Skocz do zawartości

Nierozpoznany

Użytkownicy
  • Zawartość

    59
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

O Nierozpoznany

  • Tytuł
    Ranga: Licencjat

Poprzednie pola

  • Specjalizacja
    Starożytność

Informacje o profilu

  • Płeć
    Mężczyzna
  1. Źródła do uzbrojenia mongolskiego w kodeksie brzeskim

    [... ciach] Fiolnir pogrupował różne metody oddawania strzału w różnych rozdziałach. Niektóre dotyczą strzelania bokiem lub naciągania japońskiego. Wybrałeś wybiórczo kilka obrazków z całego bloga i zaśmiecasz temat [... ciach]. W kwestii kto może się w danym temacie wypowiadać, to już decyzję i uwagi co do tego proszę pozostawić administracji. secesjonista
  2. Źródła do uzbrojenia mongolskiego w kodeksie brzeskim

    Capricornus wystarczy przejrzeć całą ikonografię od pierwotnej po nowożytną z Zachodu. A na Wschodzie już w XV w. p. Chr. naciągają jak współcześni. W pigułce: http://fiolnir.cba.pl/?p=104 secesjonista, na omawianych miniaturach Mongołowie nie są uzbrojeni i ubrani takimi, jak ich widzieli posłowie. A przecież jadąc do chana widzieli, że Mongołowie byli ubrani i uzbrojeni w zdobycze z Chin, innych koczowników, Chorezmu, Połowców, Rusi, Kaukazu i muzułmanów. Na rycinach tego nie widać. Co do czapek, to mają je Połowcy w kronice radziwiłłowskiej. O przedstawieniach husytów czytałem, np. że przedstawiano ich jako konnych łuczników. Reasumując: nic nie wiadomo?
  3. Kodeks powstał w 1353 roku na Śląsku, kiedy to nie pamiętano, jak Mongołowie wyglądają. Należy jednak zwrócić uwagę na dwa elementy: - czapki mongolskie, choć w różnych kolorach, są oddane wiernie - łuki są naciągane do policzka tak jak to robi się dzisiaj, podczas gdy na Zachodzie aż po czasy nowożytne naciągano do klaty/brzucha stojąc przodem do celu, podczas gdy ciągnięcie do policzka stojąc bokiem było tylko na Wschodzie lub w krajach pod jego wpływem np. Włochy. Te dwa fakty każą zastanowić się nad źródłem przedstawienia w Kodeksie. Czy Mikołaj Pruzia wzorował się na Połowcach? Dużo ich było w XIV w. na Węgrzech i w okolicach.
  4. Krucjata antytatarska

    Daniel Halicki miał być głównym ogniwem koalicji, jednak Tatarzy dowiedzieli się o planach i uprzedzili atak w 1254 roku, a potem kazali zniszczyć umocnienia Włodzimierza, Łucka, Krzemieńca i Chełma. Zresztą halicki władca wolał podbijać Jaćwież.
  5. Ma ktoś szczegóły? Chodzi mi o podstawy: czy to był w końcu falsyfikat i okoliczności powstania.
  6. Jak w temacie. Bez znanego nazwiska trudno coś wydać. Które wydawnictwa ryzykują przyjmowanie powieści historycznych od nieznanych twórców?
  7. Wierzenia Słowian

    Jak to się ma do chramu w Radogoszczy?
  8. Wierzenia Słowian

    Thietmar pisze o świątyni w Radogoszczy: Jak uważacie, czy duży, lub nawet mały budynek mógłby stać na fundamencie z rogów turów, żubrów czy jeleniowatych? Według mnie były to czaszki zwierząt ofiarnych, zakopanych pod świątynią, których rogi mogły wystawać spod ziemi. Słowianie zabijali zwierzęta na ofiarę przed zbudowaniem domu, a ich kości zakopywali pod fundamentami. Przykład tego obrzędu dokumentuje zdjęcie znaleziska ofiar zakładowych z czaszek turów z Nakła n. Notecią z XII w. w "Słowiańszczyźnie wczesnośredniowiecznej" Hensla na str. 245.
  9. Ruscy władcy księstwa włodzimierskiego w XII w.

    Na razie interesują mnie osoby z otoczenia Mścisława Izjasławicza we Włodzimierzu Wołyńskim i jego działalność w tym mieście poza budową Soboru.
  10. Witam, są źródła dotyczące rozbojów na drogach, w górach itp.? Zaznaczam że interesują mnie zwykli zbóje a nie władcy lub wojowie dopuszczający się grabieży.
  11. Gdzie można znaleźć listę wyżej wymienionych władających Włodzimierzem Wołyńskim w XIIw.?
  12. Konflikt Bolesty z biskupem Wernerem

    Czy w ostatnich latach ukazały się wyniki badań rzucające więcej światła na szczegóły w/w sporu? Bo mnożą się pytania: skoro Bolesta nasłał na biskupa Prusów, to może chciał upozorować ich najazd? Co w takim razie robił wśród nich jego brat? Może tylko z ukrycia koordynował akcję, ale i tak go rozpoznano? Szkoda, że nasi kronikarze o tym milczą. Mam tylko "Bolesława Kędzierzawego" M. Biniaś-Szkopek.
  13. Kusza kontra pancerz

    Rozpowszechniony obraz kuszy przebijającej zbroje to kretyństwo. Było dokładnie odwrotnie, wyjaśnia to Rafał Prądzyński tu: http://www.freha.pl/index.php?showtopic=27475 .
  14. Kiedy Wizna wróciła do Polski?

    Biniaś-Szkopek powołuje się na Miśkiewiczową, a ona na falsyfikat mogileński oraz spis taryf celnych biskupstwa płockiego, i wyszło im, że w Wiźnie w czasach Kędzierzawego pobierano cło. A więc nie robili tego Rusini. Wspomina też o Boleście. Później pisze, że podczas ofensywy w 1146 Izjasław oddał ją.
×