Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

• Jarpen Zigrin

Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/

Rekomendowane odpowiedzi

Znacie jakieś książki, opracowania na temat Akropolu w Atenach? Chodzi mi o historię, architekturę Akropolu i odniesienia do niego w późniejszych epokach (np. u artystów).

Udostępnij tego posta

Odnośnik do posta

Z polskojęzycznymi będzie ciężej, można zajrzeć w poszukiwaniu szerszej bibliografii do:

S. Pudełko-Parnicki "Architektura starożytnej Grecji"
K. Kreyser "Śladami mitów starożytnej Grecji i Rzymu"
(w środku bibliografia prac w naszym języku o starożytnej Grecji)
L. Bernhard "Sztuka grecka archaiczna", "Sztuka grecka hellenistyczna", "Sztuka grecka IV w. p.n.e.", "Sztuka grecka V w. p.n.e."
K. Ulatowski "Architektura starożytnej Grecji"
Z anglojęzycznych:
N. Gouvousis "The Acropolis of Athens"
J.M. Camp "The Archaeology of Athens"
R.F. Rhodes "Architecture and Meaning on the Athenian Acropolis"
M. Brouskari "The Monuments of the Acropolis"
J.M. Hurwit "The Athenian Acropolis: History, Mythology and Archaeology from the Neolithic to the Present"
J. Boersma "Athenian Building Policy 562/1 to 405/4 BC"
J. Travlos "Pictorial Dictionary of Ancient Athens"
R. J. Hopper "The Acropolis"
C.M. Keesling "The Votive Statues of the Athenian Acropolis"
V. Scully "The Earth the Temple and the Gods, Greek Sacred Architecture"
H. Peyne "Archaic Marble Sculpture from the Acropolis"
"The Carrey Drawings of the Parthenon Sculptures" ed. T. Bowie
W.B. Dinsmoor "The Architecture of Ancient Greece"
W.H. Plommer "Ancient and Classical Architecture"
D. Preziosi "Rethinking Art History: Mediations on a Coy Science"
(tu semiotyczna analiza Akropolu)
A.W. Lawrence "Greek Architecture"
R.E. Wycherley "How the Greeks Built Cities"
"The Parthenon and its Impact in Modern Times" ed. P. Tournikitios
B. Andronopoulos, G. Koukis "Engineering geological problems i nthe Akropolis of Athens", w: "Engineering Geology of Ancient Works, Monuments and Historical Sotes"
ed. G. Marions, G. Koukis
M. Korres "From Pentelicon to the Parthenon".

Udostępnij tego posta

Odnośnik do posta

Z polskojęzycznymi będzie ciężej, można zajrzeć w poszukiwaniu szerszej bibliografii do:

S. Pudełko-Parnicki "Architektura starożytnej Grecji"
K. Kreyser "Śladami mitów starożytnej Grecji i Rzymu"
(...)

Bardzo dziękuję za pomoc! Pozdrawiam. :-)

Udostępnij tego posta

Odnośnik do posta

Warto zwrócić uwagę na Le Corbusiera (i jego: "Vers un architecture"), który nie ukrywał, że Akropol uważa za przykład architektury idealnej.

"On the hill top at Ronchamp, we rediscover some of the themes of Jeanneret's Acropolis but in a dynamic sculptural form: the processional route up the slope and around the building, the curved profiles of 'acoustic forms' responding to the distant horizons.
However, the apotheosis of the theme is surely the roof terrace in the Unité d'Habitation at Marseilles: the abstraction of an Antique ruin in 'béton brut' with its gymnasium, crèche and collage of sculptural stacks drawing in the surrounding rocky hills and celebrating the architect's Mediterranean myth. It is when you climb the steps of the open air theatre that the view suddenly expands to the infinity of the sea.
The Unité embodied a collective ideal and the image of an ocean liner as a floating city but its roof terrace was the architect's homage to the Acropolis, experienced, drawn and internalised during the Voyage d'Orient 40 years earlier
".

/za: W. Jr Curtis "The Classical ideals of Le Corbusier", "The Architectural Review", tekst dostępny na: www.architectural-review.com/

Kilka przykładów inspiracji Partenonem podał Calder Loth, członek Institute of Classical Architecture & Art w swym artykule "Classical Comments: the Parthenon and its Derivatives", tekst jest dostępny na stronie: blog.classicist.org.

Z literatury:

J.E. Ziółkowski "Classical Influence on the Public Architecture of Washington and Paris", "American University Studies", XX, 4, 1988.

Udostępnij tego posta

Odnośnik do posta