Martinus

Użytkownicy
  • Zawartość

    211
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

O Martinus

  • Tytuł
    Ranga: Starszy wykładowca
  • Urodziny

Poprzednie pola

  • Specjalizacja
    Inna

Kontakt

  • Strona WWW
    http://

Informacje o profilu

  • Płeć
    Mężczyzna
  • Lokalizacja
    Kraków
  1. Czesi to już nie "ta" reprezentacja co kilka(naście) lat temu. Losowanie oczywiście bardzo dobre, aczkolwiek biorąc pod uwagę to, że Smuda od 2 lat ćwiczył taktykę pod kątem gry z kontry to może teraz odbić się to czkawką.Chyba nikt nie sądzi, że Grecy się na Nas rzucą
  2. Swego czasu na sąsiednim portalu brałem udział w dość ostrej dyskusji na ten temat: http://www.historycy.org/index.php?showtopic=40761&st=15 Jak widać wszystko zależy od interpretacji.Jednych pewne poszlaki przekonują innych nie...
  3. Również chciałbym złożyć wszystkim użytkownikom życzenia zdrowych i spokojnych świąt Bożego Narodzenia a także udanego Nowego Roku.Szczególnie słowa te kieruję do Koleżanki Fodele
  4. Proces ma to do siebie, że jest rozciągnięty w czasie... Nie znam żadnego polityka, który jej nie posiada... Skądś jednak ta wielka armia i władza musiała się wziąć.Zasada "Deus ex machina" tutaj raczej się nie sprawdza... Według niektórych istnieje również prawdopodobieństwo, że Piramidy wybudowali kosmici.Problem leży w materiale dowodowym, którego nie posiadasz. Znowu jakieś rozmyte zdania.Z jakiej niby racji wszystkich ludzi na ziemi?... Kolejna bzuroteza bez oparcia źródłowego.Swoją drogą kto twierdzi, że był jeden Bóg?... Jak wyżej Ja ze swojej strony polecałbym przede wszystkim "Egipt.Anatomia cywilizacji" Kempa.
  5. To znaczy tak jak pisałem uważam, że z tematyki bitwy pod Kadesz można było wycisnąć zdecydowanie więcej, zwłaszcza o ile dobrze pamiętam zabrakło szerszego wykorzystania źródeł hetyckich.Co do tłumaczenia tego nie oceniam gdyż po polsku nie czytałem - jak będzie okazja to zaglądnę
  6. Tak jest, przy czym tak jak wzmiankowałem taką sytuację mamy dopiero od Starego Państwa.W okresie wczesnodynastycznym o czym pisałem akcenty podkreślające boskość władcy wydają się być nawet jeszcze wyraźniejsze. Generalnie jednak oczywiście całkowicie podpisuję się pod tym co napisałeś
  7. Problem w tym, że tak jak napisałem te dwie jednostki się za nic w świecie nie zazębiają - no chyba, że weźmiemy pod uwagę także kulturę helladzką.Między zanikiem KPDz a powstaniem kultury mykeńskiej jest ponad 100 lat różnicy. Natomiast w tej pracy podrzuconej przez Secesjoniastę o samych Lechovicach nie ma nic, jest za to enigmatyczna informacja za C.du Gardin o jakiś związkach KPDz (przynajmniej na zachodzie) z eksportem bursztynu. Niestety w tym zakresie nic więcej pomóc nie jestem wstanie...
  8. Różnica pomiędzy wydawaniem opinii a wydawanie opinii na podstawie współczesnej miary jest jaskrawo widoczna... Muszę Cię zmartwić, ale Twój sprzeciw nic tu nie da, tak samo jak nic nie da płacz nad rozlanym mlekiem.
  9. Nie odniosłeś się merytorycznie do żadnego stwierdzenia, które napisałem w swoim poprzednim poście a teraz kolejny raz wypisujesz te same anachroniczne bzdurotezy.Faraon co jasno pokazałem był uważany za Boga i na tym tę dyskusję można zakończyć.Założenia grobowe to przede wszystkim świątynie kultu.Chować sobie mogli co chcieli i co im pasowało gdyż taka była wiara Egipcjan - nie ma wątpliwości, że święty byk był uważany za Boga - hipostazę Apisa a wyposażenie grobowe oczywiście również otrzymywał. Zresztą patrzenie na wierzenia Egipcjan pod kątem człowieka żyjącego w XXI wieku jest absurdalne a Ty to czynisz co automatycznie powoduje, że cały ten temat jest również absurdalny.
  10. Każdym kolejnym swoim postem udowadniasz, że Twoja wiedza o starożytnym Egipcie jest wyjątkowo nikła by nie powiedziec, że żadna... Nie znasz prawie na pewno ani pracy profesora Ciałowicza dotyczącej początków cywilizacji egipskiej ani B.Kempa, który przedstawia teorię dotyczącą ewentualnego istnienia kultu centralnego w okresie wczesnodynastycznym.Wniosek wydaje się byc jeden - w przeciwieństwie do chociażby Bliskiego Wschodu główną budowlą w tym okresie w Egipcie jest nie świątynia a grobowce.Pokazuje to (co potwierdzają jednocześnie dane archeologiczne), że kult centralny jest późniejszy.Wystarczy też zresztą zobaczyc na imiona horusowe władców z II Dynastii - np Nebra/Nebere - "Pan Słońce" czy wg Schneidera nawet "Pan i Bóg Słońce" lub też Nineczer - "Ten Pan (Bóg)" Dopiero na przełomie IV i V Dynastii rozpoczyna się okres dominacji kapłanów heliopolitańskich.Wcześniejsza ideologia wydaje się byc jednak oczywista - to król był nad Bogiem. Co gorsze nie znasz także właściwego przeznaczenia Piramid wypisując bzdury, które kwestionują jakikolwiek sens dalszej dyskusji.Na tym więc zakończę...
  11. Moje pytanie nie było bezzasadne bo Lechovice są stanowiskiem wielokulturowym.W samym neolicie i brązie plączą się tam kultury począwszy od KPDz po horakowską już ww wczesnej epoce żelaza.W związku z tym jesteś pewna w jakim kontekście wystąpiły owe paciorki i czy na pewno były związane a) z KPDz b) z k mykeńską (jako import) Problem polega na tym, że chronologicznie te dwie jednostki się nie zazębiaj.Zdecydowanie lepiej pasowałaby (przynajmniej do wczesnych faz kultury mykeńskiej) kultura unietycka, która na tym stanowisku też występuje. Co do zaś relacji pomiędzy KPDz a bursztynem.Ta tematyka jest mi odległa, więc musiałbym to sprawdzić dokładniej, niemniej wydaje mi się to bardzo wątpliwe.KPDz to jednostka, która swoim zasięgiem objęła znaczne obszary kontynentu przy czym śladów ich osad mamy wyjątkowo niewiele co każe przypuszczać (w połączeniu z ich wielką mobilnością), że mamy do czynienia z osobami preferującymi koczowniczy czy może raczej pół-koczowniczy tryb życia.
  12. To znaczy musiałbym porobic zdjęcia i Ci je przesłac - nie widzę problemu Ani Bouzka ani Izaka w Internecie nie ma - zwłaszcza ten pierwszy jest praktycznie nieosiągalny poza paroma bibliotekami w kraju. W tym doktoracie na który dał namiar Secesjonista jak widzę też jest trochę informacji. Masz też w końcu ten artykuł H.Catling w Antiquity "A new bronze sword from Cyprus" gdzie został dokonany podział typologiczny tych mieczów, chociaż szczerze mówiąc ja go niestety nie czytałem. Jeszcze jedno: mam też zdjęcia artykułu N.Sandars w AJA "Later aegan bronze swords" Autorka dokonuje podziału typologicznego mieczów mykeńskich, niemniej na marginesie wspomina też o Naue II, które to wyraźnie wpłynęły na ostatnie mykeńskie egzemplarze.
  13. Ale ta granica to chyba 16 lat a nie 17 - chociaż głowy (ani niczego innego) uciąc sobie nie dam. Generalnie jednak ja tutaj jestem konserwatystą - tradycji się nie zmienia
  14. Nie wiem dlaczego od 17? Albo od 16 (co moim zdaniem jest za wcześnie) albo zostawic 18...