Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Semper

Aelred z Rievaulx (1110–1167)

Rekomendowane odpowiedzi

Semper   

Aelred z Rievaulx (1110–1167) był niewątpliwie jedną z ważniejszych postaci w dwunastowiecznym zakonie cysterskim. Uwagę badaczy — i to nie tylko z kręgów monastycznych — przykuwają zwłaszcza dwa jego traktaty: De speculo caritatis i De spiritali amicitia, które stanowią doskonałe i wyrafinowane wprowadzenie do teorii miłości i przyjaźni. To właśnie dzięki owym dziełom Aelred jest zaliczany do największych „apostołów przyjaźni”, który jako pierwszy miał „systematycznie wyłożyć jej przedmiot z punktu widzenia nauki chrześcijańskiej”.

Swą wizję doskonałej ludzkiej wspólnoty mistrz z Rievaulx oparł na przemyślanej koncepcji człowieka i wiązał ją ściśle z rozbudowaną teorią miłości. Uważał, że wpisany w naturę ludzką obraz Boży otwiera każdego człowieka na bliskie relacje z innymi i czyni go zdolnym do nawiązania przyjacielskich więzi ze Stwórcą, który sam przecież jest „Miłością” (Deus est caritas) i „Przyjaźnią” (Deus est amicitia). Aelred nie wątpił, że nawet w niebie nikt nie mógłby być szczęśliwy bez tych wzniosłych relacji, ponieważ Bóg uczynił przyjaźń treścią życia wiecznego. Wielokrotnie podkreślał, iż błogosławieni doświadczą podwójnej radości płynącej z miłowania Boga w Nim i ze względu na Niego oraz miłowania współbraci w Bogu czy raczej Boga w nich. A kiedy w swym miłowaniu zjednoczą swe wole, wówczas miłość braterska osiągnie najwyższą formę, postać przyjaźni duchowej, która będzie rozlana na nich wszystkich, ponieważ (jak Aelred powiadał za wersetem Pierwszego Listu do Koryntian 15, 28) „Bóg będzie wszystkim we wszystkich”.

Postać wielkiego cystersa i jego myśl jest tematem badań Magdaleny Czubak z Uniwersytetu Warszawskiego.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.