Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
gregski

Piraci - cicha wojna u wybrzeży Somalii

Rekomendowane odpowiedzi

harry   

Seabourn Conspiracy

Tu jest więcej informacji, Groves został zwolniony i dopiero potem zaczął skarżyć firmę :)

Plus fajna mapka, plus fajny filmik !

Edytowane przez harry

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   
Jakie jest ryzyko uszkodzenia statku handlowego z RPG ?

Od 1994 roku pracuję tylko na tankowcach i moim zdaniem ten rodzaj statków jest całkiem odporny na RPG. Są raczej małe szanse na jakieś poważniejsze uszkodzenie statku pojedynczym strzałem. Oczywiście przy odrobinie pecha może jednak dojść do tragedii.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   

To się nazywa pech:

Samho-run tanker hijacked

A Norwegian-owned tanker operated by South Korea's Samho Shipping has been hijacked by pirates in the Indian Ocean on Saturday.

Numerous sources indicate that the 19,900-dwt chemical carrier Samho Jewelry (built 2001) was hijacked in the north-eastern part of the Arabian Sea near India.

Seizure of the Malta-flagged vessel is a bitter blow for operator Samho which saw one of its owned VLCCs hijacked in the region in April and only freed in November after payment of a $9m ransom.

The Samho Jewelry, which is owned by Norway's ABG Sundal Collier, is said to have come under attack some time after 09:00 local time on Saturday. Its 21 crew is said to comprise 11 Myanmarese, two Indonesians and eight South Koreans.

A naval fly-over was conducted on Saturday afternoon which confirmed the ship was under the control of pirates. When pirates hijack a ship they regularly parade all the crew members onboard to prove to onlooking naval assets that the ship has indeed been taken.

Counter-piracy task force EU NAVFOR later confirmed the seizure and said the ship was not registered with either the Maritime Security Centre (Horn of Africa) or the UK Maritime Trade Operations (UKMTO).

Samho Shipping's 319,400-dwt tanker Samho Dream (built 2002) was snatched in the Somali Basin on 4 April and only released on 6 November. A ransom of between $9m and $9.5m is said to have been paid reflecting the high value of the ship and its full cargo of crude.

Nie wiem zdajecie sobie sprawę ale ostatnio odbieramy następny komplet mapek dla oceanu Indyjskiego. Takie same jak mapki pogody tylko przychodzą nie co 12 godzin a co 2-3 dni i zamiast izobar naniesione są linie ukazujące przewidywane niebezpieczeństwo ataku piratów. Według ostatniej podwyższone ryzyko panuje na południowy wschód od cieśniny Ormuz. Najbezpieczniej jest na wschód od Madagaskaru.

Jeśli ktoś w najbliższych dniach wybiera się w te strony to proszę to wziąć pod uwagę.

Wygląda na to ze musimy ponownie nauczyć się żyć ze zjawiskiem piractwa.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   

Dzisiaj przyszło coś takiego:

Somali Pirates 'Helped By International Brokers'

According to the South Korean Coast Guard, investigators have discovered that the pirates who hijacked a Korean-flagged vessel last month worked with the help of various international brokers. The pirates apparently set sail in a 40-50 tone mothership to reach the area where they hijacked the vessel, some 2,000km off Somalia. The hijack was aided by various channels including a broker who provided the vessel's route, investigators said. The boatswain of the hijacked vessel confirmed that two or three of the thirteen Somali pirates who hijacked his vessel had previously been involved in hijacking another Korean tanker. Their leader, he said, frequently exchanged information with brokers via satellite phone. According to the crew, the pirates were heavily armed with rifles, a rocket launcher and a machine gun, leading investigators to believe that pirates carry on a lively business with arms dealers. Investigators plans to announce the outcome of their nine-day questioning in a press briefing early next week, after which the five pirates and investigation records will be handed over to prosecutors

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Smardz   

Ciekawie. Dopóki zainteresowane podmioty nie zaczną podejmować środków realnie zwalczających piractwo, będziemy świadkami wzrastającej bezczelności piratów.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ciekaw jestem kolego gregski co tam w waszym światku mówi się o programie konwojowania statków u wybrzeży wschodniej Afryki - Convoy Escort Programme?

Lloyds of London we współpracy z armatorami i niektórymi rządami proponuje stworzyć prywatną flotyllę konwojową złożoną z ok. 18 uzbrojonych łodzi patrolowych, z szybkimi pontonami na pokładzie i mniej więcej dwunastoosobowymi załogami. CEP ma być monitorowany m.in. przez Royal Navy i inne marynarki wojenne.

Co istotne załogi będą miały pełne prawa użycia broni.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   

No wiesz, tylko, że piraci w tej chwili grasują po całym Oceanie Indyjskim! Ostatnie ataki odnotowano niedaleko wybrzeża indyjskiego. Nie da się zaprowadzić systemu konwojów na taka skalę.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Toteż dokładnie - jak napisałem, to dotyczy jedynie jednego newralgicznego kawałka Afryki.

RPA według IOL News chce zabezpieczyć rejon kanału Mozambickiego wysyłając fregatę "Mendi" wraz z okrętem logistycznym "Drakensberg".

Może Indie, które forsują właśnie rozbudowę swej floty zdecydują się na podobne kroki celem zabezpieczenia najważniejszych SLOC?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   

No tak tylko, ze teraz "newralgiczne" jest pół oceanu. Konwoje przez Zatokę Adeńską to stara sprawa. Miałeś być o określonej porze w określonym miejscu, aby przejść ten akwen w towarzystwie okrętu wojennego, Statki zjawiały się regularnie. Navy rzadziej.

Większość marynarzy uważa, że gro działań to działania pozorne i tak naprawdę to piratom należy się dobierać do tyłka na lądzie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Kilka sukcesów w ostatnim miesiącu zanotowano:

- holenderska piechota morska z pokładu fregaty "Tromp" odbiła w Zatoce Adeńskiej(3 kwietnia) irański statek

- amerykańscy komandosi u wybrzeży Omanu z niszczyciela "Bulkeley" odbili japoński tankowiec "Guanabara"

- jednostka antyterrorystyczna ZEA we współpracy z V Flotą Amerykańską odzyskali tankowiec "Arrilah-1", którego kapitanem był Polak.

Dla ciekawych:

http://www.rnw.nl/afrique/article/un-navire-n%C3%A9erlandais-fait-le-m%C3%A9nage-dans-l%E2%80%99oc%C3%A9-indien

Edytowane przez secesjonista

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

W Gdyni odbyło się swego czasu seminarium naukowe zorganizowane przez "Przegląd Morski" pt. "Stan i perspektywy bezpieczeństwa morskiego RP", gdzie między innymi dyskusja toczyła się wokół problemu współczesnego piractwa i zapewnienia drożności szlaków komutacyjnych.

Szeroko komentowano, skuteczny, acz nie mieszczący się raczej w zachodnich standardach pomysł zastosowany przez Rosjan.

Po zaatakowaniu ich jednostki Rosjanie wystawili piratów w łódce 400 km od brzegu... zapominając pozostawić im żywność i wodę.

W efekcie zainteresowanie; pośród piratów; statkami rosyjskimi w tym rejonie drastycznie spadło.

:(

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Regulacje prawa morskiego zabraniają przechowywania i przebywania osób uzbrojonych na pokładzie jednostek handlowych, różnorakie rezolucje i konwencje to powtarzają.

Stąd kiedy 5 listopada 2005 r. piraci próbowali przejąć luksusowy Seabourn Spirit podążający z Aleksandrii do Mombassy w Kenii, ochrona będąca na pokładzie nie mogła użyć do obrony żadnej broni. Zatrudnieni w tym charakterze żołnierze z regimentu Ghurków używali jedynie LRAD - i to skutecznie (pierwszy opisany przypadek użycia na morzu przez jednostkę cywilną)

Czy Morskie Towarzystwa Asekuracyjne lub Armatorzy , próbują działać na rzecz dokonania zmian w Prawie Morskim , które doprowadziłyby do faktycznej możliwości samoobrony zagrożonych aktami piractwa jednostek handlowych czy pasażerskich , np :

przez wprowadzenie na pokład uzbrojonych agentów ochrony , lub tez przeszkoleniu i uzbrojeniu części załogi ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
STK   

A jak wygląda ochrona takiego wielkiego tankowca-kontenerowca? Czy nie byłoby taniej dla armatorów zrobić z nich pływające fortece zdolne do odparcia piratów?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Byłoby taniej i pewnie skutecznej, atoli kolega STK nie zwrócił uwagę, że obecne prawo morskie tego zabrania.

Toteż nie ma mowy o fortecach, zdawało mi się, że ten aspekt jest dla wszystkich oczywisty.

;)

Edytowane przez secesjonista

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   

Nawet jeśli prawo pozwalałoby na uzbrajanie załóg to problemem pozostaje przeszkolenie marynarzy. Trudno sobie wyobrazić sytuację w której na statek przywozi się skrzynkę "giwer" i skrzynkę "patronów" mówiąc "Mata i w razie Niemca strzelajta".

PS.

A wyobrażacie sobie, że do New Yorku przypływa statek z pakistańską załogą uzbrojoną po zęby...?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.