Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Kadrinazi

Desert Mounted Corps 1917-1918

Recommended Posts

Obiecałem że się zacznę udzielać, więc pora na to -_-

Moja ulubiona jednostka z okresu Wielkiej Wojny, Pustynny Korpus Konny, działał na Synaju i w Palestynie w latach 1917-1918. Początkowo jako Pustynna Kolumna, od sierpnia 1917 roku jako korpus. W jego skład wchodziły formacje australijskie, nowozelandzkie i brytyjskie, co ciekawe - był to pierwszy korpus armii imperialnej dowodzony przez Australijczyka (gen. Henry Chauvel).

Skład korpusu w 1917 roku:

- Anzac Mounted Division (1st, 2nd Austrialian Light Horse Brigades, New Zealand Mounted Rifles Brigade, i British 22nd Yeomanry Brigade)

- Imperial Mounted Division (3rd i 4th Austrialian Light Horse Brigades, British Yeomanry 5th i 6th Mounted Brigades) - dywizja niedługo po utworzeniu zmieniła nazwę na Australian Mounted Division

- Dodatkowo w czerwcu 1917 roku utworzono Yeomanry Mounted Division (6th, 8th i 22nd Yeomanry Brigades), znaną też jako British Yeomanry Division.

- The Imperial Camel Corps - jednostka na wielbłądach, składająca się z 4 batalionow (1 i 3 austrialijskie, 2 brytyjski, 4 australijsko-nowozelandzki)

Skład korpus w połowie 1918 roku:

- Australian Mounted Division

- The Imperial Camel Corps zredukowany do jednego batalionu

- 4 i 5 (hinduskie) dywizje kawalerii

Oprocz brygad kawaleryjskich w skład korpusu wchodziło kilka baterii RHA (artylerii konnej), oddział samochodow pancernych i 7 Patrol lekkich wozow (tłumaczenie własne - 7th Light Car Patrol)

Jednostka słynna przede wszystkim dzięki szarży pod Beersheba, ale nie zapominajmy, że oddziały korpusu walczyły w wielu innych bitwach:

Romani, Magdhaba, Rafa, I, II i III bitwa o Gazę, Megiddo

Share this post


Link to post
Share on other sites
redbaron   

Dzięki za OdeB Michale -_-

Dla mnie są znani Berszeby (dzięki "Lekkiej Kawalerii") oraz Megiddo - bo tam o mały włos złapaliby (w piżamie!)

tureckiego marszałka Ottona Liman von Sandersa, który cudem zwiał, gdy akurat zajmowano budynek w odległości kilkuset metrów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 Patrol lekkich wozow (tłumaczenie własne - 7th Light Car Patrol)

To był pododdział składający się z samochodów osobowych oraz motocykli. Co ciekawe, w autach należących do tej jednostki montowano często jeden, bądź dwa km-y, tak że automobil mógł jednocześnie przemieszczać się i prowadzić ogień.

Co się tyczy elementów czysto kawaleryjskich rzeczonego korpusu, to na uwagę zasługuje perfekcja jaką konnica wypracowała sobie we współdziałaniu z samochodami pancernymi.

Pozdrawiam!

Share this post


Link to post
Share on other sites
To był pododdział składający się z samochodów osobowych oraz motocykli. Co ciekawe, w autach należących do tej jednostki montowano często jeden, bądź dwa km-y, tak że automobil mógł jednocześnie przemieszczać się i prowadzić ogień.

Dzięki za informacje - poszukałem w necie i znalazłem rysunek takiego cacka wraz z odpowiednią stroną

http://hegewisch.net/blindkat/lrdg/lcp.html

Share this post


Link to post
Share on other sites
redbaron   

Wygląda nieźle :wink: Mam wrażenie, że to protoplasta amerykańskich jeepów z drugiej wojny światowej. Ale to tylko takie luźne skojarzenie.

Macie jakieś informacje na ile te samochody radziły sobie w terenie? Czy były mocno przywiązane do dróg? Niemcy w swoich regulaminach z początku lat dwudziestych wskazywali na przywiązanie do dróg jako poważną wadę wszelkich jednostek zmotoryzowanyc, stąd moje pytania.

Share this post


Link to post
Share on other sites
redbaron   

Z opisu wynika również, że stały się prekursorami Long Range Desert Group - słynnych jednostek rozpoznawczych z II wojny światowej. A fakt, że pomysł został ponownie wykorzystany przemawia za tym, że i w I wojnie światowej się sprawdzily :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niemcy w swoich regulaminach z początku lat dwudziestych wskazywali na przywiązanie do dróg jako poważną wadę wszelkich jednostek zmotoryzowanyc, stąd moje pytania.

Najwyraźniej doświadczenia Francuzów, Brytyjczyków i Amerykanów były odmienne od niemieckich. :wink:

na ile te samochody radziły sobie w terenie? Czy były mocno przywiązane do dróg?

Jak już napisał Kolega Kadrinazi, to odpowiednio użyte ( tzn. zgodnie z założeniami podstawowymi i stosownie do możliwości) radziły sobie całkiem nieźle, zwłaszcza gdy działały jako wsparcie wozów pancernych. W ogóle sukcesy Brytyjczyków z wykorzystaniem na Froncie Palestyńskim dużych grup konno-zmotoryzowanych były spore, chociażby ze względu na słaby stopień mechanizacji Armii Tureckiej.

Pozdrawiam!

Share this post


Link to post
Share on other sites
redbaron   
Najwyraźniej doświadczenia Francuzów, Brytyjczyków i Amerykanów były odmienne od niemieckich. :wink:

Nie pamiętam gdzie dokładnie o tym czytałem, ale np. F.u.G. podaje, że samochody pancerne [strassenpanzerwagen] mogą się poruszać tylko po drogach lub twardym terenie.

Generalnie z chęcią podyskutuję na temat doświadczeń z użycia broni pancernej w I wojnie światowej w oddzialnym wątku.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nie pamiętam gdzie dokładnie o tym czytałem, ale np. F.u.G. podaje, że samochody pancerne [strassenpanzerwagen] mogą się poruszać tylko po drogach lub twardym terenie.

Nie za bardzo jestem zorientowany jeśli chodzi o stronę niemiecką, ale Alianci używali pancerek także poza drogami o twardej nawierzchni-nierzadko w terenie skrajnie trudnym. Co ciekawe, to te wozy sobie całkiem nieźle radziły.

Ps. Mój avatar jest w pewnym sensie związany z tym tematem. :wink:

Pozdrawiam!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.