Witam,
Tak sie składa, że ponad 10 l. temu napisałem pracę magisterską nt. tych statków (jeśli dobrze pamiętam temat: <<Działania rządu polskiego w sprawie zatrzymania statków "Praca" i "Prezydent Gottwald" na Tajwanie w latach 1953-1955>>).
Wydarzeniom tym pan Ryszard Leszczyński poświęcił także rozdział „Uprowadzeni na Tajwan” w swojej książce "Ginące Frachtowce".
link do jego książki: http://www.oficynamorska.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=606&Itemid=39
W 2009 r., podczas jego przygotowań do II t., miałem przyjemność pomóc mu w uzupełnieniu materiału o tej historii własnie o wiedzę, którą udało mi się zebrać przy pisaniu pracy magisterskiej 10 lat wcześniej. Korzystałem głównie z materiałów archiwum MSZ i AAN (zbiory akt z PZPR, Tow. Ubezp. "Warta", Min. Żeglugi i in.) oraz wspomnienia rodzinne. Wątkiem, którego mi się nie udało potwierdzić był transport broni do KRL-D przez chińskie porty.
Warto podkreslić, że wspomniany Autor książki, dotarł do relacji marynarza/y, którzy z Tajwanu wyjechali w l. 50-tych do USA.
Ciekawa historia, w którą zaangażował się osobiście ówczesny Sekretarz Generalny ONZ Dag Hammarskjöld.