Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
dzionga

Tematy wypracowań - poćwiczmy pisanie

Rekomendowane odpowiedzi

Narya   

Przepraszam. :oops: Mój błąd. Pomyliły mi się czytniki w oczach co do nazw maili. :/ ;) To było twoje, już poprawiłem. :D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Narya   

Tak, wystarczy przesłać mi na PW wypracowanie z każdego zestawu na jeden temat. W październiku są zestawy: historia powszechna - czasy nowożytne zestaw 2 oraz historia Polski - średniowieczna. Są jeszcze zestawy z lipca, sierpnia i września.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
K-H   
Tak, wystarczy przesłać mi na PW wypracowanie z każdego zestawu na jeden temat. W październiku są zestawy: historia powszechna - czasy nowożytne zestaw 2 oraz historia Polski - średniowieczna. Są jeszcze zestawy z lipca, sierpnia i września.

Świetnie, bardzo się cieszę. Czyli mam wybrać sobie temat z zestawu przewidzianego na październik? Czy dowolnie? :wink:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Narya   

Byłoby miło napisać po jednym wypracowaniu z każdego zestawu (czyli za lipiec, sierpień, wrzesień i październik), ale zrobisz jak uważasz. :]

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
dzionga   

Narya nie żebym Cię popędzała, ale może znajdziesz chwilę czasu, żeby mi odesłać wypracowanie z Twoimi uwagami? :wink: Pamiętaj: shinoda_aga ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Narya   
Narya nie żebym Cię popędzała, ale może znajdziesz chwilę czasu, żeby mi odesłać wypracowanie z Twoimi uwagami? :wink: Pamiętaj: shinoda_aga ;)

Pamiętam, przepraszam. Muszę jeszcze wtłoczyć moje uwagi w wypracowanie i wysłać, ale miałem dość pracowity tydzień. Obiecuję, że w weekend już prześlę. :]

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
K-H   
Byłoby miło napisać po jednym wypracowaniu z każdego zestawu (czyli za lipiec, sierpień, wrzesień i październik), ale zrobisz jak uważasz. :]

Dla mnie byłoby najlepiej napisać jak najwięcej:) Mam nadzieję, że w ciągu dwóch tygodniu nadrobię zaległe. Dziękuję i pozdrawiam:)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Narya   

Nie doszły do mnie wypracowania. ;)dzionga i Lizzy mnie zawiodły z historii powszechnej. ;)

(To tak żeby sobie ponarzekać na opieszałość, a wracając do meritum sprawy. ;) )

Te wszystkie tematy są tak ułożone, że układają się w całość materiału historii szkolnej. Myślę, że napisanie na je wszystkie jest dobrą powtórką i utrwaleniem materiału do matury i zarazem ćwiczeniem wypracowania. Ale wybór nie zależy ode mnie. :]

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
dzionga   
dzionga i Lizzy mnie zawiodły z historii powszechnej. ;)

Wybacz Narya, ale ja jeszcze nie doszłam do tego (dopiero wchodzę w RON), na dodatek mam teraz taki młyn, że nie wiem kiedy Ci to wyślę, ale obiecuję, że postaram się jak najszybciej napisać chociaż o Polsce...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Narya   

Zmieniłem zdanie co do terminów bo i tak wybór pozostaje po waszej stronie czy chcecie pisać czy nie. Zmieniam zasady: Podaję wszystkie tematy z historii powszechnej i Polski, a jak ktoś napisze na jakiś temat to ja z chęcią przeczytam i dodam swoje komentarze. Wybór pozostawiam po stronie maturzystów jak zechcą tak zrobią.

Moja rada: Napiszcie wypracowania na wszystkie te tematy, bo są ułożone tak, by była to rekapitulacja na maturę. Niektóre się powtórzą tematy.

To oczywiście moja propozycja rekapitulacji na maturę, możecie przyjąć inną rekapitulację lub się z tą nie zgadzać. Zmuszać nikogo przecież (a to chyba oczywiste) nie będę.

1. STAROŻYTNOŚĆ

1. Kolonizacja grecka a fenicka w basenie Morza Śródziemnego. Analiza porównawcza.

2. Historia zapisana na tabliczkach glinianych. Dzieje Sumeru.

3. Potęga czy fikcja - historia i mitologia Chin.

4. Upadek republiki rzymskiej i powstanie pryncypatu. Omów zagrożenia dla demokracji na przykładzie polityki Oktawiana Augusta.

5. Limes rzymskie - granica między światem cywilizacji a barbarzyńskim. Ustosunkuj się do tej tezy i uargumentuj.

2. ŚREDNIOWIECZE

1. Rzym, Konstantynopol, Antiochia, Jerozolima i Aleksandria w okresie wędrówek ludów.

2. Krucjata oczami Franka, Araba i Bizantyjczyka. Rozwiń przedstawione hasło na przykładzie jednej, dowolnie wybranej wyprawy krzyżowej.

3. Kto był najpotężniejszym władcą w średniowiecznej Europie – papież czy cesarz? Odpowiedz na pytanie w formie eseju.

4. Analiza architektury średniowiecznej Hagi Sophii w Konstantynopolu.

5. Przedstaw jedną, dowolnie wybraną postać z czasów średniowiecza oraz zarysuj jej krótki rys biograficzny w formie eseju.

3. CZASY NOWOŻYTNE – CZĘŚĆ 1

1. Największe i najmniejsze dzieło artystyczne doby renesansu. Wybór uzasadnij /analiza dwóch dzieł artystycznych z okresu renesansu/.

2. Polowania na czarownice i heretyków. Ustosunkuj się do tego zdania na przykładzie twojej „małej ojczyzny”.

3. „Lew Północy” w wojnie trzydziestoletniej.

4. Przedstaw karierę polityczno – społeczną rodu Habsburgów i Medyceuszy.

5. Kolonizacja - apogeum średniowiecznego feudalizmu europejskiego. Ustosunkuj się do tej tezy.

4. CZASY NOWOŻYTNE – CZĘŚĆ 2

1. Bliski i Daleki Wschód na przełomie XVII i XVIII wieku.

2. Narodziny, rozwój i upadek imperium kolonialnego na przykładzie jednego wybranego.

3. Stany Zjednoczone – „wolność, równość i braterstwo” od Deklaracji Niepodległości do czasów Martin Luther Kinga. /temat przekrojowy/

4. Historia polityka doskonałego. Ustosunkuj się do tego hasła na jednym przykładzie postaci historycznej czasów nowożytnych.

5. Przedstaw problematykę kultury w drugiej połowie XVIII wieku na przykładzie Marii Antoniny.

5. WIEK XIX

1. „Rewolucja pożera własne dzieci” – ustosunkuj się do tego powiedzenia na wybranym przykładzie do 1901.

2. Kwestia Półwyspu Bałkańskiego i Cieśnin Dardanelskich w polityce mocarstw europejskich.

3. Który wynalazek miał największe znaczenie dla rozwoju postępu technologicznego i społecznego ludzkości?

4. Porównaj politykę i jej efekty Talleyranda i Bismarcka.

5. Wystąpienia robotników w Europie dziewiętnastowiecznej.

6. WIEK XX – CZĘŚĆ 1

1. Nowe i tradycyjne oblicze wojny. I wojna światowa na froncie zachodnim i wschodnim.

2. Podpierając się argumentami, ustosunkuj się do hasła: Taniec wersalski.

3. Ruch komunistyczny na świecie i w Europie w I połowie XX wieku.

4. Analiza porównawcza ustroju totalitarnego na przykładzie Niemiec Hitlera, Rosji Stalina, Włoch Mussoliniego i Hiszpanii Franco.

5. Geniusz i szaleństwo w jednej osobie. Ustosunkuj się do tego hasła na przykładzie wybranej postaci historycznej.

7. WIEK XX – CZĘŚĆ 2

1. Magnes rosyjsko – niemiecki. Stosunki dyplomatyczne Niemiec i Rosji w XX wieku.

2. Analiza porównawcza propagandy nazistowskiej i radzieckiej.

3. Powstanie, struktura i działalność Organizacji Narodów Zjednoczonych.

4. Żydzi w XX wieku. Proszę uwzględnić w pracy historię ruchu syjonistycznego, problematykę holokaustu oraz genezę i rozwój państwa żydowskiego /w tym różne koncepcje na temat państwa żydowskiego/.

5. Rewolta ’68 i jej konsekwencje w dziejach ludzkości.

8. WIEK XX – CZĘŚĆ 3

1. Przedstaw i krótko ustosunkuj się do polityki zewnętrznej Stanów Zjednoczonych w XX wieku.

2. Polaryzacja polityczna świata na przestrzeni XX wieku. Omów historię podziału polityczno-ideologicznego świata na arenie międzynarodowej.

3. Ewolucja Kościoła rzymsko – katolickiego po II soborze watykańskim. Struktura, funkcje i znaczenie Kościoła w II połowie XX wieku.

4. Przedstaw i scharakteryzuj problematykę chińską w II połowie XX wieku.

5. Dwudziestowieczne programy i podróże kosmiczne.

POLSKA STAROŻYTNA I WCZESNOŚREDNIOWIECZNA

1. Skąd się wzięło państwo polskie? Napisz esej, argumentując swoją odpowiedź.

2. Szlaki handlowe na ziemiach polskich.

3. Bolesław Chrobry – król, hetman, konik czy pionek na planszy szachowej Europy w X i XI wieku? /proszę uwzględnić również tutaj historię Mieszka II/

4. Stosunki polsko – niemieckie X – XII w.

5. Bolesław Śmiały i jego legenda.

POLSKA ŚREDNIOWIECZNA

1. Władysław Herman i jego synowie po wygnaniu z kraju Bolesława Śmiałego – mafia, a może coś więcej?

2. Wojny braci w ujęciu polityki, interesów, moralności, etyce na przykładzie losów Bolesława Krzywoustego i jego synów.

3. Działalność zakonów na ziemiach polskich i ich wpływ na losy podzielonego kraju Piastów do czasów objęcia steru rządów przez Kazimierza Wielkiego.

4. Losy jednego z polskich miast w okresie rządów Władysława Łokietka i Kazimierza Wielkiego.

5. Polska i Węgry w XIV wieku.

POLSKA PÓŹNOŚREDNIOWIECZNA I W CZASACH NOWOŻYTNYCH

1. Zbrodnie wojenne wojsk koronnych i litewskich, a wojsk krzyżackich w wojnie 1409 – 1411. Pojęcie zbrodni wojennej w XV i XXI wieku.

2. Przedstaw i scharakteryzuj zamek krzyżacki i miasto w Malborku (Marienburg).

3. Nowy porządek prawno – ustrojowy w Koronie i Wielkim Księstwie Litewskim i jego znaczenie dla rycerstwa, mieszczaństwa , duchowieństwa, kupców, chłopów i monarchy.

4. Żydzi w Rzeczpospolitej w czasach Reformacji i Kontrreformacji.

5. Udział Rzeczpospolitej w wielkich i małych odkryciach geograficznych.

POLSKA W CZASACH NOWOŻYTNYCH – CZĘŚĆ 1

1. Sejmiki i ich znaczenie w Rzeczpospolitej na przykładzie jednego, dowolnie wybranego województwa, jako przykład innowacyjności administracyjno – prawnej oraz patriotyzmu lokalnego i regionalnego.

2. Miejsce Kozaczyzny i Rusinów w polityce Rzeczpospolitej w XVII wieku.

3. Życie codzienne Karaimi w Rzeczpospolitej do końca XVIII wieku.

4. Działalność i znaczenie najemników w Rzeczpospolitej w XV – XVIII wieku.

5. Jagiellonowie a Habsburgowie, rywalizujące dynastie o władzę w Rzeczpospolitej w XVI i XVII wieku.

POLSKA W CZASACH NOWOŻYTNYCH – CZĘŚĆ 2

1. Potop szwedzki w Polsce, a potop polski w państwie moskiewskim. Rzeczpospolita nie tylko jako ofiara w wojnach XVII wieku.

2. „Złota Wolność” szlachty Rzeczpospolitej a dążenia królów do stworzenia monarchii absolutnej.

3. Gdzie była stolica Rzeczpospolitej Obojga Narodów?

4. Monarcha – wybitny wódz odnoszący zwycięstwo pod Wiedniem czy umierający z korniszonem w gardle, czy walczący w kuluarach sejmowych o reformę ustroju państwa w czasach jego upadku? Przedstaw i skonfrontuj pozytywny i negatywny wizerunek monarchy w Rzeczpospolitej XVI – XVIII w.

5. Myśli i idee narodu i państwa polskiego w Konstytucji uchwalonej 3 maja 1791 oraz walka o nie w II połowie XVIII i na początku XIX wieku. Wykorzystaj tekst konstytucji z dn. 3 maja 1791.

POLSKA W XIX WIEKU

1. „Naród bez państwa” – czyli rzecz o narodzie polskim w XIX wieku. Ustosunkuj się do tego hasła, wykorzystując wiedzę źródłową i poza źródłową.

2. Sytuacja polityczna, gospodarcza i społeczna na ziemiach polskich doby zaborów.

3. Przedstaw strukturę administracyjną i sytuację prawną w Księstwie Warszawskim i Królestwie Polskim na podstawie konstytucji obu tych tworów państwowych, wiedzy źródłowej oraz poza źródłowej.

4. Przyczyny, przebieg, skutki oraz ocena powstań narodowo – wyzwoleńczych od 1807 do 1921 roku.

5. Polska nauka i kultura w XIX wieku.

POLSKA W XX WIEKU – CZĘŚĆ 1

1. Cud odzyskania niepodległości przez naród polski. Skutki I wojny światowej w kontekście polskim. Droga do wolności i suwerennego państwa polskiego w latach 1914 – 1922.

2. Państwo polskie i jego charakter prawno – ustrojowy w roku 1921 i 1935. /na podstawie tekstów konstytucji marcowej i kwietniowej/

3. Mniejszości narodowe w II Rzeczpospolitej. Represja i polityka władz polskich w stosunku do wszystkich mniejszości narodowych.

4. Józef Piłsudski – wybitny wódz, polityk, mąż stanu, uzurpator, dyktator? Postrzeganie Józefa Piłsudskiego przez jemu współczesnych i dzisiaj.

5. Przygotowanie społeczne, kulturalne, narodowe (w tym patriotyczne), militarne, technologiczne i naukowe państwa i narodu polskiego w obliczu II wojny światowej.

POLSKA XX WIEKU – CZĘŚĆ 2

1. Trzy losy na frontach II wojny światowej: obywatela, żołnierza i polityka polskiego. Rozwiń to hasło opierając się na wiedzy źródłowej i poza źródłowej.

2. Analiza porównawcza z oceną kampanii wrześniowej i powstania warszawskiego.

3. Formacje zbrojne i armie polskie na frontach II wojny światowej.

4. Polacy porządkują świat po II wojnie światowej. Udział polskich dyplomatów w tworzeniu nowego ładu na arenie międzynarodowej.

5. Obraz Polski powojennej w pierwszych latach po II wojnie światowej w sferze gospodarczej, społecznej i politycznej.

POLSKA XX WIEKU – CZĘŚĆ 3

1. Miejsce czerwonoarmistów na ziemiach polskich. Omów i scharakteryzuj pobyt Armii Czerwonej na terenie państwa polskiego.

2. Wystąpienia, strajki i protesty obywateli polskich wobec władzy ludowej w latach 50., 60., 70. I 80. Omów przyczyny, przebieg i skutki najważniejszych wystąpień obywateli przeciwko władzy.

3. Porządek prawno – ustrojowy w Polsce w latach 1945 – 1997 na podstawie analizy konstytucji PRL oraz konstytucji III RP oraz wiedzy poza źródłowej.

4. Analiza porównawcza działalności politycznej czołowych przywódców aparatu władzy w PRL.

5. Rola organizacji obywatelskich w latach 70., 80. I 90.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lizzy   
Nie doszły do mnie wypracowania. :Pdzionga i Lizzy mnie zawiodły z historii powszechnej. ;)

Chwila... a moje o krucjatach do Ciebie nie doszło? Nie sprawdziłeś jednego, więc uznałam, ze nie masz czasu i nie pisałam kolejnego :roll:

Jak coś to przesyłam Ci ponownie na PW

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
R_7   

Narya bardzo ciekawe tematy, postaram się wybrać sobie parę tematów z tego i coś napisać. Miło z twojej strony że w ogóle jest ktoś taki że chce pomóc.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
K-H   

Hm, wciąż nie dostałam poprawy mojego wypracowania... Nie wiem czy pisać kolejne ( bardzo chętnie ) ale wysłałam je już dawno i zaczyna mnie martwić, że nie otrzymuję odpowiedzi.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.