Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Witmann

Bf 109 czy Fw 190 - który lepszy?

Rekomendowane odpowiedzi

Witmann   

Witam

Od pewnego czasu zastanawiam się nad tymi samolotami :smile: i nie mogę dojść do tego który z nich przedstawiał większą wartość bojową w starciach z myśliwcami wroga. Oba samoloty mają swoje zalety i wady. Bf 109 służył od początku do końca wojny i można powiedzieć, że swoje zrobił, Fw 190 pojawił się dopiero od 1941 roku lecz również potrafił nieźle namieszać we wrogich szeregach. Ciągle nie potrafię rostrzygnąć jednak, który był lepszy .... dlatego ZAPRASZAM :grin: do dyskujsji na temat dwóch "najpopularniejszych" myśliwcach III Rzeszy.

Pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Uważam, że Focke-Wulf Fw 190 był lepszy ponieważ miał świetne właściwości lotnie i prędkość nawet do 610 km/h oraz szerokie podwozie. Miał także możliwość przenoszenia bomb co stawiało go jako jeden z lepszych myśliwców-bombowych. Posiadał również inną od Bf technike zastosowaną w chłodzeniu silnika w Bf była to ciesz, a w Fw powietrze.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Witmann   

Witam ponownie

Posiadał również inną od Bf technike zastosowaną w chłodzeniu silnika w Bf była to ciesz, a w Fw powietrze

Ten argument jest rzeczywiście niezmiernie istotny, jako że uszkodzenie chłodnicy w silniku Bf-a często powodowało wyłączenie go z walki - był to bowiem silnik rzędowy, który pomimo lepszych osiągów był łatwiejszy do uszkodzenia. W przypadku Fw 190 (silnik gwiazdowy) ,tak jak napisał JKM Zygmunt, silnik chłodzony był powietrzem i dodatkowo chronił pilota(stanowił pewnego rodzaju tarczę, która brała na siebie ciosy bez większych zniszczeń).

Odnośnie właściwości lotnych ;) tutaj to dopiero można się nieźle pokłócić, który z tych myśliwców miał lepsze własności.

Czekam na opinie innych.

Pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Odpowiem inaczej: odrzutowy Ar 213

Szczerze mówiąc słyszałem o Ar 232 ale o Ar 213 jeszcze nie.

Pozdrawiam

Nie mogłeś się spotkać, bo z tego co wiem Ar 213 nie istnieje, sprawdzałem to tu i ówdzie i tego modelu nie ma. Mimo wszystko proponuje powrót do dyskusji.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Witmann   

Witam

Mimo wszystko proponuje powrót do dyskusji.

Tylko, że dyskusja jakoś się nie klei :? . Problem w tym, że przy porównywaniu tych dwóch myśliwców należy określić się które wersje porównujemy.

Pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bejdak   

Witam

Problem w tym, że przy porównywaniu tych dwóch myśliwców należy określić się które wersje porównujemy.

Zgadzam się z tymi słowami. Zarówno 109-tka jak i "foka" miały bardzo wiele wersji rozwojowych.

Ponadto należy zwrócić uwagę na fakt, iż oba samoloty miały na ogół różne zadania. Nie twierdzę, że jest to regułą, ale zazwyczaj "Messery" jako maszyny lżej uzbrojone i zwrotniejsze wykorzystywane były do walki z myśliwcami. "Foki" natomiast (uzbrojone w 4 działka i 2 km) przeznaczone były przedewszystkim do walki z alianckimi bombowcami, które obracały niemieckie miasta w gruzy i spisywały się w tej roli znakomicie.

Moim zdaniem więc trudno jest wogóle mówić o jakimś porównaniu, ale sentyment skłania mnie ku 109-tce.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Witmann   

Witam

Bejdak napisał:

Nie twierdzę, że jest to regułą, ale zazwyczaj "Messery" jako maszyny lżej uzbrojone i zwrotniejsze wykorzystywane były do walki z myśliwcami

W sumie racja, tylko właśnie Messery rzeczywiście były raczej skromnie uzbrojone - to jedno działko + 2 km nadawało się raczej tylko do walki z myśliwcami. Zaś czy "Mietki" były zwrotniejsze - być może, ale nie do końca bym się z tym zgodził.

Foki" natomiast (uzbrojone w 4 działka i 2 km) przeznaczone były przedewszystkim do walki z alianckimi bombowcami,

Rzeczywiście Foka była bardziej wszechstronnym samolotem - początkowo "stylizowany" na myśliwiec (w sumie pozostał nim do końca :grin: ) Fw 190 doczekał się wielu wariantów (wersja szturmowa, rozpoznawcza, bombowiec, cieżki myśliwiec).

Nie zgodzę się jednak ze zdaniem, ze Foki wyłacznie przeznaczone są do walki z alianckimi bombowcami - oczywiście Foki A6 i A8 (oczywiście lepiej opancerzone i uzbrojone) wchodziły w skład eskadr szturmowych mających na czelu zwalczania wrogich bombowców, jednak bardziej bym się skłaniał do stwierdzenia że Foki miały walczyć z wrogimi myśliwcami.

Pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bejdak   

Jasne że Foki były myśliwcami, ale jak dla mnie na to miano zasługuje tylko D-9 "Dora" i Ta-152.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Witmann   

Witam

Jasne że Foki były myśliwcami, ale jak dla mnie na to miano zasługuje tylko D-9 "Dora" i Ta-152.

A zwykła Foka już nie ?? Przecież Fw 190 na niskich i średnich pułapach był całkiem skutecznym myśliwce (nie przecze, że Dora i Ta 152H to świetne myśliwce).

Pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Witmann   

Witam

Dla mnie foka zawsze będzie kojarzyć się jako ciężki myśliwiec do zwalczania bombowców

Przepraszam a ile % z ogólnej produkcji Fw 190 zostało ulepszonych do standardu R2 i R8 (dodatkowe opancerzenie chroniące pilota i inne newralgiczne elementy samolotu oraz uzbrojenie składające się 2xMG151 + 2xMK108) - cieżkiego myśliwca ukierunkowanego na walkę z wrogimi bombowcami ?? (szczerze to sam nie wiem).

Tak obładowany Focke Wulf rzeczywiście nie nadawał się do walki z wrogimi myśliwcami (chociażby ze względu na masę i charakterystykę uzbrojenia) jednak był skuteczną bronią przeciwko wrogim B17 i B24.

Dla mnie Foka pozostanie uniwersalnym myśliwcem, którynieźle sprawdzał sie szczególnie na froncie wschodnim (dzięki dużej sile ognia, przyzwoitemu opancerzeniu i całkiem niezłych osiagach na średnich i niskich pułapach).

Pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bejdak   
Dla mnie Foka pozostanie uniwersalnym myśliwcem, którynieźle sprawdzał sie szczególnie na froncie wschodnim (dzięki dużej sile ognia, przyzwoitemu opancerzeniu i całkiem niezłych osiagach na średnich i niskich pułapach).

To kwestia gustu a o gustach się nie dyskutuje.

Co do frontu wschodniego to myśle iż właściwości lotne spitfire'ów i mustangów w porównaniu do migów i jaków wypadają nieco lepiej, więc mamy doczynienia z innymi przeciwnikami dla Fw.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.