wnosi, jest mocno popularnonaukowy. Za trzeci wielkie dzięki i Bóg zapłać w dzieciach bo to jest to :P czwarty też znam i piąty znam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Furiusz   

Krótkie informacje,

- tezy pani Monikander moim zdaniem należy odrzucić, zarówno te z likowanego artykułu z Current Swedish Archaeology, jak i z Våld och vatten. Våtmarkskult vid Skedemosse under järnåldern, czyli jej opublikowanego doktoratu, jako niepoparte źródłowo. W przypadku tego drugiego tekstu, znam go tylko częściowo (skrót po angielsku i to co udało się przetłumaczyć goglem :P) ale teza, ze Skedemosse pochodzi od słowa Sked/b oznaczającego wyścig i, że takie wyścigi miały miejsce wokół tegoż bagna na koniach które tam składano następnie w ofierze nie trzyma się kupy, już choćby z tego powodu, że jak wynika z trzeciego tomu The Archaeology of Skedemosse. Die Knochenfunde von Saugetieren und vom Menschen, pod red. Boessnecka, ponad połowa z tych koni cierpiała na wołgaciznę, ograniczającą ruchy w dolnych stawach.

- zwyczaj składania ofiar do środowiska wodnego lub podmokłego (bagna) trwa nieprzerwanie od epoki neolitu po okres Wędrówek Ludów, na co wskazują liczne tego typu stanowiska z terenów Niemiec i Danii, np. w Riedstadt-Goddelau wystąpiły materiały z wszystkich epok co bez datowania C14 samych kości w zasadzie uniemożliwia wskazanie momentu w którym zdeponowano kości końskie /za: von Paul W. 1984 Holzbrticken und Opferplatz - im Moor bei Riedstadt-Goddelau, Bundesland Hessen, "Fornvännen" 79/4(1984) p. 221-237 /

- w neolicie dary były bardziej cywilne, potem w epoce brązu stały się niemal wyłącznie militarne - sztylety, miecze, groty z brązu, by we wczesnej epoce żelaza znów pojawiły się dary o charakterze niemilitarnym - zapinki, naczynia, kości zwierzęce, podczas gdy w okresie wpływów rzymskich i wędrówek ludów - mamy ofiary z broni /za: A. Rembisz, Dary wotywne ze środowisk wodnych społeczności południowo-zachodniego pobrzeża Morza Bałtyckiego od późnego neolitu do wczesnej epoki żelaza [w:] Archeologia epoki brązu i żelaza. Studia i materiały t1, 2009, p. 11-27/

- zdarzają się sytuacje wyjątkowe jak np dar w postaci kilku wozów a w zasadzie kół od wozów. Do tego szkielet kobiety, konia i bydła, plus pale drewniane /za: S. Kunwald, Der Mooropfer im Rappendam auf Seeland [w:] Praehistorische Zeitschrift t.21/ 1970, p. 54-88/

- są i takie na których kości końskie nie wystąpiły jak Ejsbol /za: Ørsnes M.

1988 Ejsbøl : Waffenopferfunde des 4.-5. Jahrh. nach Chr. Nordiske fortidsminder. Serie B 11, p. 155-162/

- warte porównania będą studia Behm-Blanckego oparte na przypadku Oberdorli, uznanej swego czasu za pewien wyznacznik zachowań rytualnych German, względem kości zwierzęcych w tym zwłaszcza końskich - a zachowaniami rytualnymi z innych stanowisk bagiennych i to nawet mimo ciągłego odwoływania się do tradycji greckich /za: G. Behm-Blancke, Das germanische Tireknochenopfer und sein Ursprung [w:] Ausgrabungen und funde. Nachrichtenblatt fur Vor- und Fruhgeschichte, t10 z.5 1965, p. 233-239/

- warto by też sprawdzić czy traktowanie kości różniło się w zależności od gatunku, póki co jedyne co zauważyłem to nadreprezentacja kości żeber jelenia na stanowisku w Ejsbol

- warto by też podzielić stanowiska na takie które były bagnami w momencie deponowania w nich zabytków oraz na te które były wtedy jeszcze jeziorami/oczkami wodnymi, a bagnem stały się w czasach późniejszych

- na koniec trzeba odnotować stanowisko w Czaszkowie w północno wschodniej Polsce. http://www.it.mragowo.pl/media/art/2238/file/Jezioro%20Nidajno%20ko%C5%82o%20Czaszkowa.pdf

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Pradawne konie to domena Furiusza zatem me wtręty proszę potraktować jako głos laika, no i jako dowód, że ktoś czyta jego wpisy.

:B):

Jak czytam o ofiarach bagiennych, to po głowie snuje mi się postać: kelpie, które to zwierzę wedle niektórych miało być pośrednikiem pomiędzy światami.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Furiusz   

Przybliżysz nieco, co masz na myśli? Przyznam się, że nie ma pojęcia o cóż chodzi.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.