Skocz do zawartości

Pitero

Użytkownicy
  • Zawartość

    9
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

Posty dodane przez Pitero


  1. Teraz rozumiem. Dzięki za wyjaśnienia. Czyli jeżeli zrobiłem wszystko na poziomy 1 - 3 i część / większość rzeczy wymaganych na poziom 4, to dostanę mniej niż 20 a co najmniej 16 punktów, zgadza się?

    to nie dostaniesz maksimum punktów (czyli np. zamiast 4 punktów, dostaniesz np. 1 pkt).

    Ale za ten ostatni poziom - a za trzy poprzednie dostanę maksa (jeśli miałem wszystko to co wymagane na poziomy 1 - 3)? Bo to, czego ja nie zrobiłem, jest w kluczu już na poziomie 4 - czyli ostatnim. Więc fakt, że tego nie zrobiłem, nie przesądza jeszcze że spadnę z poziomu 4 na 3, tylko oznacza, że nie dostanę maksa za poziom 4?


  2. To w takim razie dlaczego na poziomie 4 jest jeszcze tak duży rozrzut - od 16 do 20 punktów?

    Skoro ktoś zrobił wszystko, co jest wymagane na poziom 4, to powinien chyba dostać od razu 20 punktów?

    A jeśli nie zrobił wszystkiego co wymagane na ten poziom, to od razu spada na 15 punktów?

    Po co w takim razie punkty 16 do 19, skoro i tak nikt tyle nie zdobędzie, bo albo dostanie 20 albo 15?!

    B. Wyjaśnij, jakie podobieństwo dostrzega Aleksandra Piłsudska w znaczeniu ideowym tej bitwy i odsieczy wiedeńskiej dla dziejów Europy.

    Bitwa Warszawska 1920 r. - zdaniem Aleksandry Piłsudskiej - stanowiła o powstrzymaniu inwazji Rosji Radzieckiej na Europę. Analogicznie, Odsiecz Wiedeńska. Zadecydowała o powstrzymaniu inwazji Turcji na Europę.

    Podobieństwo w znaczeniu ideowym - obie bitwy zostały stoczone w obronie szeroko pojętej cywilizacji i kultury europejskiej.


  3. Jak tak teraz sobie patrzę na te tematy z matury (po pierwszym szoku), to dochodzę do wniosku, że znacznie bardziej wolę te moje Przyczynki do dziejów. Z dziejów narodów Kaukazu, Nadczarnomorza. Krymu, Moskwy i Polski Ibrahima Ben Aliego... może i miejscami nudne... ale jednak historii gospodarczej nigdy nie rozumiałem za bardzo, chociaż planuję za jakiś czas zrozumieć... A tam ogólny plan dzieła zrozumiały... naprawdę, układający matury po raz kolejny mnie zaskoczyli... prędzej chyba prof. Rachuba znudzi się kolejnymi wydawnictwami źródłowymi, niż oni przestaną wymyślać coraz ciekawsze tematy. Nie wiem skąd biorą pomysły, ale jeśli są one efektem jakichś środków wspomagających, to ja też chcę takie tongue.gif

    Co ciekawe - moja nauczycielka od historii przewidziała, że w tym roku będzie temat gospodarczy.

    W poprzednich latach zawsze były tematy polityczne.

    Szkoda tylko, że jej nie uwierzyłem. :huh:

    Ale mimo wszystko tak się akurat składa, że lubię historię gospodarczą (przynajmniej ten okres).


  4. Moim zdaniem jednak o jakobinach. Ja napisałem coś takiego: "o rewolucjonistach francuskich, najprawdopodobniej o jakobinach".

    Bo z tego co pamiętam to tam była mowa o Kościuszce - więc około 1794 roku, w każdym razie już po II rozbiorze - a wtedy była dyktatura jakobinów we Francji.

    PS:

    A czy ktoś jest w stanie odpowiedzieć na moje pytanie o wypracowanie na poprzedniej stronie?


  5. Na początek to lepiej kup sobie dobre repetytorium i załatw sobie (można wypożyczyć z biblioteki szkolnej, od nauczyciela, itp.) kilka różnych podręczników (z różnych wydawnictw), bo żeby w ogóle czytać lektury na jakiś temat, najpierw powinieneś znać ogólny zarys tego tematu. Lektury są do utrwalenia i wgłębienia się w temat - na maturze pytania nie są aż tak szczegółowe, a całej historii w stopniu szczegółowym nie przerobisz, bo w takim stopniu nie znają całej historii nawet zawodowi historycy.

    Przykładowo książka pt. "Agresja 17 września 1939" jest moim zdaniem na maturę całkowicie bezużyteczna - zbyt wąski temat, żeby mógł pojawić się kiedykolwiek na maturze - nawet rozszerzonej.

    Wiem co mówię bo już mam kilka próbnych i prawdziwą (pisałem ją w dniu dzisiejszym) za sobą.

    Lektury czytaj na początek z okresu, który Cię najbardziej interesuje - kiedy (jeśli) rozwiniesz w sobie zainteresowania historyczne, możesz zacząć bardziej dogłębnie studiować inne zagadnienia.

    Aha - i jeszcze się chyba nie zdarzyło, żeby na maturze był temat z historii powszechnej...

    Jeszcze jedno - nie lekceważ zagadnień gospodarczych!

    Pamiętaj też, że w repetytoriach i podręcznikach jest zawsze dużo błędów (jeśli je zauważasz w trakcie czytania - to bardzo dobrze).

    Niestety w szkole używamy podręcznika z wyd. nowa era panów Leszka Mrozewicza i Roberta Śniegockiego, który niezbyt mi pasuje no, ale cóż zrobić.

    Bo niektóre podręczniki są tak napisane, że człowiek zasypia w trakcie ich czytania - na szczęście nie wszystkie. Dlatego dobrze jest mieć parę różnych z każdej epoki - na pewno chociaż jeden z każdej epoki będzie pasował.


  6. Ja też cyrylica - to po pierwsze (skoro cyrylica to po powstaniach listopadowym i styczniowym).

    Po drugie - myślałem o strojach, ale ostatecznie napisałem, że w Warszawie w I połowie XIX wieku nie było kolei konnej (na słupie był napis - stacja kolei konnej).

    I z tego co teraz sprawdziłem, to chyba dobrze:

    http://www.warszawa1939.pl/strona_bez.php?kod=tramwaje_konny

    Ale charakterystyczne stroje na pewno też by pasowały.


  7. Witam wszystkich!

    Mam b. ważne pytanie odnośnie tegorocznego wypracowania maturalnego z historii - zwłaszcza do osób kompetentnych w tym zakresie.

    Czy jeśli praca spełnia wszystkie kryteria na poziom 4 (16 - 20 pkt), ale nie ma w niej odwołania do historiografii, to czy automatycznie spada na 15 pkt (poziom 3), czy przykładowo otrzymuje 18 - 17 pkt za brak odwołania do historiografii?

    Pozdrawiam, z góry dzięki za odpowiedzi.

    PS:

    Mnie osobiście oba tematy bardzo podpasowały - wybrałem temat z XVI - XVII wieku (mniej obszerny - zostało mi 1,5 godziny na napisanie pracy - to nie jest dużo) i sądzę, że przedstawiłem wszystko wyczerpująco. Wykorzystałem całe dostępne miejsce. Ale zapomniałem o odwołaniu do historiografii. :huh:

    Jeśli chodzi o test - wszystkie zamknięte mam dobrze, nie wiem jak z otwartymi typu interpretacja karykatury ze Stalinem i gospodarką socjalistyczną / centralnie sterowaną i ten obrazek z XIX-wiecznej Warszawy - tego nigdy do końca nie wiadomo.

    A wy co napisaliście w tym zadaniu z obrazkiem z Warszawy z II połowy XIX wieku?

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.