Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
ArekII

Lockheed SR-71 Blackbird

Rekomendowane odpowiedzi

ArekII   

Witajcie. Co sądzicie o tym samolocie? Zwróćcie uwagę na jego wysoki pułap. W Zimnej Wojnie broń przeciw lotnicza nie mogła go zestrzelić bo miał wielki pułap( około 28km nad ziemią). Mógł bez problemowo polecieć na teren ZSSR i wypuścić broń atomową. Mia bardzo duży zasięg około 5200km. Mógł rozkręcić niesamowitą prędkość 4 357,44km/h.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Wypuścić to co najwyżej mógł podwozie gdy lądował ;) Sugerowałbym poczytać nieco o tej maszynie - nie przenosiła żadnej broni, był to samolot szpiegowski.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ArekII   

No moze i nie mógł sorka pomyliłem się.

Edytowane przez ArekII

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Speedy   

Hej

Skoro poruszył już ktoś ten temat to dodam w uzupełnieniu, że były plany budowy uzbrojonych wersji tego samolotu. Nie doczekały się jednakże realizacji, a przynajmniej nie w pełnym zakresie.

Przodek SR-71 i pierwszy samolot z tej rodziny nazywał się A-12. To nie jest oznaczenie wojskowe "szturmowiec" - od "Attack" - samolot nie był w ogóle w tym momencie robiony dla wojska lecz dla wywiadu (CIA) i nosił ichnie oznaczenie Article 12 (Wyrób 12); wcześniej zaś jeszcze u Lockheeda okeślany był jako projekt Archangel - Archanioł - i kolejne makiety nosiły oznaczenia od A-1, A-2... itd. do A-11.

A-12 Oxcart był mniejszy i lżejszy od późniejszego SR-71 niemniej miał już wszystkie te najważniejsze cechy konstrukcyjne, jak i prędkość max. rzędu 3,5 Ma. Także był nieuzbrojonym samolotem rozpoznawczym, lecz z 1-osobową załogą (jeden egz. zbudowano jako 2-miejscowy szkolny dwuster, jako że wszystkie Blackbirdopodobne były niesłychanie trudne w pilotażu). No i w pewnym momencie USAF stwierdziły że chciałyby też mieć taki samolot a konkretnie myśliwiec dalekiego zasięgu. Otrzymał on oznaczenie F-12.

Zbudowano trzy prototypy oznaczone YF-12A. Samolot był dwumiejscowy, wyposażony został w potężny radar Hughes AN/ASG-18 o maksymalnym zasięgu (na dużej wys.) do 480 km, zdolny także do wykrywania celów na tle ziemi. Uzbrojenie stanowiły 4 pociski AIM-47 Falcon (wg innych źródeł 3) przenoszone w wewnętrznej komorze w kadłubie. Ich zasięg był rzędu 180 km, uzbrojone były w głowicę odłamkowo-burzącą 45 kg, planowano też użycie głowicy jądrowej małej mocy (W42, 0,25 kt). W czasie testów YF-12 zestrzelił m.in. cel o prędkości ponad 3200 km/h lecący na duzej wysokości, z dystansu 65 km, jak i cel (QB-47) lecący z prędkością poddźwiękową na wys. 150 m ze 130 km. Ostatecznie jednak nie zdecydowano się na zamówienie seryjnych F-12B z uwagi na wysokie koszty jak i spodziewane trudności eksploatacyjne tak skomplikowanego samolotu.

Zamierzano także przez chwilę zbudować wersję uderzeniową B-12, potem rozpoznawczo-bombową RB-12, a po kolejnych zmianach koncepcji coś bardzo oryginalnego, samolot rozpoznawczo-uderzeniowy (Recconaissance-Strike) RS-71, z powaznie przekonstruowanym przodem i w ogóle większy (stąd nowy numerek). Koncepcja RS narodziła się w początku lat 60. gdy międzykontynentalne rakiety balistyczne zaczęły obejmować rolę podstawowej broni strategicznej. Aby "ratować" pozycję załogowych bombowców wymyślono sobie wtedy samolot rozpoznawczo-uderzeniowy. Miał on w póżniejszej fazie konfliktu jądrowego polecieć nad terytorium przeciwnika i rozpoznać cel zaatakowany wcześniej rakietami, celem oceny zniszczeń; a gdyby się okazało, że cel nie został dostatecznie porażony - od razu "poprawić" za pomocą posiadanej na pokładzie broni nuklearnej. M.in. bombowiec B-70 Valkyrie także przekwalifikowano na RS-70.

Jaką broń miał mieć na pokładzie RS-71, tego dokładnie nie wiadomo. Na jednym rysunku od Lockheeda przedstawiono jako jeden z wariantów 4 bomby termojądrowe o mocy 1 Mt i bardzo małej masie rzędu 200 kg, zrobione na bazie głowicy rakiety Polaris. Bomby z rysunku umieszczone były w małym luku za kabiną załogi na rewolwerowej wyrzutni. W starszych źródłach mówiło się także o pociskach powietrze-ziemia AGM-76. Miała to być przeróbka wspomnianego Falcona AIM-47 na coś w rodzaju SRAM, pocisk o zasięgu koŁo 200 km i z głowicą jądrową 250 kt. Taki pocisk (Falcon p-z, AGM-76) faktycznie istniał, jednak wg nowszych informacji był czyś nieco innym - zaimprowizowanym na szybko pociskiem antyradarowym, na bazie elektroniki z rakiety AGM-45 Shrike, "płatowca" od wspomnianego Falcona i głowicy odłamkowo-burzącej 113 kg zrobionej z korpusu bomby 250-funtowej Mk.81. Nie miał on już nic wspólnego z Blackbirdami i Oxcartami, sporadycznie używano go podczas wojny wietnamskiej, z pokładu F-105 najprawdopodobniej.

Ostatecznie zrezygnowano z funkcji uderzeniowej samolotu, w międzyczasie zmieniając mu oznaczenie na nieco dziwne SR (Strategical Recconaissance) nie stosowane wcześniej ani później. Legenda głosi, że prezydent Johnson, ogłaszając publicznie decyzję o podjęciu produkcji Blackbirda pomylił się (SR-71 zamiast RS) a poniewaz dokument z jego podpisem był ważniejszy, przyszło dopasować do niego resztę dokumentacji i także zmienić oznaczenie. Myślę że jednak zrobiono to celowo, dla podkreślenia odejścia od roli uderzeniowej samolotu SR-71. Tak, że żadnego uzbrojenia w końcu nie otrzymał.

Wyprodukowano (a raczej zbudowano, na dobrą sprawę była to ręczna robota) następujące samoloty z tej rodzinki:

- 12 szt. A-12 - to ten pierwszy, 1-miejscowy wariant rozpoznawczy, eksploatowany do poŁowy 1968. 5 z nich rozbiło się, pozostałe eksponowane są w różnych muzeach w USA

- 1 szt. A-12 w 2-miejscowej wersji szkolno-treningowej. Samolot ten miał słabsze silniki J75, co ograniczało jego prędkość max. do 1,2 Ma. Trafił do muzeum.

- 2 szt. MA-12/M-21 - samolot dwumiejscowy, nosiciel bezzałogowego samolotu rozpoznawczego D-21. Jeden rozbił się wskutek kolizji z wyczepianym D-21, co spowodowało rezygnację z programu (D-21 dostosowano potem do przenoszenia przez zwykłe B-52). Drugi trafił do muzeum.

- 3 szt. YF-12A - dwumiejscowy myśliwiec, 1 rozbił się dokumentnie, 1 został poważnie uszkodzony przy lądowaniu (częściowo spłonął, lecz po latach odrodził się jako ten feniks z popiołów ;) ) i 1 trafił do muzeum

- 29 szt. SR-71A - dwumiejscowy samolot rozpoznawczy, eksploatowany do 1989; potem jeszcze w 1995-1996 3 samoloty przywrócono do użytku i ponownie wycofano w 1999. W toku eksploatacji 11 maszyn rozbiło się; pozostałe trafiły do różnych muzeów w USA

- 2 szt. SR-71B - dwumiejscowy wariant treningowy (1 się rozbił, 1 w muzeum)

- 1 szt. SR-71C - także treningowy dwuster, "frankensztajn" złożony z przedniej części nielotnego egzemplarza SR-71B zbudowanego do prób statycznych i tylnej części spalonego YF-12. Samolot uchodził za wyjątkowo nieprzyjemny i kapryśny, nawet jak na ogólnie złośliwego Blackbirda, i był także wyjątkowo skłonny do awarii. Niemniej nie rozwalił się i stoi w jakimś muzeum.

Edytowane przez Speedy

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.