Skocz do zawartości

Loix

Użytkownicy
  • Zawartość

    55
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

Posty dodane przez Loix


  1. Słyszałem, że kiedy Marks pisał „Kapitał” na pewno umarłby z głodu. Engels pod kapitalizował Marksa, Engels bogacił się na handlu bawełną.

    Fryderyk Engels już jako młody chłopak rozpoczął pracę w fabryce ojca. Potem posiadał też własną.


  2. Rewolucja francuska to przełom w historii Europy. Pierwszy raz ręka została podniesiona na monarchię, ale w inny sposób niż w XVIIw. w Anglii. Zryw mas, niezadowolonego stanu trzeciego pociągnął za sobą wydarzenia. Konwent Narodowy, moim zdaniem symbol ustanawiającego ludu władzę dla samego siebie, dalsze uchwalenie konstytucji, zniesienie monarchii, to wydarzenia, które szerokim echem niosły się po Europie.

    Oczywiście, dzięki zmianom jakie rozpoczęła rewolucja i zmiany ustrojowe I Republiki Francuskiej pozwoliły na późniejsze sformowanie Dyrektoriatu, Konsulatu i wreszcie I Cesarstwa.


  3. Gierek doprowadził do załamania polskiej gospodarki w dłuższej perspektywie. Każdy pożyczony przez niego dolar aby się spłacić powinien przynosić 2 dolary. Niestety tego nie osiągnięto. Wiele środków zostało zmarnowanych, przejedzonych a i nie rzadko były przykłady inwestowania ich tam gdzie nie były potrzebne. Wkładanie ogromnych funduszy w projekty nie patrząc wogóle na rachunek ekonomiczny spowodowało, że musieliśmy spłacać długi gierkowskie wiele lat i tym samym hamować rozwój naszej gospodarki. Zdecydowanie zrobiono krok do przodu, ale niezdarnie i ze szkodą dla państwa.


  4. Sparta miała pewne cechy, które możemy zaliczyć do cech państwa totalitarnego. Moim zdaniem silny autorytet armii w państwie oraz prawie całkowite podporządkowanie jej społeczeństwu trochę zahacza o klasyczny autorytaryzm. Dążenie do równouprawnienia i zmniejszenie różnic majątkowych to już z kolei cechy, które opierają się o współczesne rozumienie socjalizmu. W państwie przez elitaryzm panował też system oligarchiczny. Tak więc Sparta była państwem wielu cech, jednak nie możemy jednoznacznie ich zaliczyć do obecnie rozumianych kanonów jednoznacznie.


  5. nie za bardzo, jak to wynika z najnowszych opracowań. Kolej w tej materii jest samowystarczalna. Zresztą same czołgi nie przemieszczają się po autostradach na własnych kołach, a raczej na platformach z uwagi na ograniczoną liczbę godzin pracy ich silników (coś czytałem o 200 - nie jestem pancerniakiem), po których czołg idzie do warsztatu, gdyż wymaga przeglądu a jego silnik również. Masa czołgów na autostradzie ciągnących w kierunku granicy, to sygnał o ogłoszonej mobilizacji i wkrótce następującej wojny. Transport kolejowy nie jest tak podpadający, ot jedzie się na poligon. Jeżeli budowa autostrad ma świadczyć o chęciach planowania od początku III Rzeszy rozpętania przez nią agresywnej wojny, to jest to chyba pomysł chybiony. Jest to ale moja opinia, która pewnie spotka się z powszechnym oburzeniem do czego tutaj jestem przyzwyczajony, więc pozwolę sobie nie reagować. Pozwoliłem sobie wyrazić tylko moje własne zdanie, do czego mam prawo. Kto chce niech wierzy, a kto nie, to jego sprawa. Jeszcze jedno. Nie słyszałem i nie czytałem nic, żeby Wehrmacht przed wrześniem 1939 r. transportował swoje wojska, w tym czołgi, choć w tym okresie, te które były na stanie, na takie miano nie zasługiwały jeszcze, starą autostradą, obecna A 4(Reichsautobahn), tę nie ukończoną, która kończyła się w Gliwicach.

    Pozdrawiam ogólnie wszystkich.

    Temat niemieckich autostrad to na pewno nie jest mój konik. Post napisałem zanim zasięgnąłem specjalistycznej wiedzy w źródłach i rzeczywiście mogę się z tobą zgodzić, że to transport kolejowy był dla wojska najważniejszy. Co do autostrad, natomiast nadal utrzymuję tezę, że bez świetnie rozwiniętej infrastruktury nie dało by się osiągnąć zamierzonego celu jakim była pełna gospodarcza niezależność Niemiec.

    No i widzisz nikt na ciebie nie naskoczył :)


  6. Czy autostrady były potrzebne wojsku. Zapewne tak. Dzięki nim łatwo można było przemieszczać się jednostkom zmotoryzowanym i zmechanizowanym. Czołgi i wszelka broń pancerna mogła przemieszczać się w ekspresowym tempie. Cywilom zapewne również ułatwiała życie. Pamiętajmy, że dobra infrastruktura stanowi ważny element gospodarki. Niemcy, które dążyły do pełnej samowystarczalności potrzebowały rozbudowanej infrastruktury, która stanowiła by podstawę gospodarki.


  7. Robespierre.jpg

    Wybitny francuski polityk. Wybitny jakobiński polityk. Przez jednych nazywany krwawym dyktatorem, a przez innych wręcz mitologizowany, jako osoba, która przezwyciężyła najgorsze kryzysy rewolucji.

    W Stanach Generalnych i Konstytuancie zawsze stał po lewej stronie sceny politycznej. Wybitny mówca nie zawsze był rozumiany.

    Kres jego dyktatury, jest uważany za koniec rewolucji francuskiej.

    Nie będę się bardziej rozpisywał na jego temat bo pewnie duża większość z nas mogła by pisać o nim książki.

    Ale jestem ciekawy jak wy oceniacie tą barwną postać ?


  8. Czytam temat i ciekawie się rozkręcił :D.

    Moi znajomi stosunek do mojego hobby jakim jest historia mają w zależności od tego co potrzebują :). Kiedy potrzebne są im odpowiedzi do kartkówki to nie ma problemu ;), jeden gość zdaje z histy tylko dlatego, że za niego piszę sprawdziany i kartkówki ;), ale to miłe bo jak rzucę "Guciu (jego pseudo), kup mi coś bo suszy", to 1 litrowa cola jest :).


  9. Niestety jest to informacja nieprawdziwa, którą należy sprostować. Listu tego nie napisał Napoleon Bonaparte. Autorem jego jest jego brat Lucjan używający w Tulonie imienia Brutus, (tak też podpisany jest ów list). Sprawa ta jest od dawna znana i wyjaśniona lecz jak widać wciąż używana jako argument uzasadniający "czarną legendę Napoleona."

    Potwierdzam, że ta informacja jest nieprawdziwa. Ciągłe powtarzanie tego błędu moim zdaniem wynika z dość dużej popularności tego mitu w szkołach jeszcze parę lat temu. Ciężko to teraz wyplenić.


  10. Są dwa kierunki ekspansji - kolonizacja Ameryki lub wzmacnianie wpływów nad Bałtykiem, głównie Pomorze i Maklemburgia. Dla Polaków nic dobrego, powstałoby państwo potężniejsze niż nasz rywal, Szwecja a z takimi samymi interesami.

    Nasi władcy z tego co mi wiadomo nigdy nie byli chętni szukania koloni. Słyszałem tylko historie o władcy Cypru, który chciał Polsce oddać wyspę w zamian za spłacenie długów. To jednak było za Sobieskiego i skończyło się fiaskiem.


  11. Wiek XIX jest okresem, w którym Afryka zostaje ostatecznie rozdarta przez inne narody. Jest wykorzystywana jak tylko jest to możliwe, a jej mieszkańcy muszą wykonywać 200% normy.

    Po XIX wieku Europa ma obecnie kaca moralnego za to co wyrządziła. Głody, walki plemienne, ataki terrorystyczne prawie wszystkie te wydarzenia mają swoje pochodzenie właśnie z wtedy.

    Moje pytania do was szanowni użytkownicy brzmią :

    Jak wielkie znaczenie wtedy miała dla Europy Afryka ?

    Jeśli tak, to czy była do rozwoju Europy niezbędna ?

    Jakie surowce najbardziej Europejczyków interesowały na terenie Afryki ?

    Jak kraje Europejskie dzieliły swe kolonie ?

    Czy jest kraj który szczególnie powinien wstydzić się za swoje postępki w Afryce ?

    Zapraszam do dyskusji na temat Afryki XIX w.

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.