Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
kolejowiec

Mosty na Wiśle i ich budowniczowie

Rekomendowane odpowiedzi

Mosty na Wiśle i ich budowniczowie,

Bolesław Chwaściński

Warszawa 1997,

opr. twarda, ss. 410.

Świetna książka napisana przez inżyniera, nie historyka. W swojej pracy Chwaścinski przedstawia dzieje mostów na Wiśle od średniowiecza do lat 90-tych XX wieku. Takich książek brakuje, bo historia techniki i komunikacji nigdy nie cieszyła się zainteresowaniem naszych historyków.

Autor nawięcej miejsca poświęcił mostom XIX i XX wiecznym. Dzieje mostów do 1795 r. zajmują tylko kilkadziesiąt stron. Jest to jakaś dysproporcja, ale siłą rzeczy mostów było wtedy niewiele a o wiekszości z nich nie zachowało się wiele informacji.

Natomiast XIX wiek, z powstaniem i rozwojem sieci kolejowej przyniósł budowę wielu niezwykle ciekawych mostów. Zamiast drewna zaczęto stsować wówczas żelazo, dzieki czemu mosty były wytrzymalsze i dłuższe. Przykładem może być zbudowany w 1857 r. Tczewie kratownicowy most na Wiśle, wówczas najdłuższy w Europie! Poza tym chyba pierwszy stały most an Wiśle. Miał nowatorską konstrukcję i był dumą Prus, a powstał na szlaku słynnej Królewskiej Kolei Wschodniej (Ostbahn) z Berlina do Królewca.

Pierwsza i druga wojny swiatowe przyniosły zniszczenia mostów i odbudowę, którym autor też poświęcił dużo miejsca.

Innym godnym wzmianki jest fragment poświęcony mostowi na Wiśle pod Opaleniem (Muensterwalde, koło Kwidzyna). Został zbudowany w 1909 r. przez Niemców a dwadzieścia lat później, gdy znalazł się na terytorium Polski, blisko granicy z Niemcami, został rozebrany i przeniesiony przez Polaków do Torunia, wbrew niemieckim protestom (niszczenie niemieckiej kultur na wschodzie itd). Tu służy do dziś jako most drogowy.

Autor opisuje też kurioza, jakie miały miejsce podczas budowy mostów w latach PRL. Znał je doskonale, bo sam brał udział w tych inwestycjach jako inżynier.

Bibliografia świadczy o porządnej kwerendzie, jaką przeprowadził autor.

Zaletą książki są liczne ilustracje (czarno-białe), plany, zdjecia, szkice i mapy.

Książka, wydana 12 lat temu, jest niestety teraz trudno dostępna...

Pozdrawiam,

kolejowiec

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.