Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
Don Pedrosso

Żołnierze, którzy nie dotarli na czas

Recommended Posts

Co stało się z tymi, którzy nie pojawili się przed Godziną W na punkcie zbornym swojego oddziału, z różnych powodów? Co wtedy robili, czy tworzono specjalne oddziały, czy też dołączali do innych już istniejących?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   
Co wtedy robili, czy tworzono specjalne oddziały, czy też dołączali do innych już istniejących?

Różnie, dołączali do innych oddziałów jako uzupełniania (o ile mnie pamięć nie myli, w taki właśnie sposób "Czata" po dozbrojeniu się powiększyła się), tworzono także nowe oddziały, jak choćby w przypadku "Chrobrego II". W każdym bądź razie szukali możliwości walki, jak nie w swoim oddziale, to w innym. Przypadek czegoś takiego mamy w "Kolumbach", gdzie bodajże "Czarny Olo", po tym jak nie zdążył na koncentrację oddziału, walczy w Śródmieściu, aby potem dołączyć z powrotem do macierzystej jednostki.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wolf   
Różnie, dołączali do innych oddziałów jako uzupełniania (o ile mnie pamięć nie myli, w taki właśnie sposób "Czata" po dozbrojeniu się powiększyła się), tworzono także nowe oddziały, jak choćby w przypadku "Chrobrego II". W każdym bądź razie szukali możliwości walki, jak nie w swoim oddziale, to w innym. Przypadek czegoś takiego mamy w "Kolumbach", gdzie bodajże "Czarny Olo", po tym jak nie zdążył na koncentrację oddziału, walczy w Śródmieściu, aby potem dołączyć z powrotem do macierzystej jednostki.

Znaczna część tych żołnierzy była już stracona dla powstania i nie wzięła w nim czynnego udziału-jak np większość żołnierzy Obwodu Praga czy znaczna część żołnierzy Obwodów Wola i Ochota .

Z batalionu Zośki np nigdy już nie dołączyła do powstańców obecna na poprzedniej lipcowej koncentracji dobrze uzbrojona drużyna z podwarszawskiej Radości z dwoma erkaemami -tam 1 VIII już był front.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   
Znaczna część tych żołnierzy

Przez takie stwierdzenie rozumiem, że masz jakieś konkretne dane liczbowe na ten temat ;) ?

Z batalionu Zośki np nigdy już nie dołączyła do powstańców obecna na poprzedniej lipcowej koncentracji dobrze uzbrojona drużyna z podwarszawskiej Radości z dwoma erkaemami -tam 1 VIII już był front.

Ooo, z "Zośki" to chyba nie oni jedyni nie dołączyli do oddziału. Przecież II i III pluton z 3. kompanii nie zdołały dołączyć do oddziału. Zamiast tego II dotarł do Lasów Chojnowskich, gdzie dołączył do innych oddziałów Okręgu Warszawa AK, walcząc razem z nimi aż do końca Powstania, a III w części (drużyna Wojciecha Lewandowskiego "Kraka" i pojedynczy żołnierze z innych drużyn), walczył na Starym Mieście, w ramach Zgrupowania "Róg". Po przyjściu "Zośki" na Stare Miasto, dołączyli do niej.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wolf   
Znaczna część tych żołnierzy
Przez takie stwierdzenie rozumiem, że masz jakieś konkretne dane liczbowe na ten temat ;) ?

Tak-WIĘKSZOŚĆ żołnierzy Obwodu Praga w ogóle nie wzięła udziału w PW.W dniu 1 VIII przystąpiło do walki około 40 % bardzo słabo uzbrojonych żołnierzy obwodu zas do 3 VIII walki tam wygasły-de facto powstanie na Pradze skończyło się po 12 godzinach walki,w nocy z 1/2 zmobilizowani powstańcy w większości rozproszyli się zas Niemcy zauważyli na Pradze akcje dywersyjne-ale w ogóle nie zauważyli powstania na Pradze..

Co do Woli i Ochoty-znaczna część żołnierzy tych obwodów nie stawiła się 1 VIII-zaś wobec rozpoczętego 2 VIII przeciwuderzenia niemieckiego na Woli i wyjścia większości powstańców z Ochoty-niezmobilizowani 1 VIII w większości dzielili los ludności cywilnej swoich dzielnic wraz z nią mordowani i wypędzani do Pruszkowa.

Z batalionu Zośki np nigdy już nie dołączyła do powstańców obecna na poprzedniej lipcowej koncentracji dobrze uzbrojona drużyna z podwarszawskiej Radości z dwoma erkaemami -tam 1 VIII już był front.
Ooo, z "Zośki" to chyba nie oni jedyni nie dołączyli do oddziału.

Oczywiście -ale chodziło mi o tę grupę żołnierzy która w ogóle nie wzięła udziału w PW.

Przecież II i III pluton z 3. kompanii nie zdołały dołączyć do oddziału. Zamiast tego II dotarł do Lasów Chojnowskich, gdzie dołączył do innych oddziałów Okręgu Warszawa AK, walcząc razem z nimi aż do końca Powstania, a III w części (drużyna Wojciecha Lewandowskiego "Kraka" i pojedynczy żołnierze z innych drużyn), walczył na Starym Mieście, w ramach Zgrupowania "Róg". Po przyjściu "Zośki" na Stare Miasto, dołączyli do niej.

Oni w PW wzięli udział a część połączyła się pózniej z jednostką macierzystą.

Ale większość zaprzysiężonych w obwodach VI i VII(Praga i powiat warszawski)żołnierzy Okręgu Warszawskiego AK w ogóle nie wzięła czynnego udziału w PW/Burzy zaś w niektórych rejonach tych obwodów(np rejon Rembertów czy rejon Otwock )w ogóle nie rozpoczęto akcji zbrojnej.

A owi zaprzysiężeni i ich broń liczą sie w statystykach ludzi i uzbrojenia okręgu podobnie jak tę drużynę z Radości liczyło się w przedpowstaniowych statystykach ludzi i uzbrojenia(m.in 2 erkaemy)Batalionu "Zośka"...

Obwód Praga i niemal całe jego uzbrojenie był definitywnie stracony dla PW juz 3 VIII a większość ludzi i broni-już 1 VIII.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   
Co do Woli i Ochoty-znaczna część żołnierzy tych obwodów nie stawiła się 1 VIII

Ale to wiem. Te dane są dość powszechnie dostępne. Chodzi mi tutaj natomiast, o dane dotyczące żołnierzy, którzy nie stawili się na mobilizacji 1 sierpnia, i później już nie dołączyli do Powstania.

Oczywiście -ale chodziło mi o tę grupę żołnierzy która w ogóle nie wzięła udziału w PW.

A pamiętasz może, która to była grupa konkretnie?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wolf   
Co do Woli i Ochoty-znaczna część żołnierzy tych obwodów nie stawiła się 1 VIII
Ale to wiem. Te dane są dość powszechnie dostępne. Chodzi mi tutaj natomiast, o dane dotyczące żołnierzy, którzy nie stawili się na mobilizacji 1 sierpnia, i później już nie dołączyli do Powstania.

Większość zaprzysiężonych żołnierzy okręgu z Obwodu VI i VII(wyłączajac rzecz jasna rejon Młociny-grupę Kampinos ) i znaczna część żołnierzy z obwodów Wola i Ochota nie stawiła się na koncentracji w dniu 1 VIII i pózniej już nie dołączyła do powstania w związku z sytuacją w tych dzielnicach/obwodach .

Oczywiście -ale chodziło mi o tę grupę żołnierzy która w ogóle nie wzięła udziału w PW.
A pamiętasz może, która to była grupa konkretnie?

Piszę w tej chwili z pamięci-dobrze uzbrojona drużyna z "Zośki" z podwarszawskiej Radości posiadająca m.in 2 erkaemy).Informacji jestem pewny natomiast nie pamiętam z której byli kompanii-rozkaz o godzinie W do nich nie dotarł bo nie mógł dotrzeć tam już była linia frontu .Natomiast wśród żołnierzy Kedywu zamieszkałych w Warszawie też przecież nie było 100% frekwencji i udziału w PW.

Zresztą żeby tylko wśród nich-przecież pułkownika "Wachnowskiego"zastępcę dowódcy okręgu i pózniejszego dowódcę Grupy Północ wybuch PW zaskoczył w lokalu konspiracyjnym(nie został poinformowany o godzinie "W")zaś wyższy oficer KG AK(fakt wyłączony przez "Bora")pułkownik Bokszczanin na odgłos palby sądził poczatkowo że to jakaś akcja AL/podziemia komunistycznego -w ogóle nie został poinformowany o rozpoczęciu PW.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   
Piszę w tej chwili z pamięci-dobrze uzbrojona drużyna z "Zośki" z podwarszawskiej Radości posiadająca m.in 2 erkaemy).Informacji jestem pewny natomiast nie pamiętam z której byli kompanii-rozkaz o godzinie W do nich nie dotarł bo nie mógł dotrzeć tam już była linia frontu.

Już mam: drużyna z IV plutonu 1. kompanii. Tak przynajmniej podaje Anna Borkiewicz-Celińska. I tutaj mam problem. Otóż dowódcą pierwszej drużyny, był Henryk Deminet "Miś". Brał on udział w walkach o Gęsiówkę 5 sierpnia. Dowódcą drugiej był Stefan Lewandowski "Sten". On z kolei zginął 8 sierpnia na Ostroroga róg Tatarskiej. Czyli obaj walczyli w Powstaniu. Która to więc miałaby być drużyna?

Natomiast wśród żołnierzy Kedywu zamieszkałych w Warszawie też przecież nie było 100% frekwencji i udziału w PW.

Ależ oczywiście, w końcu na dzień 1 sierpnia na wyznaczoną godzinę stawiło się około 40% oddziału.

zaś wyższy oficer KG AK(fakt wyłączony przez "Bora")pułkownik Bokszczanin na odgłos palby sądził poczatkowo że to jakaś akcja AL/podziemia komunistycznego -w ogóle nie został poinformowany o rozpoczęciu PW.

Ale czy on wobec tego, że miał opuścić Warszawę, miał się w ogóle o tej decyzji dowiedzieć?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wolf   
Już mam: drużyna z IV plutonu 1. kompanii. Tak przynajmniej podaje Anna Borkiewicz-Celińska. I tutaj mam problem. Otóż dowódcą pierwszej drużyny' date=' był Henryk Deminet "Miś". Brał on udział w walkach o Gęsiówkę 5 sierpnia. Dowódcą drugiej był Stefan Lewandowski "Sten". On z kolei zginął 8 sierpnia na Ostroroga róg Tatarskiej. Czyli obaj walczyli w Powstaniu. Która to więc miałaby być drużyna?[/quote']

Może dowódca drużyny mieszkał w Warszawie.

zaś wyższy oficer KG AK(fakt wyłączony przez "Bora")pułkownik Bokszczanin na odgłos palby sądził poczatkowo że to jakaś akcja AL/podziemia komunistycznego -w ogóle nie został poinformowany o rozpoczęciu PW.
Ale czy on wobec tego, że miał opuścić Warszawę, miał się w ogóle o tej decyzji dowiedzieć?[/

Może i nie -ale sytuacja pułkownika "Wachnowskiego"- zastępcy dowódcy okręgu ,który nie został powiadomiony o "W" i wybuch PW zaskoczył go w lokalu konspiracyjnym nie była chyba normalna.Podobnie jak nie było normalne np to o której o "W" dowiadywano się w dzielnicach i rejonach i o której informację o PW dostał dowódca Grupy Kampinos(gdy w Warszawie -na Żoliborzu trwały już regularne walki)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   

Sprawdziłem u Borkiewicz-Celińskiej w słowniku biograficznym wszystkich żołnierzy IV plutonu 1. kompanii, i wychodzi na to, że tylko "Kazik" (NN) i "Zbyszek" (NN) z 1. drużyny nie walczyli w Powstaniu. Brak natomiast jest informacji o Henryku Guzowskim "Młocie" i Władysławie Guzowskim "Kuli" z 2. drużyny.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   

Lista żołnierzy baonu "Parasol", którzy w trakcie Powstania walczyli w innych oddziałach:

- Anna Hoffman "Ania": batalion "Żubr";

- Jan Bernatowicz "Bartek": batalion "Iwo";

- Feliks Wojtulewicz "Bąk": batalion "Wigry";

- Kazimierz Białkowski "Bekas": Zgrupowanie "Krybar";

- Bronisław Jacoń "Blady": PKB >>Powiśle<< później >>Śródmieście<<;

- Zofia Medyńska-Radziszewska "Bunia": pułk "Baszta";

- Edward Matusiak "Cezary": Zgrupowanie "Krybar";

- Konstanty Steckiewicz "Czarny": kompania ochrony KG AK;

- Jadwig Stegman-Wronowska "Danka": Zgrupowanie "Gustaw" (Ochota);

- Eugeniusz Maciejewski "Duce": kompania ochrony KG AK;

- Janina Banaś-Browarska "Ela": Zgrupowanie "Żyrafa";

- Halina Boczkowska-Latek"Ewa": Zgrupowanie "Gozdawa";

- Roman Łuczak "Generał": Zgrupowanie "Żaglowiec";

- Anna Szarzyńska-Rewska "Hanka": batalion "Zośka";

- Marian Podlaski "Hiszpan": Zgrupowanie "Krybar";

- Jacek Tomaszewski "Jacek": Zgrupowanie "Gustaw" (Ochota);

- Zofia Martens "Jaga": oddział "Nałęcz";

- Jadwiga Strachalska-Miszczyńska "Jagoda": Komenda OW AK;

- Andrzej Wronowski "Jaksa", "Stary": PKB >>Powiśle<<;

- Jan Lipiński "Janek", "Zbyszek": Zgrupowanie "Elektrownia" później Zgrupowanie "Kryska";

- Jerzy Pensiek "Jawa": kompania ochrony KG AK;

- Mieczysław Janicki "Klemens": Obwów VI Praga;

- Kazimierz Steckiewicz "Kościesza": kompania ochrony KG AK;

- Mirosława Czerwińska-Czerkawska "Krystyna": oddział im. Gen. Sikorskiego;

- Krystyna Witkowska-Sowińska "Krystyna": batalion "Zośka";

- Stefan Pakuła "Maryla": grupa z batalionu "Parasol", ul. Bracka;

- Ewa Matuszewska "Mewa": pułk "Baszta";

- Teresa Szuch-Lewtak-Statler "Mirka": Zgrupowanie "Żywiciel";

- Tadeusz Mrówczyński "Mrówka": Zgrupowanie "Bem";

- Jerzy Grudzielski "Nuna", "Nunu": Zgrupowanie "Chrobry";

- Stanisław Gniado "Otto": batalion "Iwo";

- Stefan Dyż "Pikuś": Zgrupowanie "Żaglowiec", później kompania "Żniwiarz";

- Zbigniew Tchórzewski "Rakoczy": Zgrupowanie "Kryska", później Zgrupowanie "Chrobry II";

- Zdzisław Kwieciński "Szary": batalion "Iwo";

- Czesław Bożym "Szprycha": Zgrupowanie "Kampinos";

- Tadeusz Mikulik "Wit": kompania ochrony KG AK;

- Władysław Wejnert "Władek", "Tramwajarz": Zgrupowanie "Żaglowiec", później kompania "Żniwiarz";

- Janusz Kwiatkowski "Zaruta": Zgrupowanie "Gustaw" (Ochota) później pluton "Rygiel";

- Jerzy Kołodziejski "Zeus": Zgrupowanie "Kampinos";

- Janina Lenczewska-Samotyja "Żaba": kompania "Żniwiarz".

Na podstawie:

Stachiewicz P., "Parasol", Warszawa 1984, s. 671-771.

Share this post


Link to post
Share on other sites
maria_   

Mój ojciec Stanisław Ciupalski ps "Chruślik" instruktor broni, należał do batalionu "Zośka" - 1 kompania "Maciek" - I pluton "Włodek".

1 sierpnia 1944 r. jeszcze przed godzinną "W", z grupą żołnierzy "Zośki", wobec wybuchu przedwczesnych walk zostaje odcięty na Żoliborzu.

Grupą dowodzi Tadeusz Huskowski ps. "Tadeusz" - dowódca I plutonu "Włodek" 1. kompanii "Maciek" baonu "Zośka".

Udaje im się dotrzeć do magazynów broni kompanii na Bielanach i na pl. Wilsona. W nocy 1/2 sierpnia grupa obładowana bronią wychodzi z Żoliborza w kierunku Kampinosu. Na wysokości wsi Wawrzyszew odkrywają stanowisko przeciwlotniczego ciężkiego karabinu maszynowego. Powstańcy wykorzystując zaskoczenie zdobyli broń (ckm + kilka karabinów i amunicję) i wzięli dwóch jeńców. Cały dzień 2 sierpnia grupa odpoczywają w lesie, po czym w nocy wracają na Żoliborz. Wczesnym rankiem 3 sierpnia następuje starcie z niemieckim patrolem z CIWF na Osiedli Robotniczych na Bielanach. Moj ojciec zostaje ciężko ranny i po kilku dniach w szpitalu (Nasz Dom powstańczy szpital polowy nr 203 przy al. Zjednoczenia 34) został wyprowadzony przez łączniczkę do Kampinosu. Na terenie puszczy wchodzi w skład kompanii por. "Olszy" jako dowódca sekcji ckm, a potem jako amunicyjny przy jedynym zdobytym dziale.

Po walce na Bielanach grupa z Baonu Zoska przeszła na Żoliborz pod dowódctwem Tadeusza Huskowskiego ps "Tadeusz", ("Tadzio Żoliborski" dowódca 1 plutonu 1 kompanii Batalionu "Zośka"), dołaczyła się do Zgrupowania „Żniwiarz” i walczyła w jego ramach do końca Powstania.

Dane z pamiętnika mojego ojca. Też w książce Anny Borkiewicz Celińskiej "Batalion Zośka są opisane.

Edited by maria_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.