Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
peca

Lotnisko na placu Grunwaldzki we Wrocławiu - ciekawy artykuł

Recommended Posts

Leuthen   

Nie polecam lektury tego artykułu. Dlaczego? Zawiera sporo błędnych informacji.

1) „Gdy jednak do władzy doszła NSDAP, plany urbanistyczne miasta nieco się zmieniły. Pierwotna wersja mówiła o decyzji władz centralnych. Odgórne zarządzenie z Berlina miało wnosić obowiązek wybudowania w każdym większym niemieckim mieście lotniska wojskowego.”

We Wrocławiu w latach trzydziestych XX wieku istniało już lotnisko wojskowe – na Strachowicach (istnieje zresztą do dzisiaj). Problem polegał na tym, że w 1945 r. zostało dość szybko zajęte przez oddziały radzieckie

2) „Jednak z dokumentów znalezionych po wojnie jednoznacznie wynika, że decyzję podjął ówczesny komendant Festung Breslau, gauleiter Karl Hanke”

Karl Hanke nie był komendantem Festung Breslau, a gauleiterem NSDAP Dolnego Śląska.

3) „Początkową lokalizacją był Gądów, lecz tam niemieckie wojska dość szybko zaczęły ponosić tam straty z racji niekorzystnego położenia w niecce oraz braku dobrych pozycji dla artylerii przeciwlotniczej.”

Na Gądowie istniało już w latach dwudziestych XX w. lotnisko cywilne. Podczas oblężenia Wrocławia było ono wykorzystywane do zaopatrywania miasta drogą lotniczą (lądowały tam maszyny typu Ju-52). Problem polegał na tym, że ze względu na bliskość linii frontu było ono pod ostrzeliwane przez radziecką artylerię i bombardowane z powietrza, a 5 kwietnia 1945 r. zajęły je oddziały radzieckie.

4) „Wtedy właśnie rada miasta podjęła decyzję o wyburzeniu znacznej części kamienic i utworzeniu pasa przelotowego od mostu Grunwaldzkiego (Kaiserbrucke) do mostu Szczytnickiego.”

Decyzję o wyburzaniu zabudowy na obecnym pl. Grunwaldzkim podjął gauleiter Hanke, a nie rada miejska (autor artykułu sam o tym pisze wyżej). Swoją drogą mógłbym się dowiedzieć, co to jest „pas przelotowy”? Na pl. Grunwaldzkim zrobiono pas startowy…

5) „w ciągu 2 miesięcy cała uniwersytecka zabudowa zniknęła z powierzchni ziemi”

O jakiej uniwersyteckiej zabudowie mowa? Na obszarze ob. Pl. Grunwaldzkiego zniszczeniu uległo 2 kościoły (im. Lutra oraz św. Piotra Kanizjusza), klasztor Dobrego Pasterza, budynek archiwum miejskiego oraz 150 domów mieszkalnych.

6) „Zniszczeniu uległ pas długości 1300 m i szerokości 300 m, umożliwiający start awionetkom oraz samolotom wojskowym o ładowności kilkunastu bomb.”

Od kiedy ładowność samolotów wojskowych podaje się w bombach? Ja myślałem, że w tonach…

7) „Jako że Festung był odcięty od zaopatrzenia od strony obozów pracy (w tym Rogoźnicy)”

W Rogoźnicy to akurat istniał obóz koncentracyjny (KL Gross-Rosen).

8) „Budowali wspólnie Niemcy, Polacy (powstańcy warszawscy), Włosi i Francuzi, Czesi, Holendrzy, Żydzi.”

Wg tego, co wiem, powstańcy warszawscy stanowili znikomy procent Polaków zmuszonych do budowy lotniska. Gros stanowili robotnicy przymusowi.

9) „Lotnisko było gotowe do użytku w styczniu 1945 roku.”

Trochę to dziwne, zważywszy że domy na pl. Grunwaldzkim zaczęto wyburzać z rozkazu Hankego dopiero 23 lutego 1945 r.

10) „Niemcy przegrywali już wojnę i nie przerzucono do Breslau żadnych eksadr lotniczych.”

Lotnisko na pl. Grunwaldzkim nie miało być wcale wykorzystywane jako baza eskadr lotniczych, a jako lądowisko samolotów przylatujących z zaopatrzeniem dla oblężonego miasta i wywożących rannych żołnierzy.

11) „Jak twierdzą historycy i świadkowie, z pasa startowego na Kaiserplatz odleciał tylko jeden samolot. Jego pasażerem był niejaki gauleiter Karl Hanke, uciekający z upadającej twierdzy dzień przed jej kapitulacją, 5 maja.”

Hanke uciekł z Wrocławia nie 5, a 6 maja 1945 r. Startował nie z pl. Grunwaldzkiego, a spod Hali Stulecia. Na pasie startowym na pl. Grunwaldzkim wylądował za to co najmniej jeden samolot transportowy typu Junkers Ju-52, który zabrał na pokład 22 rannych żołnierzy i odleciał. Na tym pasie lądowały także niemieckie szybowce wiozące zaopatrzenie dla obrońców Festung Breslau.

Reasumując: jak na tak krótki artykuł zdumiewająco dużo błędów. Widać autor nie przyłożył się zbytnio do pracy…

Share this post


Link to post
Share on other sites
Andreas   

Grupy zajmujące się opróznaniem budynków i ich niszczeniem, złozone z saperopw, nazywały się Sprengskommando, a nie jak tam napisano, Brandskommando.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.