Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
Pancerny

Dragonia

Recommended Posts

Informację taką podaje praktycznie każde polskie opracowanie, żadne jednak nie podaje na poparcie tej tezy dowodów źródłowych :( Teoretycy pisali o takiej właśnie strukturze oddziałów dragońskich, ale w praktyce wystawiono kompanie czy regimenty złożone tylko z muszkieterów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tee-eR   
Pod Białą Cerkwią dragoni Czarnieckiego walczyli konno z kozackimi harcownikami, to pewne, opisał to naoczny świadek i uczestnik zdarzenia, hetman Potocki. Większość walk prowadzono jednak w szyku pieszym.

Gdzie mogę znaleźć ten opis walki pod Białą Cerkwią? jeśli mogę prosi to o źródło i stronę :huh: Przeglądałem opis bitwy napisany przez Marcina Domagałę "Biała Cerkiew" wyd. inforteditons i nie mogłem znaleźć odpowiednich cytatów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Strony 64-65 w pracy M. Domagały - przyznam jednak szczerze, że nic tam nie wskazuje, by dragoni walczyli konno.

Share this post


Link to post
Share on other sites
maxgall   
To zapewne dobrze że kwestionują - u Hoppego sporo jest błędow, opierał się na tym co mogł zdobyć od Szwedow, nie miał żadnego dojścia do materiałow polskich.

Przejrzałem pracę, rozdziały o 1626 roku i styczniu 1627 - nie ma za dużo szczegołow :P

Co do liczby 1600 wydesantowanych żołnierzy - biorąc pod uwage że w grudniu 1626 roku cała armia koronna miała w Prusach 4890 porcji piechoty i dragonii (rozwiązano bardzo dużo jednostek piechoty cudzoziemskiej ktorym wygasła służba) - 1600 żołnierzy stanowiłoby bardzo dużą część tej armii.

Poszperałem trochę tu i ówdzie i faktycznie wychodzi na to iż informacja o desancie 1600 żołnierzy jest przesadzona.

Z tym że nie sama liczba żołnierzy biorących udział w działaniach jest fałszywa (Koniecpolski do zdobycia Pucka zgromadził prawie całą dostępna piechotę, a dragoni przecież do piechoty się zaliczali) lecz sposób jej przeprowadzenia.

Otóż desant od strony Zatoki został wykonany "tylko" przez 600 żołnierzy piechoty (4 roty), zaś dragoni atakowali z przeciwnej strony (od strony Bramy Gdańskiej).

Tak więc upadł mit o desancie morskim przeprowadzonym przez Dragonów Jego Królewskiej Mości ;)

pozdr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cóż, ważne że desant jednak był ;) nasi 'marines' pokazali się z dobrej strony - zresztą nie tylko przy zdobyciu Pucka.

Share this post


Link to post
Share on other sites
maxgall   
Cóż, ważne że desant jednak był ;) nasi 'marines' pokazali się z dobrej strony - zresztą nie tylko przy zdobyciu Pucka.

Eee... nie bardzo. Puck nie został w tym ataku zdobyty, stracono 100 ludzi, 2 chorągwie i jedną szkutę.

pozdr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jednak ostatecznie Puck zdobyto, strasznie zdenerwowało to Oxenstiernę, więc w ostatecznym rozrachunku byliśmy na plusie ;) Nie róbmy jednak off topu drogi Maxgallu, zawsze możemy utworzyć nowy temat o oblężeniu i szturmach na Puck (zachęcam, na pewno wezmę udział w dyskusji)

Share this post


Link to post
Share on other sites
maxgall   

Ależ jaki off top?

No się normalnie oburzyłem ;)

Przecież ja tu dokładnie w temacie, o sposobach użycia Dragonii w desancie morskim dementi zapodałem.

pozdr

Share this post


Link to post
Share on other sites

W sumie co racja to racja, jak to było w starym kawale - 'przepraszam Lordzie, to ja cofam' ;) Niemniej jednak temat o oblężeniu Pucka to swoją droga ciekawa sprawa.

Co do dragonii w czasie wojny pruskiej (żebym sam nie off topował) - ciekawostką jest to, że armia koronna miała o wiele więcej dragonów niż armia szwedzka i to od początku do końca kampanii. Np. jesienią 1626 roku (bitwy pod Gniewem) armia Zygmunta III miała pod Gniewem 400 dragonów, mała rota 76 porcji znajdowała się w Prusach acz nie wzięła udziału w bitwach, a hetman Koniecpolski prowadził ze sobą z Podola 1000 dragonii w dwóch regimentach i jednej kompanii. Szwedzi tymczasem mieli w Prusach... jedną kompanię dragonii, złożona z 77 żołnierzy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

zastanawia mnie fakt istnienia dragońskiej roty Begla w armii koronnej w roku 1617. Informację tę znalazłem u Wimmera, lecz autor nie podaje źródła tej informacji. Czy macie jakąś literaturę potwierdzającą tą informację, bądź źródła?

Share this post


Link to post
Share on other sites

To faktycznie pierwsza rota dragońska w armii koronnej. Nie dowodził nią jednak Begl, tylko Sej. Prof. Wimmer użył XVIII-wiecznej kopii diariusza Sobieskiego, za nią podał błędnie. Brudnopis tegoż diariusza (w zbiorach Biblioteki Czartoryskich), jego XVII i XIX-wieczne kopie podają Seja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.